ارتباط بین مصرف الکل و درد مزمن

خط سلامت: الکل با مضرات فراوانی برای سلامت روان و جسم همراه است. پژوهش ها نشان داده است، نوشیدن الکل درد مزمن را تشدید می کند.

ارتباط بین مصرف الکل و درد مزمن

الکل خوردن، درد مزمن را تشدید می کند. برخی از افرادی که با دردهای مزمن دست و پنجه نرم می کنند، بجای مراجعه به پزشک و تلاش برای پیدا کردن راه حل موثر، از نوشیدن الکل به عنوان یک استراتژی خوددرمانی استفاده می کنند.

به گزارش خط سلامت نوشیدن الکل نه تنها منجر به کاهش درد مزمن نمی شود، بلکه آن را تشدید می کند. پژوهش ها نشان داده است ارتباط متقابل و پیچیده ای بین مصرف الکل و درد مزمن وجود دارد.

الکل و تشدید درد مزمن

الکل خوردن، درد مزمن را تشدید می کند. برای افرادی که با درد مزمن در قسمت های مختلف بدن دست و پنجه نرم می کنند، نوشیدن الکل نوعی خوددرمانی مضر است؛ چراکه مصرف الکل و ترک آن باعث افزایش درد و تشدید حساسیت به درد می شود.

چگونه الکل، درد مزمن را تشدید می کند؟

الکل با ریتم شبانه روزی که بر چرخه خواب تاثیر می گذارد، است تداخل می کند و خواب REM (عمیق) را مهار می کند. در نتیجه، افراد پس از نوشیدن راحت‌تر به خواب می روند، اما احتمال اینکه دچار اختلال شوند، افزایش می یابد. کیفیت پایین خواب توانایی بدن برای التیام را مختل می کند و سطح درد را افزایش می دهد.

همچنین زمانی که افراد سعی می کنند نوشیدن الکل را ترک کنند، اغلب حساسیت به درد را افزایش یابد، همین امر افراد را به ادامه دادن یا افزایش نوشیدن الکل تشویق می‌کند تا از افزایش درد ناشی از ترک جلوگیری شود. با گذشت زمان، مصرف الکل باعث ایجاد درد می شود که شایع ترین عارضه عصبی مرتبط با اختلال مصرف الکل است.

تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله British Journal of Pharmacology مسیرهای خاصی را کشف کرده است که از طریق آن مصرف الکل و ترک منجر به افزایش درد و همچنین حساسیت مفرط به درد می شود. 

چگونه درد مزمن را کاهش دهیم؟

علاوه بر روش‌هایی مانند فیزیوتراپی، درمان کایروپراکتیک و طب سوزنی، تمرین‌های تمرکز حواس، از جمله مدیتیشن به تسهیل توانایی مشاهده آگاهانه درد، افکار و احساسات مرتبط با آن‌ها، کمک می‌کند. 

روان درمانی در برخورد با جنبه های روانی و عاطفی درد مزمن بسیار مفید است. از آنجایی که درد جسمی و عاطفی به هم مرتبط هستند و یکدیگر را فعال می کنند، درمان افسردگی، غم و اندوه، ناامیدی، تحریک پذیری، خشم ، اضطراب و ترس فواید زیادی دارد. با تغییر دیدگاه و تنظیم تفکر، واکنش های احساسی تغییر می کند و به نوبه خود، سطح درد به طور چشمگیری کاهش می یابد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان