باورتان نمی شود این مسائل استارت اعتیاد را بزند

خط سلامت: اعتیاد یکی از مسائلی است که زندگی فرد درگیر با آن و اطرافیان را تغییر می دهد.

باورتان نمی شود این مسائل استارت اعتیاد را بزند

 اعتیاد انواع مختلفی مانند الکل، مواد مخدر، بازی های رایانه و... دارد. اعتیاد مشکلات جسمی و روانی برای فرد ایجاد کرده و کنار گذاشتن آن اغلب سخت است.

به گزارش خط سلامت اعتیاد محرکی است که باعث می شود فرد لذت زیادی را تجربه کند و دیگر از فعالیت های معمول لذت نبرد.

در این مطلب به بررسی انواع اعتیاد و تاثیرات آن پرداخته شده است.

اعتیاد از استرس عاطفی و ضربه 

استرس عاطفی نوعی آسیب است. مغز اساساً وحشت می کند و نمی داند چگونه به آنچه در حال رخ دادن است واکنش نشان دهد. این بدان معنی است که مغز آنچه را که اتفاق افتاده است را به طور کامل پردازش نمی کند و منجر به عدم تعادل شیمیایی در مغز می شود.

استرس عاطفی و ضربه بزرگترین محرک برای اعتیاد است. استرس عاطفی خود را کلامی، فیزیکی، عاطفی و جنسی نشان می دهد. اعتیاد وقتی شرایط سخت است باعث حواس پرتی مغز می شود.

رذایل

دنیایی از رذایل برای اعتیاد وجود دارد. سوء مصرف مواد یک نیاز اجباری به مواد مخدر و الکل است. هنگامی که فردی مواد مخدر و الکل را به مقدار زیاد مصرف می کند، تحمل او افزایش می یابد و هر بار هوس بیشتری می کند.

سپس بدن آنها را به مواد وابسته می کند. اعتیاد ترسناک ترین و تهدید کننده ترین مسئله در زندگی است. بسیاری از مردم از اعتیاد های رفتاری رنج می برند. مثل رسانه های اجتماعی، ورزش، غذا، اینترنت، قمار، سکس، خرید و بسیاری موارد دیگر.

اعتیاد و علائم روانی و رفتاری

اعتیاد خود را به اشکال مختلف نشان می دهد. مغز هر فرد متفاوت است. تشخیص اعتیاد در درون خود یا در اطرافیان بسیار مهم است. وقتی صحبت از علائمی می شود که به اعتیاد اشاره می کنند، بسیاری از آنها روانی و رفتاری هستند.

علائم گاهی فیزیکی است. علائم روانی و رفتاری شامل افکار وسواسی، اعمال وسواسی، از دست دادن کنترل و انکار است. این افراد عاداتی مثل پنهان کردن اعمال و احساسات، اضطراب، کمبود توجه و انگیزه، تغییر در شخصیت، نوسانات خلقی، مسائل خشم و... دارند.

درمان اعتیاد

بسته به اینکه فرد از چه نوع اعتیادی رنج می برد، گزینه های زیادی برای درمان وجود دارد. این فرآیند درمانی معمولاً به معنای ترکیبی از جلسات درمانی فردی و گروهی است. هدف اصلی جلسه پاک شدن است. رفتار درمانی رایج ترین شکل درمان است.

رفتار درمانی به روان درمانی بالینی و تکنیک هایی اشاره دارد که برای درک رفتارهای فردی و کمک به درمان آنها استفاده می شود. افرادی که از اعتیاد رنج می ‌برند از برنامه‌های 12 مرحله‌ ای، مدیریت اقتضایی، مصاحبه انگیزشی، رفتار درمانی دیالکتیکی، رفتار درمانی منطقی هیجانی، مدل ماتریکس و... بهره‌ مند می شوند.

آسیب مغز

استفاده مداوم از مواد اعتیاد آور به مغز آسیب می رساند. ساختارهای مولکولی و عصبی شیمیایی آسیب می بینند و بر عملکرد مغز تأثیر می گذارند. این یک دلیل است که چرا هوشیار شدن از مواد اعتیاد آور بسیار دشوار است. مغز بیشتر مشتاق است که اجازه عود را بدهد زیرا از نظر فیزیکی تغییر کرده است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان