طراح پیام‌رسان محبوب مجرمان و تبهکاران در استرالیا دستگیر شد

خط سلامت: یک برنامه‌نویس 32 ساله به اتهام طراحی و توسعه یک پیام‌رسان رمزنگاری شده که توسط مجرمان برای فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر و پولشویی مورد استفاده قرار می‌گرفته، در استرالیا دستگیر شد.

 طراح پیام‌رسان محبوب مجرمان و تبهکاران در استرالیا دستگیر شد

یک برنامه‌نویس 32 ساله استرالیایی به ظن طراحی و توسعه یک پیام‌رسان رمزنگاری شده بسیار پیچیده که توسط شبکه‌های مجرمانه بین‌المللی برای هماهنگی فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر و پولشویی مورد استفاده قرار می‌گرفته، دستگیر شده است.

به گزارش خط سلامت، یک برنامه‌نویس کارکشته ۳۲ ساله رایانه‌ به ظن طراحی پیام‌رسان رمزگذاری شده‌ای که مجرمان در سراسر جهان برای مدیریت قاچاق مواد مخدر ، پولشویی و یا قتل از آن استفاده می‌کنند، در استرالیا بازداشت شد.

نیروی‌های امنیتی استرالیا روز چهارشنبه اعلام کردند که دستگیری این فرد نتیجه همکاری پلیس در ۹ کشور دیگر بوده است.

پلیس فدرال استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این برنامه کاربردی با نام «Ghost» (شبح) که نوعی نرم‌افزار وب‌نوشت رمزگذاری شده است و بنا به ادعای طراح آن قابل هک کردن نیست، توسط صدها مجرم و تبهکار در اروپا، خاورمیانه و آسیا مورد استفاده قرار گرفته است.»

به رغم ادعای طراح این برنامه در خصوص غیرقابل هک بودن آن، ماموران پلیس در سراسر جهان طی دو سال گذشته ضمن هک این شبکه، کاربران آن را حین گفتگو و تبادل اطلاعات درباره قاچاق مواد مخدر، پولشویی، قتل و دیگر جرائم خشونت‌آمیز رصد می‌کردند.

معاون کمیسر پلیس فدرال استرالیا می‌گوید طراح برنامه کاربردی «Ghost» که یک جوان استرالیایی است هنگام دستگیری «کمی متعجب» به نظر می‌رسید.

این فرد مظنون که نامی از وی برده شده در خانه والدینش در ایالت نیو ساوت ولز زندگی می‌کرد و تا پیش از دستگیری سابقه کیفری نداشت.

وی به ارتکاب پنج جرم متهم شده که مجازات سنگین‌ترین آنها تحمل ده سال زندان است.

پلیس استرالیا علاوه بر بازداشت این متخصص برنامه‌نویسی رایانه‌ای، حدود ۳۷۶ تلفن همراه با دسترسی به برنامه کاربردی «Ghost» را توقیف و ده‌ها شهروند دیگر را در سراسر این کشور دستگیر کرده است.

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که همزمان، افرادی دیگری نیز در ایتالیا، ایرلند، سوئد و کانادا به اتهام عضویت مجرمانه در شبکه کاربران این پیام‌رسان دستگیر شده‌اند.

در بیانیه مطبوعاتی پلیس فدرال استرالیا، به نقل از کاترین دی بول، کمیسر بلژیکی و مدیر یوروپل آمده است: «به وضوح نشان دادیم که شبکه‌های تبهکار و جرم‌خیز، هر چقدر هم که پنهان‌کاری کنند، نمی‌توانند از تلاش جمعی ما فرار کنند».

یوروپل صبح روز چهارشنبه در همین ارتباط یک کنفرانس مطبوعاتی به صورت آنلاین از مقر خود در لاهه برگزار کرد.

بر اساس آنچه در این کنفرانس اعلام شد، در مجموع، سازمان‌های پلیس ۹ کشور در جستجوی جهانی برای یافتن مجرمان مرتبط با این شبکه مشارکت داشتند.

برنامه کاربردی «Ghost» که نه سال پیش ایجاد شد تنها روی گوشی‌های هوشمندی که به شکل ویژه دستکاری شده بودند، کار می‌کرد.

این گوشی‌ها حدود ۲۳۵۰ دلار استرالیا (۱۴۳۰ یورو) قیمت داشتند و این مبلغ شامل شش ماه اشتراک برای سرویس و نیز خدمات پشتیبانی فنی می‌شد.

به گفته پلیس استرالیا، صدها فرد مظنون به ارتکاب جرم به دلیل مزایا و ویژگی‌های «Ghost» از نظر پیکربندی و نیز تلاش برای ناشناس ماندن از این برنامه کاربردی استفاده می‌کردند.

با این حال، محققان سال ۲۰۲۲ موفق شدند با نفوذ به یکی از به‌روزرسانی‌های ارائه شده توسط طراح برنامه، به محتوای رمزگذاری‌شده آن دسترسی پیدا کنند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان