17 ماده غذایی برای افزایش تعداد و تحرک اسپرم + فقط مردان بخوانند

خط سلامت: بهترین کیفیت اسپرم برای باروری در چه سنی است؟

17 ماده غذایی برای افزایش تعداد و تحرک اسپرم  + فقط مردان بخوانند

سنی که در آن مرد بیشترین باروری را دارد بین 22 تا 25 سالگی است. بچه دار شدن قبل از 35 سالگی پیشنهاد می شود. پس از این سن، باروری مردان شروع به کاهش می کند. 

چه غذاهایی اسپرم مردان را افزایش می دهد؟

به گزارش خط سلامت مطالعه ای روی 250 مرد نشان داد مردانی که مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات، به ویژه سبزیجات برگ سبز و لوبیا وحبوبات مصرف می کردند، در مقایسه با مردانی که کمتر مصرف می کردند، غلظت اسپرم و تحرک بهتر اسپرم داشتند.

17 ماده غذایی برای افزایش تعداد و تحرک اسپرم 

انتخاب سبک زندگی و رژیم غذایی می تواند تعداد و تحرک اسپرم را افزایش یا کاهش دهد. گنجاندن برخی موارد در رژیم غذایی می تواند به افزایش تعداد اسپرم و باروری کلی کمک کند.

 تخمه کدو

تخمه کدو مغذی است و می تواند بر سلامت کلی فرد تأثیر مثبت بگذارد. این دانه های کوچک اما قدرتمند منبع روی عالی برای حفظ اسپرم سالم و باروری مردانه هستند. مصرف کافی روی ارتباط خوبی با بهبود کیفیت اسپرم، تحرک و سطح تستوسترون دارد.

شکلات تلخ

شکلات تیره ممکن است چیزی بیش از یک طعم رضایت بخش را ارائه دهد. شکلات تلخ مملو از آنتی اکسیدان و حاوی ال آرژنین است، ترکیبی که با بهبود تعداد و تحرک اسپرم مرتبط است.

اسفناج 

اسفناج در درجه اول به دلیل غلظت بالای اسید فولیک، تأثیر مثبتی بر باروری مردان دارد. حفظ سطح مناسب اسید فولیک برای مردان ضروری است، زیرا نقش مهمی در حفظ شکل اسپرم و جلوگیری از ناهنجاری ها دارد. سطوح ناکافی اسید فولیک ممکن است منجر به ناهنجاری های اسپرم شود، توانایی بارور کردن تخمک ها را کاهش دهد و احتمال نقص های مادرزادی را افزایش دهد.

گردو

گردو فواید بسیاری برای سلامتی دارد که می تواند سلامت اسپرم را تا حد زیادی بهبود بخشد. آنها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند به حرکت بهتر اسپرم کمک کنند.

گردو همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و پلی فنول است که از سلول های اسپرم در برابر آسیب ناشی از مواد مضر در بدن محافظت می کند.

به علاوه گردو حاوی روی است که یک ماده معدنی مهم برای ساخت و حفظ اسپرم سالم است. خوردن گردو به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل می تواند سلامت کلی باروری را بهبود بخشد.

مارچوبه

مارچوبه به دلیل فواید بی‌شمار برای سلامتی مفید شناخته شده است. این منبع غنی از ویتامین C است که از رادیکال های آزاد محافظت می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

سطوح بالای ویتامین C این سبزی می تواند به حفظ کیفیت و کمیت اسپرم کمک کند و آن را به یک انتخاب غذایی ایده آل برای مردانی تبدیل کند که به دنبال تقویت سلامت باروری خود هستند.

مرکبات

اهمیت آنتی اکسیدان ها در حفظ سلامتی به خوبی ثابت شده است. آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C موجود در مرکبات می توانند نقش مهمی در افزایش باروری مردان داشته باشند.

نوشیدن آب پرتقال یا گریپ فروت که حاوی 100 درصد آب میوه است می تواند فوایدی مشابه مصرف مستقیم این میوه ها داشته باشد. برای کسانی که نوشیدن آب میوه را ترجیح نمی دهند، افزودن آب لیموی تازه به آب آنها نیز می تواند راه موثری برای افزایش تعداد اسپرم باشد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یک ماده محبوب و همه کاره در بسیاری از غذاهای سراسر جهان است. آنها همچنین حاوی لیکوپن هستند، یک آنتی اکسیدان قوی که دارای مزایای سلامتی متعددی است. یکی از این فواید افزایش تعداد اسپرم در مردان است.

جالب اینجاست که لیکوپن در سس کچاپ و سس ها نیز یافت می شود چاشنی هایی که معمولا در بسیاری از خانواده ها یافت می شود بنابراین تشویق مردان به افزودن سس های خوشمزه به رژیم غذایی خود ممکن است راهی آسان برای بهبود سلامت باروری آنها باشد.

انار

انار میوه ای بسیار مغذی با چند فایده بالقوه برای سلامتی است. آنها حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند برای سلامت کلی مفید باشند.

نوشیدن آب انار ماده مضری به نام مالون دی آلدئید را در خون کاهش می دهد. این ماده می تواند روی سلول های اسپرم تاثیر منفی بگذارد. با مصرف آب انار، اعتقاد بر این است سلول‌های اسپرم در برابر آسیب مولکول‌های مضر بهتر محافظت می‌شوند و در نتیجه شانس رسیدن و بارور کردن تخمک را افزایش می‌دهند.

غلات کامل

گنجاندن غذاهایی مانند نان غلات کامل، کینوا، برنج قهوه ای و جو در رژیم غذایی می تواند از سلامت اسپرم بهینه حمایت کند.

به جای پیروی از یک رژیم کم کربوهیدرات، متخصصان مصرف کربوهیدرات هایی با شاخص گلیسمی پایین مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را توصیه می کنند. این غذاها مملو از مواد مغذی ضروری مانند آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند که برای باروری مردان مفید است.

سیر

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است اعتقاد بر این است که خواصی دارد که می تواند جریان خون در اندام های جنسی مردانه را بهبود بخشد. این ممکن است تأثیر مثبتی بر تعداد اسپرم داشته باشد.

علاوه بر این، سیر برشته حاوی آنتی اکسیدان هایی است که توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد موجود در بدن انسان را دارد. 

عدس

عدس منبع غنی پروتئین، فیبر و فولات است. فیبر و فولات برای حفظ تعادل سالم هورمون ها در بدن بسیار مهم هستند. عدس حاوی سطوح بالایی از اسپرمیدین است که برای لقاح مفید شناخته شده است.

آووکادو

آووکادو یک نیروگاه واقعی برای تقویت سلامت اسپرم است. با سطوح بالای فولات، ویتامین E و روی، آنها مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای تعداد و تحرک مطلوب اسپرم را فراهم می کنند. 

فولات نقش مهمی در اسپرم زایی و سنتز DNA ایفا می کند و از رشد مناسب سلول های اسپرم اطمینان می دهد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که در برابر گونه های فعال اکسیژن محافظت می کند و کیفیت مایع منی را بهبود می بخشد. 

افزودن آووکادو به رژیم غذایی می تواند مقدار قابل توجهی روی را فراهم کند، ماده معدنی که با کیفیت اسپرم مرتبط است. این تغییر رژیم غذایی می تواند یک روش موثر برای تقویت تولید اسپرم سالم و به طور طبیعی بهبود باروری باشد.

سالمون و ساردین

ماهی سالمون و ساردین منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به خاطر طیف وسیعی از فواید سلامتی مانند کاهش فشار خون و کاهش تجمع پلاک شریانی شهرت دارند. 

این اسیدهای چرب همچنین جزو ده مکمل برتر برای افزایش تعداد اسپرم هستند. غذاهای غنی از امگا 3 نقش مهمی در شکل گیری و ساختار سلول های اسپرم و سایر سلول های بدن دارند. 

هنگامی که امگا 3 را از طریق ماهی آزاد و ساردین به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، به طور بالقوه می توانید حرکت اسپرم، مورفولوژی و تعداد اسپرم را افزایش دهید. 

به علاوه این دو ماهی مقادیر قابل توجهی ویتامین B12، آرژنین و اسید آسپارتیک را فراهم می‌کنند که پتانسیل افزایش تعداد و تحرک اسپرم را نشان داده‌اند.

 آجیل برزیلی

آجیل برزیلی نه تنها یک میان وعده خوشمزه است، بلکه دارای فواید سلامتی متعددی نیز می باشد. این آجیل سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیوم، ویتامین E و فنل هایی مانند اسید الاژیک است و مشخص شده است این آجیل باعث افزایش سطح تستوسترون و افزایش باروری مردان می شود. 

گوجی بری

در حالی که هیچ مدرک پزشکی وجود ندارد، اعتقاد بر این است که گوجی بری می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و دمای مطلوبی برای تولید اسپرم در بیضه ایجاد کند. این ممکن است به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی باشد که می توانند تحرک و باروری اسپرم را بهبود بخشند.

شنبلیله

شنبلیله یک ماده سنتی است که قرن ها در خانواده های هندی استفاده می شود. این نه تنها به دلیل طعم و عطر متمایزش بلکه به دلیل فواید سلامتی متعددی که دارد استفاده می شود. اعتقاد بر این است یکی از مزایای آن توانایی آن در افزایش تعداد اسپرم و میل جنسی است.

ماهی

مطالعات نشان داده اند مکمل امگا 3 ممکن است کیفیت اسپرم را در مردان بهبود بخشد و منجر به افزایش باروری شود. به طور خاص، این تحقیق اشاره کرد درمان با 1 گرم یا 2 گرم روغن ماهی باعث افزایش تعداد، تحرک و مورفولوژی اسپرم می شود. 

بهبودهای مشاهده شده به ترتیب از 32% تا 41% متغیر بود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افزودن مکمل‌های روغن ماهی به رژیم غذایی می‌تواند به عنوان یک اقدام مفید برای کسانی که قصد بهبود باروری خود را دارند، عمل کند.

 

گیاهان با اثر منفی بر باروری 

پاپایا

خیارچنبر تلخ

میخک

نعنا

برگ‌ بو

چریشبرای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان