رژیم سرکه سیب افسانه یا واقعیت؟ + باید و نبایدهای علمی در مورد سرکه سیب

خط سلامت: سرکه سیب آب سیب تخمیر شده است. وقتی تولیدکنندگان سرکه سیب را به صورت تجاری تولید می‌کنند، سیب‌های کامل را برداشت، آسیاب کرده و فشار می‌دهند تا تمام آب آن بیرون بیاید. سپس، آب میوه تحت یک فرآیند تخمیر دو مرحله ای قرار می گیرد.

رژیم سرکه سیب افسانه یا واقعیت؟ + باید و نبایدهای علمی در مورد سرکه سیب

 تولید کنندگان سرکه سیب مخمر را به آن اضافه می کنند. مخمر با قندهای موجود در آب سیب واکنش داده و الکلی به نام اتانول تولید می کند. سپس نوعی باکتری به نام استوباکتر این اتانول را به اسید استیک تبدیل می کند که سرکه تولید می کند. 

به گزارش خط سلامت سرکه سیب از 5 تا 6 درصد اسید استیک، آب و مقادیر کمی از ترکیبات دیگر تشکیل شده است.

در حالی که سرکه سیب بیشتر به شکل مایع یافت می شود، گزینه های دیگری مانند قرص یا آدامس نیز موجود است.

رژیم سرکه سیب چیست؟

مصرف سرکه سیب در سال های اخیر به یک روند محبوب در رژیم غذایی تبدیل شده است. برخی از مردم بر این باورند "رژیم غذایی سرکه سیب" می تواند به کاهش وزن کمک کند، به ویژه با کاهش چربی شکم همراه است. 

هیچ توصیه مشخصی برای مصرف سرکه سیب وجود ندارد، اما بسیاری از افراد 1 یا 2 قاشق غذاخوری را قبل یا همراه غذا مصرف می کنند. اغلب مردم سرکه سیب خود را با آب مخلوط می کنند.

آیا سرکه سیب به کاهش وزن کمک می کند؟

ماده فعال اصلی سرکه سیب اسید استیک است. زمانی که باکتری ها با الکل موجود در آب سیب تخمیر شده واکنش نشان می دهند تولید می شود.

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. در یک مطالعه حیوانی دانشمندان از درمان مبتنی بر اسید استیک روی موش‌های مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط با چاقی استفاده کردند. در پایان مطالعه، این حیوانات سطح چربی بدن و پاسخ قند خون را بهبود بخشیدند. 

در مطالعه مشابهی که روی موش ها انجام شد، محققان دریافتند موش هایی که اسید استیک دریافت کرده بودند نسبت به موش هایی که درمان دریافت نکرده بودند، چربی بدن کمتر و چربی کمتری در کبد داشتند.

در حالی که مطالعات حیوانی مانند این می‌تواند سرنخ‌هایی ارائه دهد، نتایج آنها لزوماً به انسان‌ها تبدیل نمی‌شود.

اگرچه بسیاری ادعا می کنند سرکه سیب می تواند به کاهش وزن کمک کند، شواهد بسیار کمی از این موضوع حمایت می کند. در حالی که چند مطالعه انسانی انجام شده است، شواهد قوی نیست. 

آیا مطالعات انسانی به ما چیزی می گوید؟

در یک مطالعه که شامل 175 شرکت‌کننده انسانی بود، محققان خاطرنشان کردند پس از 12 هفته، افرادی که 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف کردند، کاهش اندکی در وزن، چربی شکم و سطح چربی خون مشاهده کردند.  

اگرچه این ممکن است امیدوارکننده به نظر برسد، این مطالعه دارای محدودیت‌هایی است. شرکت کنندگان فقط شامل افراد چاق (همانطور که در ژاپن تعریف شده) بودند و هیچ شرایط بهداشتی دیگری نداشتند بنابراین، نتایج ممکن است برای گروه های مختلف افراد صدق نکند. 

و از آنجا که مطالعه تنها 12 هفته طول کشید، نمی دانیم در دراز مدت چه اتفاقی می افتد. با این حال، به محض اینکه شرکت کنندگان مصرف سرکه سیب را متوقف کردند، بیشتر وزن و چربی شکمی را که از دست داده بودند به دست آوردند و چربی خون آنها به سطح اولیه خود بازگشت. 

این نشان می دهد برای حفظ هر گونه پیشرفت کوچک، باید مصرف سرکه سیب را ادامه دهید.  با این حال، هنگامی که مطالعه ژاپنی با شش مطالعه دیگر در یک متاآنالیز اخیر ترکیب شد ، مزایای سرکه بر وزن ناپدید شد.

نتایج مطالعات تلفیقی نشان داد مصرف سرکه منجر به کاهش وزن نمی شود، چه برای افراد با وزن متوسط ​​و چه برای افراد دارای اضافه وزن و چاق. 

مطالعه رایج دیگری که به آن اشاره شده است ادعا می کند سرکه سیب ممکن است به کنترل اشتها کمک کند. نویسندگان دریافتند کسانی که سرکه سیب مصرف می‌کنند مقداری کالری دریافتی خود را برای بقیه روز کاهش می‌دهند.

با این حال، این مطالعه بسیار کوچک و کوتاه مدت تنها 11 نفر را به مدت 1 روز مشاهده کرد. 

سایر فواید سرکه سیب

بسیاری از ادعاهای سلامتی با سرکه سیب مرتبط هستند، مانند کمک به کاهش وزن، کاهش فشار خون، درمان سرطان و بهبود سلامت پوست و مو.

در حالی که هیچ مدرک محکمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سرکه سیب ممکن است به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند سطح قند خون خود را کنترل کنند. 

علاوه بر اسید استیک، سرکه ها حاوی ترکیبات مفید دیگری مانند پلی فنول ها هستند - مواد مفید برای سلامتی موجود در گیاهان. برخی از محققان معتقدند که این ترکیبات می توانند مفید باشند.

سرکه همچنین دارای اثرات ضد میکروبی است . بسیاری از مردم از سرکه برای تمیز کردن و نگهداری غذاها استفاده می کنند زیرا سرکه می تواند به کشتن اشریشیا کلی و سایر باکتری های بالقوه مضر کمک کند.

تحقیقات نشان داده است واکنش همه افراد به غذاها متفاوت است. به عنوان مثال، حتی دوقلوهای همسان نیز می توانند واکنش قند خون متفاوتی به یک وعده غذایی داشته باشند.

اگر می‌خواهید بدانید سطح قند و چربی خون شما به غذاهای مختلف چگونه پاسخ می‌دهد، با شرکت در آزمون رایگان ما شروع کنید .

آیا خطراتی وجود دارد؟

مصرف سرکه سیب در غذاها - مانند استفاده از آن در سالاد - به طور کلی بی خطر است. با این حال، مصرف آن به تنهایی یا در مقادیر زیاد می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشد.

سرکه سیب همراه با سایر سرکه ها اسیدی است. به همین دلیل، نوشیدن سرکه سیب مستقیم می تواند مینای دندان - لایه بیرونی دندان که از پوسیدگی و پوسیدگی محافظت می کند - را از بین ببرد.  

همچنین، استفاده از سرکه به طور مستقیم روی پوست - یک راه حل پیشنهادی برای آکنه یا سایر مشکلات پوستی - ممکن است بی خطر نباشد. از آنجا که اسیدی است، تماس مستقیم با پوست به راحتی می تواند منجر به سوختگی شیمیایی دردناک شود، گاهی اوقات در عرض 1 تا 2 روز .

استفاده طولانی مدت از سرکه سیب ممکن است به مرور زمان میزان پتاسیم خون را کاهش دهد ، اگرچه تحقیقاتی که از این موضوع حمایت می کند بسیار محدود است. نداشتن پتاسیم کافی در بدن می تواند منجر به عوارض مختلف سلامتی مانند یبوست، اسپاسم عضلانی و ریتم غیر طبیعی قلب شود. 

سرکه سیب همچنین می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد ، مانند:

دیگوکسین

انسولین

داروهای دیابت

دیورتیک ها

اگر هر یک از این داروها را مصرف می کنید، قبل از ترکیب آنها با سرکه سیب، با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

اگرچه سرکه سیب معمولاً برای کمک به کاهش وزن و سایر شرایط سلامتی استفاده می شود، شواهد ضعیفی وجود دارد. 

مصرف سرکه سیب همچنین خطرات بالقوه ای برای سلامتی دارد، مانند ضعیف شدن دندان ها، تحریک پوست، و احتمالاً کاهش سطح پتاسیم. سرکه سیب همچنین می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه شواهد محکمی برای فواید سرکه سیب برای سلامتی وجود ندارد، افزودن آن به یک رژیم غذایی متنوع و سالم ضرری ندارد.

 کاهش وزن می تواند چالش برانگیز باشد و متأسفانه هیچ قرص جادویی یا راه حل سریعی وجود ندارد. 

دانشمندان نشان داده اند هیچ رویکرد یکسانی برای تغذیه وجود ندارد و بدن منحصر به فرد است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان