اعتیاد رفتاری موجب روی آوردن به مصرف مواد می شود؟

خط سلامت: تحقیقات نشان داده است رابطه پیچیده ای بین اعتیاد رفتاری و سوء مصرف مواد وجود دارد. در حالی که این دو پدیده کاملاً مجزا نیستند، اما اشتراکات قابل توجهی دارند.

اعتیاد رفتاری موجب روی آوردن به مصرف مواد می شود؟

هر دو اعتیاد رفتاری و سوء مصرف مواد می توانند سیستم پاداش مغز را تحت تاثیر قرار دهند و منجر به تغییرات مشابه در فعالیت های عصبی شوند.

به گزارش خط سلامت افراد مبتلا به هر دو نوع اعتیاد ممکن است رفتارهای مشابهی مانند اجتناب از حل مساله، هیجان طلبی و ناتوانی در کنترل کردن امور را نشان دهند. همچنین مشخص شده است اختلالات سلامت روان، مانند: افسردگی و اضطراب می توانند خطر ابتلا به هر دو نوع اعتیاد را افزایش دهند.

رابطه علی بین رفتارهای اعتیادی و سوء مصرف مواد

اعتیاد رفتاری به عنوان عاملی برای سوء مصرف مواد

برخی از تحقیقات نشان می دهد که اعتیاد رفتاری می تواند عاملی برای سوء مصرف مواد باشد. به عنوان مثال، فردی که به قمار اعتیاد دارد ممکن است به مواد مخدر روی آورد تا با عواقب منفی قمار خود مقابله کند.

سوء مصرف مواد به عنوان عاملی برای اعتیاد رفتاری

سوء مصرف مواد نیز می تواند عاملی برای اعتیاد رفتاری باشد. به عنوان مثال، فردی که از الکل سوء مصرف می کند ممکن است به قمار روی آورد تا زمانی که مست است سرگرم شود.

مکانیسم مقابله ای اجتناب چگونه افراد را در معرض اعتیاد قرار می دهد؟

اجتناب به عنوان یک مکانیسم مقابله ای، زمانی که به طور ناسالم استفاده شود، می تواند خطر ابتلا به اعتیاد را افزایش دهد. افراد ممکن است به رفتارهای اعتیاد آور مانند سوء مصرف مواد یا قمار روی آورند تا از احساسات منفی مانند استرس، اضطراب یا غم و اندوه اجتناب کنند.

همچنین اجتناب می تواند مانع از جستجوی کمک برای اعتیاد شود. افراد ممکن است از صحبت در مورد مشکلات خود با دیگران یا شرکت در درمان به دلیل ترس از قضاوت یا شرمساری خودداری کنند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان