این دو ماده مخدر با هم نفس روان تان را می گیرد

خط سلامت: اعتیاد یک بلای خانمان سوز در جامعه است.

این دو ماده مخدر با هم نفس روان تان را می گیرد

اعتیاد به مواد مخدر آثار جبران ناپذیری بر ذهن و بدن دارد.

به گزارش خط سلامت افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند استرس و اضطراب بیشتری تجربه می کنند.

اعتیاد و اضطراب

اعتیاد به مواد مخدر سبب می شود افراد برای جبران استرس و اضطراب های شان مواد مخدر مصرف کنند. مطالعه جدید نشان داده است افرادی که حشیش و تنباکو را با هم استفاده می کنند بیشتر از افراد غیر مصرف کننده و افرادی که به تنهایی از تنباکو استفاده می کنند، دچار اضطراب و افسردگی می شوند.

محققان دریافته‌اند این ترکیب با پیامدهای ضعیف‌تر سلامت روان مرتبط می باشد. همچنین عوامل ژنتیکی یا محیطی مشترک مصرف این دو ماده را تشویق می‌کنند و افراد را مستعد افسردگی و اضطراب می کند.

شواهد فعلی نشان می دهد مصرف همزمان با قرار گرفتن در معرض مواد سمی بیشتر (مانند مونوکسید کربن)، افزایش احتمال مشکلات روانپزشکی و روانی اجتماعی (مانند اختلال دوقطبی و اضطراب، اختلال شخصیت)، مصرف و وابستگی بیشتر را به دنبال دارد.

 استفاده از تنباکو و حشیش منجر به اثرات سمی و تغییرات عصبی می شود و باعث تحریک یا تشدید علائم اضطراب و افسردگی می شود، به ویژه در دوره های ترک، زمانی که افراد مصرف این مواد را متوقف می کنند. شواهد متفاوتی در مورد اثرات متقابل اثرات دارویی نیکوتین و THC (مواد اصلی روان‌گردان حشیش) وجود دارد که اثرات هم افزایی و اثرات متقابل را نشان می‌دهد.

تنباکو و حشیش و تاثیرات آن ها بر مغز

ترکیب تنباکو و حشیش آزادسازی برخی از انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند دوپامین را افزایش می دهد و در نتیجه اثرات سرخوشی بارزتر و احساس لذت افزایش می‌یابد.  

با این حال، در حالی که دوپامین نقش مهمی در تجربه لذت ایفا می کند، دوپامین بیش از حد منجر به اضطراب، بی خوابی، کنترل ضعیف تکانه و توهم می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان