اضافه وزن بر اثر چربی احشایی اضافی چه عواقبی دارد

خط سلامت: مغز سالم به بدن سالم نیاز دارد که شامل نداشتن چربی احشایی اضافی است. چربی احشایی چربی اضافی بدن است که در شکم ذخیره شده و چندان قابل مشاهده نیست، اما با گذشت زمان افراد مستعد ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا می شوند. همه باید اقداماتی را برای مدیریت چربی احشایی از طریق ورزش یا تغذیه سالم انجام دهیم.

اضافه وزن بر اثر چربی احشایی اضافی چه عواقبی دارد

یافته ها نشان می دهد حفظ وزن سالم و سلامت متابولیک برای حفظ عملکرد شناختی مهم است. اضافه وزن بدن به ویژه چربی احشایی، تأثیر مضری بر توانایی های شناختی دارد.

به گزارش خط سلامت بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده اضافه وزن یا داشتن چربی اضافی بدن، پیش بینی کننده قوی کاهش عملکرد شناختی است. این یافته اهمیت حفظ وزن سالم برای محافظت از عملکرد شناختی را برجسته می کند.

دکتر ترزیا هاندایانی مینا، توضیح داد: می‌دانیم که چاقی برای عملکرد شناختی ما مضر است. 

محققان از داده های مطالعه سلامت برای زندگی در سنگاپور استفاده کردند، شرکت کنندگان شامل 10004 مرد و زن آسیایی ساکن سنگاپوربود که به طور متوسط  51 سال سن داشتند و بیش از نیمی از آنها زن بودند. 

شرکت‌کنندگان تحت ارزیابی‌های فیزیولوژیکی گسترده، جمع‌آوری نمونه‌های بیولوژیکی و پرسش‌نامه‌های جامع سلامت و سبک زندگی قرار گرفتند. 

محققان دریافتند چاقی شایع است و حدود 23 درصد از شرکت کنندگان به عنوان چاق طبقه بندی می شوند. شرایط متابولیک مختلفی مانند فشار خون بالا و دیابت در جمعیت مورد مطالعه وجود داشت. 

این مطالعه نشان داد که میزان چاقی (مانند شاخص توده بدن و چربی احشایی) و نشانگرهای سلامت متابولیک مانند کلسترول HDL به طور قابل‌توجهی با عملکرد شناختی مرتبط هستند. به طور خاص، سندرم متابولیک، سطوح بالای چربی احشایی، و کلسترول HDL پایین با عملکرد شناختی ضعیف‌تر مرتبط بودند.

وی گفت: فکر می کنم همه ما از تاثیر چربی احشایی شگفت زده شدیم. از نظر وزن، چربی احشایی تنها بخش کوچکی از بدن ما است. تاثیر چربی احشایی از نظر آناتومیکی دور از ذهن است با این حال چنین تأثیر سیستمیک و عمیقی وجود دارد و ما از طریق مطالعات دیگر آموختیم که چربی احشایی می تواند از طریق مکانیسم های بیولوژیکی مختلف اثر سیستمیک داشته باشد. به همین دلیل است که چربی احشایی قدرتمند است.

این یافته ها نشان می دهد حفظ وزن سالم و سلامت متابولیک برای حفظ عملکرد شناختی مهم است. اضافه وزن بدن به ویژه چربی احشایی، تأثیر مضری بر توانایی های شناختی دارد.

دکتر مینا گفت: مغز سالم به بدن سالم نیاز دارد که شامل نداشتن چربی احشایی اضافی است. چربی احشایی چربی اضافی بدن است که در شکم ذخیره شده و چندان قابل مشاهده نیست، اما با گذشت زمان افراد مستعد ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا می شوند. همه باید اقداماتی را برای مدیریت چربی احشایی از طریق ورزش یا تغذیه سالم انجام دهیم.

دکتر مینا توضیح داد: ارزیابی ما از عملکرد شناختی مقطعی است. این بدان معناست که فقط می‌توانیم تأثیر چربی را بر «پیری شناختی» تخمین بزنیم که به سن معادل برای سطح خاصی از عملکرد شناختی اشاره دارد، در صورتی که سایر عوامل سلامت ثابت باشند و نمی‌توانیم درباره زوال شناختی واقعی اظهارنظر کنیم.

 با این وجود، ترکیبی از شواهد اپیدمیولوژیک و ژنتیکی شواهد قوی ارائه می دهد که وزن اضافی بدن و چربی احشایی بر عملکرد شناختی در آسیایی ها تأثیر منفی می گذارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان