آیا سشوار باعث از بین رفتن شپش می شود؟

خط سلامت: چگونه شپش سر را در خانه از بین می بریم؟ هر اقلام آلوده به شپش را در آب داغ حداقل 130 درجه فارنهایت (54 درجه سانتیگراد) بشویید، آن را به مدت 15 دقیقه یا بیشتر در خشک کن داغ قرار دهید، یا آن را در یک کیسه پلاستیکی هواگیر قرار دهید . همچنین می‌توانید کف و مبلمانی را که ممکن است شپش در آن‌ها افتاده باشد جاروبرقی بکشید.

آیا سشوار باعث از بین رفتن شپش می شود؟

شپش سر را با شستن اقلام آلوده در آب داغ (حداقل 140 درجه فارنهایت) و خشک کردن در خشک کن داغ از بین ببرید.

به گزارش خط سلامت اقلامی که قابل شستشو نیستند مانند روسری، گوشی و کلاه ایمنی دوچرخه را می توان در یک کیسه پلاستیکی قرار داد و در فریزر قرار داد.

اگر دمای فریزر 5 درجه فارنهایت یا کمتر باشد، تمام شپش ها و تخم مرغ ها باید ظرف 10 ساعت بمیرند.

آیا سشوار باعث از بین رفتن شپش می شود؟

راه های زیادی برای از بین بردن شپش وجود دارد که یکی از آنها گرما است. 

برای از بین بردن شپش، حرارت باید بیش از 5 دقیقه بالاتر از 130 درجه فارنهایت (54 درجه سانتیگراد) باشد. اما در این مدت زمان، گرمای یک سشوار می تواند پوست سر را بسوزاند . داروها و شامپوهای موضعی بدون نسخه و با نسخه برای از بین بردن شپش در دسترس هستند.

درمان های خانگی شپش سر

روغن انیسون

روغن انیسون شپش ها را از بین می برد. مطالعه ای در سال 2018 در مورد داروهای طبیعی برای درمان شپش در کودکان نشان داد روغن انیسون یکی از موثرترین داروهای طبیعی محسوب می شود.

اگرچه سایر داروهای طبیعی اغلب موثر هستند، اما روغن انیسون یکی از دو موردی است که شپش را برای همیشه از بین می برد. 

روغن زیتون

روغن زیتون مزایای مشابه روغن انیسون دارد  به طور بالقوه شپش ها را خفه کرده و از عود آنها جلوگیری می کند.

روغن زیتون مانند انیسون در همان مطالعه سال 2018 در بین موثرترین داروهای درمانی قرار گرفت. افرادی که خواهان درمان خانگی بسیار موثر هستند باید از روغن زیتون و انیسون باهم استفاده کنند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل خالص تنها درمان موثر است. ظرف چهار ساعت پس از استفاده از روغن به طور متوسط 80 درصد شپش سر از بین رفته بود.

روغن درخت چای

تحقیقات دیگری که روغن درخت چای را به عنوان درمانی برای شپش سر ارزیابی می کنند، نشان داده می دهند این درمان کم اثر است، همچنین روغن درخت چای برخی اوقات پوست را تحریک می کند و ممکن است باعث بروز بثورات یا خارش شود.

وازلین

وازلین با خفه کردن حشرات و به احتمال زیاد تخم های آنها شپش را از بین می برد. وازلین چرب و کثیف به نظر می رسد و حذف آن از مو ممکن است نیاز به شستشوی مکرر داشته باشد. با این حال، برای افراد دارای شپش مقاوم نسبت به درمان یا حساسیت به شامپوهای شپش ممکن است گزینه موثری باشد.

سیر

تحقیقات نشان می دهند سیر فواید کمی در درمان هجوم شپش دارد. در حالی که روغن آویشن و کنجد منجر به بهبودهایی در ابتدا شد، اما افرادی که از آنها به عنوان روش درمانی استفاده می کردند اغلب از افزایش مجدد آلودگی گلایه کردند. انیسون و روغن نارگیل به عنوان درمان شپش سر بهتر عمل می کنند.

آیا درمان های خانگی موثر است؟

تحقیقات در مورد اثربخشی داروهای خانگی برای شپش ادامه دارد. داده های در حال ظهور نشان می دهند برخی از داروهای خانگی مانند روغن نارگیل یا انیسون موثر هستند. با این حال، داده های موجود قطعی نیست.

به طور کلی تحقیقات موجود تایید نمی کند که درمان های خانگی موثر نیستند. در عوض، به اهمیت مطالعات بیشتر اشاره می کند. نگرانی اصلی در مورد داروهای خانگی این است که احتمال می رود شپش را به طور دائم از بین نبرند.

مطالعه روی داروهای طبیعی متعدد نشان می دهد در بیشتر موارد آلودگی به شپش طی دو تا هشت هفته پس از درمان عود می کند.

زمان استفاده از روش های پزشکی

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) توصیه می کند افراد مبتلا به شپش فعال از درمان های پزشکی استفاده کنند. شپش ها به سرعت تکثیر می شوند و عفونت ها می توانند خارش آور و دردناک باشند.

در صورت خفیف بودن عفونت شپش ممکن است فرد در ابتدا بخواهد درمان خانگی را امتحان کند. با این حال، در صورت بروز بثورات پوستی یا واکنش مجدد شپش بهتر است به جای آن شامپوی شپش بدون نسخه را امتحان کنید. در صورت موثر نبودن این روش درمانی پزشک می تواند داروی قوی تری تجویز کند.

روش های جلوگیری از بروز شپش سر

فرد می تواند برای جلوگیری از انتشار شپش و کاهش خطر آلودگی مجدد اقداماتی انجام دهد، می توانند موارد زیر را امتحان کنند:

استفاده از ماشین آلات برای شستشو و خشک کردن ملافه، لباس و سایر پارچه هایی که فرد مبتلا به شپش در دو روز قبل از درمان استفاده کرده است.

شستشو در دمای بالای 130 درجه فارنهایت به طور کلی حشرات را از بین می برد. به طور متناوب سعی کنید پارچه ها را به مدت دو هفته در کیسه های پلاستیکی ببندید.

شانه ها، برس ها و سایر وسایل مراقبت از مو را به مدت پنج تا 10 دقیقه در آب داغ خیس کنید.

جاروبرقی مبلمان، کف و سایر سطوحی که ممکن است حاوی شپش یا تخم آن باشد.

از به اشتراک گذاشتن برس یا شانه خودداری کنید.

کودکان را از بازی با موهای یکدیگر، استفاده از روبالشی یا مالیدن سر خود به بالش یکدیگر منع کنید به ویژه اگر اخیرا در مدرسه آنها شپش شیوع یافته است.

استفاده از اسپری های دودگر برای از بین بردن شپش ضروری نیستند و می توانند خطرناک باشند.

شپش ها بسیار مسری هستند و هر فردی می تواند به آن مبتلا شود. داشتن شپش به این معنا نیست که فرد نکات بهداشتی را رعایت نکرده است.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان