آخرین تعریف علمی از اعتیاد، دیدگاه تان را به خیلی از رفتارها عوض می کند

خط سلامت: اعتیاد یک معضل اجتماعی در سراسر جهان است. پژوهش ها نشان داده است اعتیاد به مواد مخدر در حقیقت تلاشی برای فرار از مشکلات است.

آخرین تعریف علمی از اعتیاد، دیدگاه تان را به خیلی از رفتارها عوض می کند

اعتیاد به مواد مخدر ابعاد مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که از اعتیاد به مواد مخدر، رنج می برند با وجود آگاهی از آسیب های ناشی از مصرف مواد، بازهم به مسیر خود ادامه می دهند. 

به گزارش خط سلامت امروزه مشخص شده است اعتیاد انواع مختلفی دارد. مفهوم اعتیاد رفتاری نشان دهنده الگویی از رفتارهای تکراری است که سلامت روان و جسم فرد را کاهش می دهد.

اعتیاد رفتاری

اعتیاد رفتاری انواع مختلفی از رفتارهای مخرب مانند: قمار، اعتیاد به غذا خوردن، اعتیاد به تماشای محتوای پورنوگرافی و ... را شامل می شود.

دو نوع رایج اعتیاد رفتاری

دو نوع اعتیاد رفتاری که باید مورد توجه قرار گیرد شامل: اعتیاد به قمار ، اعتیاد به بازی های اینترنتی است.

مشکلات ناشی از اعتیاد رفتاری

ناتوانی در توقف رفتار

تغییر در روحیه، اشتها و خواب

ادامه رفتار اعتیادی مانند: قمار، با وجود پیامدهای منفی

انکار اعتیاد رفتاری و انجام رفتارهای پرخطر

مشکلات حقوقی و مالی

از دست دادن علاقه به چیزهای دیگری که قبلاً از آنها لذت برده می شد

اولویت دادن به رفتار اعتیادی نسبت به سایر بخش های زندگی از جمله خانواده، کار و سایر مسئولیت ها

بروز علائم ترک

اعتیاد در مقابل وابستگی

تشخیص بین وابستگی و اعتیاد مهم است. وقتی افراد به ماده ای وابسته می شوند ، به این معنی است که آنها تحمل دارو و ترک دارو را تجربه می کنند:

تحمل به این معنی است که بدن با وجود دارو سازگار شده است به طوری که برای تولید اثرات مشابه مقدار بیشتری از دارو مصرف می شود.

ترک در صورتی اتفاق می افتد که افراد در صورت ناگهانی کاهش یا متوقف شدن مصرف ماده، علائم جسمی و روانی خاصی را تجربه کنند.

فرد می تواند بدون اعتیاد به مواد مخدر وابسته شود، اگرچه این دو مورد اغلب با هم اتفاق می افتند. اعتیاد زمانی اتفاق می افتد که افراد علی رغم پیامدهای مضر به استفاده اجباری از دارو ادامه دهند.

درمان اعتیاد

اعتیاد قابل درمان است، اما همه راه های بهبودی یکسان نیستند. عود بیماری غیرمعمول نیست ، برخی از روش های درمانی متداول که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد شامل موارد زیر است:

روان درمانی

درمان رفتاری شناختی (CBT) ممکن است برای پرداختن به الگوهای فکری و رفتاری که در اعتیاد نقش دارند استفاده شود. سایر روشهای درمانی مورد استفاده خانواده درمانی و گروه درمانی است.

داروها

داروها ممکن است شامل داروهایی برای کمک به کاهش مصرف و ترک و همچنین داروهای دیگر برای درمان اختلالات اساسی روانی مانند اضطراب یا افسردگی است.

بستری شدن در بیمارستان

در برخی موارد ممکن است افراد برای درمان عوارض بالقوه جدی در حالی که از یک ماده سم زدایی می کنند ، باید در بیمارستان بستری شوند.

گروه های پشتیبانی 

گروه های پشتیبانی حضوری و آنلاین می توانند منبع خوبی برای آموزش و حمایت اجتماعی باشند زیرا افراد روش های جدیدی را برای کنار آمدن در دوران نقاهت یاد می گیرند

بسیاری از افراد قادر به یادگیری کنترل رفتارهای اعتیاد آور مانند نوشیدن، غذا خوردن، خرید و رابطه جنسی هستند. بهترین رویکرد برای درمان به عوامل زیادی بستگی دارد و بهتر است با همکاری روانپزشک یا روانشناس بالینی تصمیم گرفته شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان