تصادفات رانندگی با این 6 ویژگی روانی رابطه دارد / رانندگان متخلف چه شخصیتی دارنئ

خط سلامت: تصادفات رانندگی سالانه عامل مرگ 1.2 میلیون نفر در سراسر جهان است. تصادفات رانندگی عامل مجروح شدن 20 تا 50 میلیون نفر در دنیا است.

تصادفات رانندگی با این 6 ویژگی روانی رابطه دارد / رانندگان متخلف چه شخصیتی دارنئ

تصادفات رانندگی نه تنها به دلیل آسیب به سلامت جسمی (جراحات و مرگ) یا خسارات مادی، بلکه به دلیل تأثیرات روانی آن ( افسردگی، اضطراب و استرس پس از سانحه ) نگران کننده است .

تصادفات رانندگی و پروفایل روانی رانندگان

به گزارش خط سلامت یکی از پیش‌بینی‌کننده‌های تصادفات رانندگی، مسائل روان‌شناختی است که پروفایلی از رانندگان با رفتار خطرناک را نشان می دهد.

فهرست پیش‌بینی‌کننده‌های روانشناختی رانندگی خطرناک طولانی است و شامل مجموعه‌ای از رفتارها و حالات روانی است که می‌تواند منجر به تصادف شود مانند رانندگی پرخاشگرانه، تفکر منفی و احساسات پرخاشگرایانه هنگام رانندگی مانند عصبانیت، نشخوار فکری، ناامیدی.

ویژگی روانی رانندگان متخلف

علاوه بر این ویژگی شخصیتی رانندگان در رانندگی خطرناک مهم است افرادی که با دقت بیشتری رانندگی می کنند نمرات بالاتری در ویژگی هایی مانند موافق بودن، وظیفه شناسی، گشودگی به تغییر و درون گرایی نشان می دهند .

در مطالعه ای تأثیر مستقیم روان رنجورخویی بر خشم هنگام رانندگی و رفتار پرخاشگرایانه نشان داد. تکانشگری، خشم و خصومت نیز رفتار رانندگی را پیش بینی می کنند به عنوان مثال هیجان طلبی که به عنوان تمایل به ریسک برای داشتن تجربیات جدید، پیچیده و شدید تعریف می شود ساختار مهمی برای توضیح اعمال خطرناک در رانندگی است.

الکل یک محرک خطرناک

تحقیقات نشان می دهد مصرف الکل، که در افراد با هیجانات بالا و یا هیجان طلب بیشتر است می‌تواند به عنوان محرکی برای رانندگی خطرناک عمل کند.

یکی دیگر از ابعاد مرتبط با رانندگی پرخطر و تهاجمی، تکانشگری است که به عنوان واکنش های فوری بدون فکر کردن به عواقب آن در آینده است. رانندگان تکانشی تمایل دارند به روشی غیر ایمن رانندگی کنند بنابراین، تکانشگری و هیجان طلبی هر دو ابعاد شخصیتی هستند که به ارائه مشخصات فردی که تمایل به رانندگی خطرناک دارد کمک می کند.

چند مطالعه نشان داده‌اند افرادی که پرخاشگرتر هستند در ترافیک سریع تر تحریک می‌شوند و در نتیجه تخلفات رانندگی و رانندگی پرخاشگرانه بیشتری دارند.

3 ویژگی شخصیت در رانندگان متخلف

مجموعه دیگری از ویژگی های مرتبط با رانندگی خطرناک، سه گانه تاریک شخصیت که شامل ماکیاولیسم، روان پریشی، و خودشیفتگی است.این افراد مصرف مواد مخدر، قمار و پرخاشگری بیشتری دارند.

 مطالعه دیگری نشان داد افراد روانپریش که سرد، پرخاشگر، تکانشگر و بدون همدلی رفتار می کنند رانندگی شان پرخطرتر است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان