چرا افراد معروف و متخصص فریب کلاهبرداران را می خورند؟

خط سلامت: چرا افراد ثروتمند، مشهور و متخصص بیشتر از آنچه فکر می کنید فریب می خورند؟

چرا افراد معروف و متخصص فریب کلاهبرداران را می خورند؟

کلاهبرداران حتی باهوش ترین و تحسین شده ترین کارشناسان را با بازی روی آسیب پذیری های روانی آنها فریب می دهند.

به گزارش خط سلامت واکنش معمولی به یادگیری در مورد اینکه مردم چگونه پول خود را به خاطر یک کلاهبردار از دست داده اند این است که "چطور کسی می تواند اینقدر ساده لوح باشد؟" اما این سوال اشتباه است. 

تصویر کلیشه ای از قربانیان کلاهبرداری این است که آنها ساده لوح و مسن هستند. داده‌های مربوط به قربانیان کلاهبرداری تصویر بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهد ، واضح است که افراد پیچیده، تحصیل کرده و جوان همگی در معرض کلاهبرداری هستند. کلاهبرداران اغلب جمعیت‌شناسی خاصی را هدف قرار می‌دهند افراد ثروتمند و مشهور هدف کلاهبرداری‌های سفارشی قرار می‌گیرند.

اعتماد بیش از حد و کلاهبرداری

تحقیقات همچنین نشان داده است اعتماد بیش از حد عامل مهمی در آسیب پذیری کلاهبرداری است. افرادی که در یک حوزه از موفقیت بالایی برخوردارند ممکن است توانایی خود را برای انجام تحقیقات لازم در یک زمینه جداگانه بیش از حد ارزیابی کنند.

در تحقیقات خود متوجه شده ایم افراد اغلب به توانایی خود در تشخیص کلاهبرداری اطمینان دارند.

یک کلاهبرداری معمولی با قرار دادن قربانی در معرض کلاهبرداری شروع می شود، که برای برانگیختن احساسات قوی مانند ترس طراحی شده است. سپس کلاهبرداران از تاکتیک‌های متقاعدسازی مانند تعهد (که افراد را موظف به انجام تعهد می‌دانند)، اقتدار ، کمبود زمان و «اثبات اجتماعی» برای تعامل با اهداف خود استفاده می‌کنند.

اثبات اجتماعی اصطلاحی است که توسط روانشناس رابرت سیالدینی برای توضیح روشی که مصرف کنندگان رفتار خود را در پاسخ به کاری که دیگران انجام می دهند تطبیق می دهند ابداع کرد. اثبات اجتماعی افراد مشهور می تواند به ویژه قدرتمند باشد.

کلاهبرداری عصر جدید

رسانه های اجتماعی ارتباط افراد مشهور با فالوورهای خود را آسان تر کرده اند، چیزی که شرکت ها به سرعت درآمدزایی می کنند. متاسفانه کلاهبرداران نیز دارند. اعتبار سلبریتی ها ربوده می شود و لشکر هواداران آنها را با خود به پایین می کشاند.

کارشناسان و افراد ثروتمند ممکن است احساس کنند قدرتی که دانش یا ثروت به آنها می دهد مانند یک سپر عمل می کند. اما تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از قبل با سرمایه‌گذاری و ریسک کردن راحت هستند، احتمال بیشتری دارد که با فرصت‌های سرمایه‌گذاری نامشروع مواجه شوند. آنها همچنین برای این فرصت ها بازتر هستند.

از دیدگاه لجستیکی، کلاهبرداری از چند فرد یا سازمان ثروتمند بسیار آسان تر از بسیاری از افراد فقیر است. گزارش ها نشان داد افرادی که دارایی خالص آنها بیش از 3 میلیون پوند است، در مقایسه با افرادی که دارایی خالص 250000 تا 500000 پوندی دارند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که قربانی کلاهبرداری شوند.

وقتی شهرت کسی در خطر است، ممکن است انگیزه کمتری برای اعتراف به قربانی بودن داشته باشد. تحقیقات نشان داد روانشناسانی که در دام کلاهبرداری افتاده بودند چون بخشی از "برند" آنها تخصص در رفتار انسانی است، از قرار گرفتن در معرض تحقیر می ترسیدند و تمایلی به گزارش جرم یا درخواست کمک نداشتند. اما شرم آنها فقط اجازه می دهد که کلاهبرداری ادامه یابد و قربانیان بیشتری را کلاهبرداری کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان