چرا برخی از افراد همیشه خواب شان را فراموش می کنند؟

خط سلامت: چرا برخی افراد خواب‌های خود را به وضوح به یاد می‌آورند، در حالی که دیگران حتی نمی‌توانند ذره‌ای از آن را به خاطر بیاورند؟ این پرسشی است که سال‌ها ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. تحقیقات نشان می‌دهد که عوامل مختلفی از جمله ساختار مغز، تجربیات شخصی، و حتی شخصیت افراد در توانایی آن‌ها برای به خاطر سپردن رویاها نقش دارند.

چرا برخی از افراد همیشه خواب شان را فراموش می کنند؟

خواب دیدن پدیده‌ای پیچیده و جذاب است که سال‌هاست دانشمندان را مجذوب خود کرده است. اگرچه بسیاری از افراد خواب‌های خود را فراموش می‌کنند، اما برخی افراد با جزئیات کامل آن‌ها را به یاد می‌آورند. این تفاوت‌ها حاکی از آن است که خواب دیدن فراتر از یک پدیده تصادفی است و ممکن است نقش مهمی در پردازش اطلاعات، یادگیری و سلامت روان افراد ایفا کند.

به گزارش خط سلامت، از زمانی که در سن ۳ یا ۴ سالگی متوجه شدم خواب چیست، تقریباً بدون استثنا توانسته‌ام خواب‌های خود را هر روز به خاطر بسپارم. در حالی که برخی از رویاها پس از یک یا دو روز محو می‌شوند، می‌توانم بسیاری از آن‌ها را ماه‌ها یا سال‌ها بعد به یاد بیاورم.

تا سال آخر دبیرستان تصور می‌کردم همه هم می‌توانند این کار را انجام دهند، زمانی که در کلاس روانشناسی واحد خواب را انجام دادیم. معلم از ما خواست اگر می‌توانیم هر صبح هنگام بیدار شدن خواب‌های خود را به یاد بیاوریم، دست خود را بالا ببریم. در کلاسی با بیش از ۲۰ دانش‌آموز، من یکی از دو نفری بودم که دست خود را بالا بردم. شوکه شدم.

تا آن زمان، تمام عمرم را فکر می‌کردم همه دیگران نیز خواب‌های خود را به خاطر می‌سپارند. معلوم شد که اینطور نیست برای اکثر مردم.

این باعث شد شروع به سؤال کنم، چرا من توانستم خواب‌های خود را به خاطر بسپارم در حالی که دیگران نمی‌توانستند؟ آیا این خوب بود یا بد؟ آیا این به معنای آن بود که من خوب نمی‌خوابیدم؟ این سوالات در مورد خواب سال‌ها بعد، زمانی که به خوبی وارد دهه ۲۰ سالگی خود شده بودم، باقی ماند. بنابراین تصمیم گرفتم تحقیق کنم.

بیایید با چرا و چه زمانی خواب رخ می‌دهد شروع کنیم. خواب تمایل دارد در طول خواب REM رخ دهد که می‌تواند چندین بار در شب رخ دهد. این مرحله خواب با حرکت سریع چشم (که REM مخفف آن است)، افزایش حرکت بدن و تنفس سریع‌تر مشخص می‌شود.

مایک کیش، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Beddr، یک استارت‌آپ فناوری خواب، می‌گوید که خوابیدن تمایل دارد در این زمان رخ دهد زیرا فعالیت موج مغزی ما بیشتر شبیه زمانی می‌شود که بیدار هستیم. این مرحله معمولاً حدود ۹۰ دقیقه پس از خوابیدن شروع می‌شود و می‌تواند تا یک ساعت در پایان خواب ادامه داشته باشد.

دکتر الکس ، دارای دو گواهی هیئت مدیره در روانپزشکی و پزشکی خواب و بنیانگذار روانپزشکی و پزشکی خواب می‌گوید: "چه به یاد بیاورند یا نه، همه مردم در خواب خود خواب می‌بینند. این یک عملکرد ضروری برای مغز انسان و همچنین در اکثر گونه‌ها وجود دارد." بنابراین اگر همه خواب می‌بینند، چرا همه آن‌ها را به خاطر نمی‌آوریم؟

این پاسخ می‌تواند بسته به نظریه‌ای که تصمیم می‌گیرید دنبال کنید در مورد اینکه چرا انسان‌ها خواب می‌بینند متفاوت باشد، زیرا نظریه‌های زیادی وجود دارد. تحقیق در مورد خواب یک زمینه گسترده و پیچیده است و مطالعه خواب در آزمایشگاه می‌تواند دشوار باشد. این تا حدودی به این دلیل است که فعالیت مغز نمی‌تواند به ما در مورد محتوای خواب‌ها بگوید و باید به گزارش‌های ذهنی از افراد تکیه کنید.

دکتر کانساگرا، متخصص سلامت خواب می‌گوید: "در حالی که برخی ممکن است پیشنهاد کنند که خواب‌ها پنجره‌ای به سوی ناخودآگاه هستند، نظریه‌های دیگر می‌گویند که خواب‌ها نتیجه بی معنی فعالیت‌هایی هستند که در هنگام خواب رخ می‌دهند و مغز ما را بازیابی می‌کنند." و، اگر نیاز ما به خواب هر نشانه‌ای از مشارکت مغز در یک فرآیند ترمیمی باشد، ممکن است ناتوانی ما در به خاطر سپردن خواب‌های خود صرفاً به دلیل مرتب‌سازی اطلاعات ضروری و غیر ضروری در طول خواب باشد."

در اصل، این نظریه پیشنهاد می‌کند که خواب‌ها زمانی رخ می‌دهند که مغز ما در حال پردازش اطلاعات است، حذف مطالب غیر ضروری و انتقال خاطرات مهم کوتاه مدت به حافظه بلند مدت ما. بنابراین افرادی که خواب‌ها را به خاطر می‌سپارند ممکن است تفاوت در توانایی خود برای به خاطر سپردن چیزها به طور کلی داشته باشند.

علاوه بر این، مغز یک فرد ممکن است در واقع یک رویا را مسدود کند تا ما آن را روز بعد به خاطر نیاوریم. وی می‌گوید: "فعالیت رویا می‌تواند بسیار واقعی و شدید باشد که مغز ما در واقع آن را پنهان می‌کند یا آن را پنهان می‌کند، بنابراین گم نمی‌شود بین تجربه بیداری ما و زندگی رویایی ما. بنابراین فراموش کردن خواب‌ها، اغلب طبیعی است."

آیا تا به حال یکی از آن خواب‌هایی را داشته‌اید که آنقدر واقعی هستند که مطمئن نیستید آیا این رویدادها واقعاً اتفاق افتاده‌اند؟ این واقعاً ناراحت‌کننده و عجیب است، درست است؟ بنابراین در این حالت، مغز ما ممکن است به ما کمک کند تا فراموش کنیم تا بتوانیم بهتر تفاوت بین دنیای رویایی خود و دنیای واقعی را تشخیص دهیم.

از سوی دیگر، فعالیت مغز همچنین می‌تواند به فرد اجازه دهد تا راحت‌تر رویای خود را به خاطر بسپارد. جولی لامبرت، متخصص خواب معتبر، توضیح می‌دهد: "منطقه‌ای در مغز شما به نام محل اتصال تمپورپاریتال وجود دارد که اطلاعات و احساسات را پردازش می‌کند. این منطقه همچنین می‌تواند شما را در حالت بیداری درون خواب قرار دهد که به نوبه خود به مغز شما اجازه می‌دهد تا خواب‌ها را بهتر رمزگذاری و به خاطر بسپارد."

محل اتصال تمپورپاریتال

 افرادی که گزارش داده‌اند که خواب‌های خود را به خوبی به یاد می‌آورند، در محل اتصال تمپورپاریتال فعالیت بیشتری نسبت به کسانی که خواب‌های خود را به طور مکرر به یاد نمی‌آوردند، داشتند.

لامبرت می‌گوید که اگر کسی به طور مداوم خواب کافی نداشته باشد، مقدار خواب REM که تجربه می‌کند کاهش می‌یابد، که باعث می‌شود روز بعد به خاطر سپردن خواب‌های خود برای او دشوارتر شود.

حتی ویژگی‌های شخصیتی نیز می‌توانند نشانگر این باشند که آیا فرد می‌تواند خواب‌های خود را به خاطر بسپارد یا خیر.

لامبرت ادامه می‌دهد: "محققان همچنین به ویژگی‌های شخصیتی رایج‌ترین که در افرادی که می‌توانند خواب‌های خود را به خاطر بسپارند ارائه می‌شوند، نگاه کردند. به‌طور کلی، چنین افرادی مستعد خیال‌پراکنی، تفکر خلاق و درون‌گرایی هستند. در عین حال، کسانی که عملی‌تر و متمرکز بر آنچه خارج از خودشان است هستند، تمایل دارند در به خاطر سپردن خواب‌های خود مشکل داشته باشند."

این ممکن است به معنای آن باشد که برخی افراد به طور طبیعی بیشتر از دیگران احتمال دارد خواب‌های خود را به خاطر بسپارند، صرف نظر از کیفیت خواب آن‌ها.

عوامل دیگری مانند استرس یا تجربه یک تروما نیز می‌توانند باعث شوند افراد خواب‌های واضح یا کابوس‌هایی داشته باشند که بیشتر احتمال دارد روز بعد آن‌ها را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، فردی که پس از از دست دادن عزیز خود در حال کنار آمدن با غم است، ممکن است در مورد مرگ با جزئیات دقیق خواب ببیند. به خاطر سپردن خواب روز بعد می‌تواند بر خلق و خو تأثیر بگذارد و باعث استرس یا اضطراب بیشتر شود.

به عنوان نویسنده‌ای که دائماً در حال خیال‌پراکنی و تمرکز بر درون‌گرایی است، این موضوع مرا شگفت‌زده نمی‌کند. در واقع، با رشد من، نحوه دید من به خواب‌های خودم نیز تکامل یافته است. در بیشتر دوران کودکی خود، خودم را در شخص سوم تماشا می‌کردم، تقریباً مانند یک فیلم. سپس، یک روز، شروع کردم به تجربه خواب‌ها از طریق چشمان خودم و هرگز برنگشت.

گاهی اوقات خواب‌های من بر روی یکدیگر ساخته می‌شوند، حتی در یک رویا در حال حاضر رویداد قبلی را گسترش می‌دهند. این می‌تواند نشانه‌ای از ادامه داستان‌گویی مغز من در خواب باشد.

در حالی که نگران بودم که خواب دیدن من نشانه‌ای از این است که خوب نمی‌خوابم، معلوم شد که خود خواب روی کیفیت خواب تأثیر نمی‌گذارد. اگرچه توانایی به خاطر سپردن خواب‌ها گاهی می‌تواند نشانه‌ای از چیز دیگری باشد، مانند یک بیماری سلامتی یا دارو.

وی می‌گوید: "در حالی که ممکن است برخی تفاوت‌های بیولوژیکی وجود داشته باشد که برخی را نسبت به دیگران بیشتر به یاد آوردن خواب‌ها کنند، برخی علل پزشکی نیز باید در نظر گرفته شوند. زنگ‌های ساعت و برنامه‌های خواب نامنظم می‌توانند منجر به بیداری ناگهانی در طول خواب یا خواب REM شوند و در نتیجه باعث یادآوری خواب‌ها شوند. آپنه خواب، الکل یا هر چیزی که خواب را مختل کند نیز می‌تواند باعث یادآوری خواب شود."

بنابراین هر چه بیشتر در طول شب بیدار شوید، ممکن است به خاطر سپردن خواب‌های خود آسان‌تر باشد، حداقل در کوتاه مدت. می‌گوید: "در بیشتر موارد، این اتفاق می‌افتد زیرا چیزی وجود دارد که ما را در هنگام خواب بیدار می‌کند و در نتیجه محتوای خواب به یاد می‌آید."

چه چیزی در مورد آن خواب‌هایی که آنقدر شدید یا آزاردهنده هستند که شما را از خواب بیدار می‌کنند؟ ممکن است خود را در یک وحشت عرق کرده، قلبتان در حال تپش و در تخت نشسته و کاملاً گیج در مورد آنچه که تازه اتفاق افتاده است، بیابید.

داشتن خواب‌ها یا کابوس‌هایی که به طور منظم شما را بیدار می‌کنند همیشه طبیعی نیست و ممکن است نشانه‌ای باشد که باید با یک پزشک صحبت کنید.

تأثیر PTSD بر خواب

افرادی که سندرم استرس پس از سانحه (PTSD) دارند ممکن است کابوس‌های واضحی داشته باشند که شامل فلش‌بک‌ها یا بازپخش تروما، به‌طور مستقیم یا نمادین می‌شوند. این می‌تواند کیفیت خواب و خلق و خوی روز بعد را تحت تأثیر قرار دهد.

همچنین، خستگی بیش از حد در طول روز ممکن است نشانه‌ای از مشکلات خواب باشد که نیاز به کمک یک فرد دارد. اگر در هر زمان رویاهای خود یا به خاطر سپردن خواب‌های خود باعث استرس یا اضطراب شما می‌شود، باید با یک پزشک صحبت کنید.

در حالی که محققان هنوز مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث خواب دیدن می‌شود، این آرامش‌بخش است که بدانیم به خاطر سپردن خواب‌های شما یک چیز رایج و سالم است. این بدان معنا نیست که شما خوب نمی‌خوابید و قطعاً به معنای دیوانه بودن یا "غیر طبیعی" بودن شما نیست.

اگرچه گاهی اوقات هنگام بیدار شدن از یک رویای مفصل احساس خستگی بیشتری می‌کنم، به خاطر سپردن آن‌ها چیزها را جالب نگه می‌دارد - چه رسد به اینکه به من ایده‌های داستان خوبی می‌دهد. به جز زمانی که یک هفته کامل در مورد مارها خواب دیدم. این یک معامله‌ای است که من انجام می‌دهم.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان