یکی دیگر از دلایل قلدری لو رفت!

خط سلامت: کسانی که خود را فقیرتر می‌دانند و کسانی که معتقدند ثروتمندتر هستند، هر دو بیشتر در معرض قلدری قرار دارند.

یکی دیگر از دلایل قلدری لو رفت!

جوانانی که احساس فقر ، ثروت و یا هر نوع محرومیت می کنند، مشکلات سلامت روانی و قلدری بیشتری دارند. یافته ها نشان می دهد تجربه ذهنی محرومیت در این خصوص مهم است.

به گزارش خط سلامت بر اساس یک مطالعه جدید از روانشناسان دانشگاه کمبریج، جوانانی که معتقدند فقیرتر از دوستان شان هستند، نسبت به افرادی که از نظر مالی با بقیه گروه همسالان خود برابری می کنند، عزت نفس پایین تری داشته و قربانی قلدری می شوند.

این تیم همچنین دریافت کسانی که خود را فقیرتر می‌دانند و کسانی که معتقدند ثروتمندتر هستند، هر دو بیشتر در معرض قلدری قرار دارند. به طور کلی، احساس برابری اقتصادی در بین دوستان بهترین نتایج را برای سلامت روان و رفتار اجتماعی خواهد داشت.

در حالی که آسیب های اقتصادی در طیف گسترده ای از جامعه مدت هاست با سلامت روان و مشکلات اجتماعی در جوانان مرتبط است، مطالعه جدید یکی از اولین مطالعاتی است که نشان می دهد احساس فقیرتر بودن با پیامدهای روانی ارتباط دارد.

پیامدهای روانی

به گفته محققان، قضاوت‌هایی که از طریق «مقایسه اجتماعی» در اوایل نوجوانی درباره خود انجام می‌دهیم - اینکه چقدر در مقایسه با دیگران محبوب یا جذاب هستیم - برای احساس رو به رشد ما از خود بسیار مهم است و وضعیت اقتصادی درک شده ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

پیرا پی سانیر، محقق کمبریج می گوید: نوجوانی عصر انتقال است، زمانی که ما از مقایسه های اجتماعی برای قضاوت در مورد خود و توسعه حس خود استفاده می کنیم.

پیرا پی سانیر گفت: موقعیت اقتصادی نه تنها در جامعه، بلکه در محیط نزدیک ممکن است برای احساس تعلق ما مشکل ساز باشد. تعلق به ویژه برای رفاه و عملکرد روانی اجتماعی در دوران نوجوانی مهم است.

تحقیقات نشان می دهد مقایسه ثروت با اطرافیان ممکن است در جوانی به احساس عزت نفس اجتماعی کمک کند.

محققان نابرابری اقتصادی درک شده در گروه های دوستی را در بین 12995 کودک در انگلستان در سن 11 سالگی تجزیه و تحلیل کردند.

نوجوانان یازده ساله‌ای که خود را فقیرتر از دوستانشان می‌دانستند، 6 تا 8 درصد عزت‌نفس پایین تر داشتند.

همچنین کسانی که خود را کمتر ثروتمند می‌دانستند، به احتمال زیاد «مشکلات درونی‌سازی» مانند اضطراب و همچنین مشکلات رفتاری مانند خشم یا بیش فعالی داشتند.

نوجوانانی که خود را فقیرتر از دوستان خود می بینند، 17 درصد بیشتر احتمال دارد که مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.

احساس ثروتمندتر یا فقیرتر بودن نسبت به همسالان به میزان 3 تا 5 درصد با قلدری مرتبط بود. پیرا پی سانیر می گوید: ممکن است احساس متفاوت بودن در زمانی که تعلق مهم است، خطر مشکلات بین فردی مانند قلدری را افزایش دهد.

وی گفت: قضاوت های منفی در مورد خود می تواند ما را به سمت توجه به اطلاعاتی سوق دهد که کمبود ارزش خود را تقویت می کند، که پیامدهایی برای سلامت روان دارد. که ممکن است شامل ادراکات اقتصادی در بین برخی از همسالان و گروه های دوستی در دوران نوجوانی باشد.

پیرا پی سانیر افزود: بسیاری از مطالعات نشان می دهد به طور عینی، جوانانی که از زمینه هایی محروم هستند، مشکلات سلامت روانی بیشتری دارند. یافته ها نشان می دهد تجربه ذهنی محرومیت در این خصوص مهم است.

روانشناسان بالینی می گویند: برای اینکه احساس ثروتمندتر یا فقیرتر از دوستان خود کنید، لازم نیست که ثروتمند یا فقیر باشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان