سه بازی ذهنی قماربازان را بشناسید

خط سلامت: قمار یک نوع اعتیاد رفتاری است. کشف عوامل روانشناختی پشت پرده قمار از دیرباز مورد توجه روانشناسان بوده است.

سه بازی ذهنی قماربازان را بشناسید

قمار یکی از انواع رفتارهای اعتیادی است.

به گزارش خط سلامت بردهای تصادفی حاصل از قمار منجر به ترشح دوپامین و احساس لذت و شعف می شود؛ بنابراین فرد برای کسب مجدد لذت بار ها بارها در بازی های مختلف شانس خود را امتحان می کند و به تدریج به این اعتیاد رفتاری مخرب دچار می شود.

قمار بازی چگونه ایجاد می شود؟

قمار به دلایل مختلفی اتفاق می فتد. تحقیقات علوم اعصاب نشان داده است اعتیاد به قمار، بسیاری از فرآیندهای عصبی مشابه اعتیاد به مواد مخدر را در برمی گیرد. در ادامه برخی از عواملی که میل به قمار بازی را افزایش می دهد، ارائه می دهیم:

مغلطه قمارباز

مغلطه قمارباز یک فرآیند روانشناختی معروف است که به این باور اشتباه اشاره دارد: اگر یک رویداد به طور مکرر اتفاق بیفتد، پس از مدتی یک اتفاق متفاوت و موفقیت آمیز روی می دهد.

این خطای شناختی توضیح می دهد که چرا یک فرد پس از آنکه تمام پول خود را در یک بازی از دست می دهد، دست از بازی نمی کشد و صرفا موضوع بازی را عوض می کند؛ مثلا بجای مهره سیاه، مهره قرمز را انتخاب می کند.

تغییر انتظارات در مورد برنده شدن

در یک مطالعه از کسانی که میل افراطی به قمار داشتند خواسته شد شانس برنده شدن اسب مورد علاقه‌شان را، قبل و بعد از شرط‌بندی تخمین بزنند. نتایج نشان داد پس از شرط بندی،  افراد معتقد بودند اسب آنها شانس بیشتری برای برنده شدن دارد. امیدواری بیش از حد یکی از دلایل پرداختن به قمار است.

قمار و خرافات

قمار طبق تعریف یک رویداد تصادفی است. با این حال، بسیاری از قماربازان قاطعانه در تلاش هستند تا سیستمی برای برنده شدن در قمار ابداع کنند. تلاش برای پیش‌بینی الگوها و انجام برخی از رفتارهای تشریفاتی، از جمله خرافاتی است که به قماربازی دامن می زند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان