رکورد مصرف 6 ماده مخدر و قرص روانگردان در 104 شهر دنیا

خط سلامت: تجزیه و تحلیل فاضلاب که در 104 شهر صورت گرفت افزایش کوکائین و مت آمفتامین را نشان می‌دهد.

رکورد مصرف 6 ماده مخدر و قرص روانگردان در 104 شهر دنیا

 پروژه تجزیه و تحلیل فاضلاب در 104 شهر اروپایی از 21 کشور (20 اتحادیه اروپا + ترکیه) تجزیه و تحلیل کرد تا رفتارهای مصرف مواد مخدر ساکنان آنها را بررسی کند. کتامین برای اولین بار در سال 2022 در آنالیز گنجانده شد و تعداد کل مواد مورد بررسی را به 6 رساند.

به گزارش خط سلامت آخرین مطالعه نمونه‌های فاضلاب روزانه در حوضه‌های آبریز تصفیه خانه‌های فاضلاب را در یک دوره یک هفته‌ای بین مارس تا آوریل 2022 تجزیه و تحلیل کرد. نمونه‌های فاضلاب حدود 54 میلیون نفر برای ردیابی پنج مورد غیرقانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. داروهای محرک (کوکائین، آمفتامین، مت آمفتامین، MDMA/اکستازی و کتامین) و شاهدانه .

مصرف کدام ماده مخدر افزایش یافته است؟

آخرین نتایج افزایش مداوم کوکائین را نشان می دهد، روندی که از سال 2016 مشاهده شده است. به نظر می رسد وضعیت متامفتامین نیز در حال تغییر است و شهرهای بیشتری از ردپای این ماده مخدر گزارش می دهند. یک تصویر ترکیبی برای مواد باقی مانده که در آن روندها قابل مشاهده است (آمفتامین، حشیش، MDMA) ظاهر می شود. علیرغم اینکه کشفیات به طور قابل توجهی در مکان های مطالعه متفاوت است، قابل توجه است که تمام شش ماده مخدر غیرقانونی مورد بررسی تقریباً در هر شهر شرکت کننده پیدا شده است.

محققان می‌گویند: نمونه‌های فاضلاب می‌تواند داستان‌های آشکاری را در مورد زندگی یک جامعه بیان کند و می‌تواند هشداری اولیه درباره تهدیدات بهداشتی در حال ظهور ارائه دهد. یافته‌های امروزی، از ۱۰۴ شهر، تصویری از یک مشکل مواد مخدر را ترسیم می‌کند که هم گسترده و هم پیچیده است و هر شش ماده تقریباً در هر مکان شناسایی شده‌اند. در حال حاضر، نظارت بر فاضلاب به عنوان یک علم شناخته شده، بینش فزاینده ای را در مورد پویایی مصرف و عرضه مواد مخدر در اختیار ما قرار می دهد.

یافته های کلیدی

کوکائین : بقایای کوکائین در فاضلاب در شهرهای اروپای غربی و جنوبی (به ویژه در بلژیک، هلند، اسپانیا و پرتغال) در بالاترین میزان خود باقی ماند، اما آثاری در اکثر شهرهای اروپای شرقی نیز یافت شد. به طور کلی، بیش از نیمی از 66 شهر با داده‌های مربوط به سال‌های 2021 و 2022 افزایشی در باقیمانده‌های کوکائین ثبت کردند. یک پروژه اخیر اروپایی در مورد فاضلاب ( EUSEME ) همچنین بقایای کوکائین کراک را در تمام 13 شهر اروپایی خود پیدا کرد که بالاترین در آمستردام بود.

 مت آمفتامین: به طور سنتی در چک و اسلواکی متمرکز شده است، این دارو اکنون در بلژیک، شرق آلمان، اسپانیا، قبرس و ترکیه و چند کشور اروپای شمالی مانند دانمارک، لتونی، لیتوانی، فنلاند و نروژ وجود دارد. 

آمفتامین : سطح بقایای آمفتامین متفاوت است، بالاترین بار گزارش شده در شهرهای شمال و شرق اروپا بلژیک، آلمان، هلند، فنلاند و سوئد و سطوح بسیار پایین تر در شهرهای جنوب. 

 MDMA :از 62 شهر دارای داده‌های مربوط به سال‌های 2021 و 2022، 28 شهر افزایش یافته‌های MDMA (بیشتر در شهرهای اروپای جنوبی و مرکزی)، 27 شهر کاهش (بیشتر در شمال اروپا) و 7 شهر یک وضعیت پایدار گزارش کردند. بیشترین بار جرمی MDMA در فاضلاب شهرهای بلژیک، چک، هلند، اسپانیا و پرتغال یافت شد.

 کتامین: به دنبال علائم افزایش در دسترس بودن و استفاده از کتامین در اروپا ( EDR 2022 )، این دارو برای اولین بار در تجزیه و تحلیل سال 2022 گنجانده شد. بیشترین بار در فاضلاب شهرهای دانمارک، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال مشاهده شد.

شاهدانه : بیشترین بار متابولیت شاهدانه THC-COOH در شهرهای اروپای غربی و جنوبی، به ویژه در چک، اسپانیا، هلند و پرتغال یافت شد. در سال 2022، روندهای متفاوتی مشاهده شد 18 شهر از 38 شهر کاهش از سال 2021، 15 شهر افزایش و پنج شهر وضعیت باثبات گزارش کردند.

 تغییرات شهر : این مطالعه تفاوت‌هایی را بین شهرهای یک کشور نشان داد، که ممکن است تا حدی با ویژگی‌های مختلف جغرافیایی، اجتماعی و جمعیتی (توزیع سنی، دانشگاه‌ها، زندگی شبانه) توضیح داده شود. در اکثر کشورهایی که مکان‌های مطالعاتی متعددی دارند، باقی‌مانده‌ها در شهرهای بزرگ در مقایسه با مکان‌های کوچک‌تر برای سه محرک (کوکائین، مت آمفتامین، MDMA) بیشتر بود. هیچ چنین تفاوتی برای آمفتامین و حشیش مشاهده نشد.

• الگوهای هفتگی: تجزیه و تحلیل فاضلاب می تواند نوسانات در الگوهای هفتگی مصرف مواد غیرقانونی را تشخیص دهد. بیش از سه چهارم شهرها بقایای بیشتری از مواد مخدر را نشان دادند که اغلب با الگوهای استفاده تفریحی (کوکائین، کتامین و MDMA) در آخر هفته (جمعه تا دوشنبه) مرتبط است. در مقابل، باقی مانده از سه داروی دیگر به طور مساوی در طول هفته توزیع شد.

تقیقات پیشین نشان داد فاضلاب شهری و نمونه گیری از فاضلاب شهری روی کشورهای هلند آمریکا استرالیا و نیوزلند نشان داد که مردم کدام یک از این کشورها بیشتر در مهمانی های خود و در زندگی روزمره خود از قرص‌های روانگردان استفاده می کنند،

در این مطالعه که در سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است محققان با نمونه گیری از فاضلاب شهری موجود در این کشورها به حدود ۲۰۰ داروی مصنوعی را مورد پژوهش قرار دادند و سپس این مطالعه را به هشت کشور افزایش دادند.

در نروژ هیچ اثری از طیف وسیعی از این داروها یافت نشد، اما میزان حشیش و کوکائین در هلند بیشترین میزان را به خود اختصاص داد و پس از هلند استرالیا، نیوزلند و ایالات متحده آمریکا در مقام های بعدی  مصرف قرص‌های روانگردان قرار گرفتند.

محققان همچنین دریافتند مردم کشورهای اسپانیا، ایتالیا و چین کمترین میزان مصرف قرص‌های روانگردان را دارند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان