برای داشتن دوران سالمندی شیرین چه باید کرد؟

خط سلامت: چگونه سالمندی خوبی داشته باشیم؟ مراقبت از سلامت جسمی، ذهنی و شناختی برای پیری سالم مهم است. حتی ایجاد تغییرات کوچک در زندگی روزمره می تواند به شما کمک کند طولانی تر و بهتر زندگی کنید. به طور کلی می توانید با فعال ماندن، خوب غذا خوردن و خوابیدن و مراجعه منظم به پزشک از سلامت جسمانی خود حمایت کنید.

برای داشتن دوران سالمندی شیرین چه باید کرد؟

 

چگونه در پیری زیبا بمانم؟ با افزایش سن، سرمایه گذاری روی محصولات مراقبت از پوست خوب مهم است. دو ماده قوی برای معکوس کردن علائم پیری رتینول و باکوچیول هستند. رتینول مشتق شده از ویتامین A است. اکثر متخصصان پوست رتینول را به دلیل اثرات ضد پیری آن توصیه می کنند.

به گزارش خط سلامت دوران سالمندی بخش مهمی از زندگی را تشکیل می دهد. پس از عبور از میانسالی و بحران های آن، افراد با فرارسیدن دوران سالمندی و پیری معمولا وضعیت روانی آرام تری را تجربه می کنند؛ هرچند که این دوره نیز، مانند سایر ادوار زندگی، با چالش هایی همراه است.

دوره سالمندی همانند سن بلوغ با تغییرات زیاد ظاهری همراه خواهد بود، ژنتیک، تغذیه، بهداشت و عوامل دیگری در روند پیری تاثیر گزار و مهم است. عموما سالمندان تغییرات جسمی مثل کاهش قدرت بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و همینطور کاهش قدرت بدنی و سرعت واکنش در برابر محرک ها را تجربه خواهند کرد.

چالش های دوران سالمندی معمولا مشکلات جسمانی و ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن را در برمی گیرد.

چه چیزی منجر به تجربه دوران سالمندی شیرین می شود؟

چالش های دوران سالمندی معمولا خود را در قالب احساس ضعف و ناتوانی نشان می هد. احساس ناتوانی معمولا منجر به تجربه غم و افسردگی در دوران سالمندی می شود.

با این حال پژوهش ها نشان داده است چیزی که دوران سالمندی را به فرصتی برای فراغت و اطمینان خاطر تبدیل می کند؛ بهره مندی از دستاوردهای دوران جوانی است.

می توان نتیجه گرفت سخت کوشی و تداوم سبک زندگی سالم در دوران جوانی در حقیقت پیش درآمد دوران سالمندی همراه با اطمینان خاطر و آرامش است.

چالش های دوران سالمندی

برخی چالش های دوران سالمندی عبارت است از:

نیازمند بودن به کمک دیگران (فرزندان) در کارهای روزانه خود

بروز بیماری ها و ناتوانی در جسم و بدن

احساس استیصال و درماندگی از سر ناتوانی و در خانه ماندن

ارتباط دوران جوانی با پیری

سخت کوشی و تداوم سبک زندگی سالم در دوران جوانی،  پیش درآمد دوران سالمندی همراه با اطمینان خاطر و آرامش است. هرچقدر فرد در دوران جوانی خویشتن داری بیشتری داشته باشد و بیشتر بتواند امیال خود را به تعویق بیاندازد، دوران سالمندی بهتری انتظارش را می کشد.

پذیرش دوران سالمندی

از آنجایی که دوران سالمندی دوران استیصال درماندگی و در مواردی ناکارآمدی افراد شناخته شده است لازم است بدانیم به عنوان فردی که در کنار یک سالمند زندگی میکند و یا خود به عنوان یک سالمند نیازمند پذیرش سن و حالات و روحیات خود هستیم.

افراد سالمند در مواردی در عین ناتوانی و بی حوصلگی اگر پذیرای سن و سال و احوال خود باشند میتوانند با خلق و خویی بهتر در شرایط خود باقی بمانند.

اگر نتوانیم زمان و حالات خود را بپذیریم قطعاً شرایط برایمان سخت تر خواهد شد و احساسات ناخوشایند بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

کارآمدی در دوران سالمندی

پدربزرگ یا مادربزرگ بودن خود به تنهایی یک منبع عظیم از کارآمدی محسوب میشود. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با انجام وظایف خود، نه تنها برای دیگر افراد خانواده کارآمد هستند بلکه احساس خوشایند و مفید بودن را در خود تجربه می کنند و به مرور رشد و پرورش می دهند.

زمانی که فردی در میانسالی تبدیل به پدربزرگ و یا مادربزرگ می شود قطعاً وظایفی مانند سرگرم بودن با نوه ها و همچنین گذراندن لحظات خوشایند با آنها را خواهند داشت و یا بردن نوه ها به مهد کودک و یا پارک که خود می تواند وظایف مهمی در نقش پدربزرگ و مادربزرگ بودن باشد.

انجام چنین وظایفی نه تنها بار مهمی از دوش پدر و مادرها برمی دارد بلکه احساس کارآمدی، سلامتی و وظیفه شناسی را نیز به سالمند منتقل خواهد کرد.

آدلر، روانشناس اتریشی و مبدع رویکرد فردنگر در روانشناسی، معتقد است که نقش پدربزرگی و یا مادربزرگ بودن می تواند از مهمترین نقش های دوران سالمندی باشد که هر فرد سالمندی را از احساس پیری و افسردگی مربوط به این دوره دور خواهد کرد.

تلاش برای داشتن دوران سالمندی بهتر

در هر دوره از زندگی انسان نیازمند تلاش برای دور ماندن از آسیب و ماندن در شرایط بهتر است. به طور مثال سالمندی که به دلیل بی حوصلگی خود را متقاعد میکند تمام اطرافیان او باید شرایط او را بپذیرند قطعاً با بدخلقی افراد زیادی را از خود دور می کند و یا احساس می کند دیگران به طور متناوب وظیفه دارند با او مهربان و صبور باشند و او ناتوان، بی حوصله، عصبانی و بهانه گیر باشد.

اگر افراد در دوران سالمندی به این بینش دست پیدا کرده باشند که به غیر از احترامی که اطرافیان برای آنها قائل هستند خود موظف به احترام گذاشتن، مهربان بودن و دوست داشتنی بودن با دیگران هستند، قطعاً شرایط بهتری را برای خود و دیگران مهیا می کنند.

هراس از مرگ در دوره سالمندی

هراس از مرگ و نیستی قطعاً در هر دوره از زندگی می تواند گریبان گیر فرد شود، اما اگر هر فردی بداند زمان مرگ او واضح نیست و بودن او در هر فصلی از زندگی یک وظیفه و مسئولیت را برایش به همراه دارد، می تواند در هر دوره و مخصوصاً در دوران سالمندی به زندگی و نقش خود در زندگی بپردازد و بداند مرگ و نیستی و زوال پدیده ایی است که هر فردی با آن مواجه میشود و بدون هیچ هراسی به زندگی و مسئولیت های زنده بودن خود بپردازد.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان