۸ نشانه پولیپ روده بزرگ که نباید نادیده بگیرید!

خط سلامت: پولیپ‌های روده بزرگ رشدهای غیرطبیعی در دیواره داخلی روده و رکتوم هستند که می‌توانند به سرطان تبدیل شوند.

۸ نشانه پولیپ روده بزرگ که نباید نادیده بگیرید!

پولیپ‌های روده معمولاً بدون علائم هستند، اما با بزرگ‌تر شدن ممکن است علائمی چون خونریزی مقعدی، تغییر در حرکات روده و کاهش وزن بدون دلیل را ایجاد کنند. 

به گزارش خط سلامت تشخیص زودهنگام علائم پولیپ روده بزرگ از طریق کولونوسکوپی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. در این مقاله، با ۸ علامت مهم پولیپ‌های روده که باید به آن‌ها توجه کنید، آشنا شوید.

۸ علامت پولیپ روده بزرگ

پولیپ‌های روده بزرگ به رشدهای غیرطبیعی بر روی دیواره داخلی روده یا رکتوم (آخرین بخش سیستم گوارش) گفته می‌شود. این رشدها ممکن است خوش‌خیم (غیرسرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشند و درصد کمی از آن‌ها به سرطان تبدیل می‌شوند. تشخیص و برداشتن پولیپ‌ها از طریق کولونوسکوپی انجام می‌شود.

در زیر به ۸ علامت که می‌توانند نشان‌دهنده پولیپ روده یا مشکلات دیگر گوارشی باشند اشاره شده است:

خون در مدفوع یا خونریزی مقعدی

وجود خون روشن در مدفوع، در کاسه توالت یا روی دستمال توالت بعد از دفع ممکن است به علت خونریزی پولیپ‌های تحریک شده باشد. این شایع‌ترین علامت پولیپ‌های بزرگ‌تر است.

کم‌خونی

پولیپ‌ها می‌توانند باعث خونریزی شده و با گذشت زمان، کم‌خونی یا کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون را ایجاد کنند. در نتیجه، فرد ممکن است احساس خستگی کرده یا در آزمایش‌های روتین کم‌خونی تشخیص داده شود.

اسهال یا یبوست جدید

تغییرات جدید در حرکات روده‌ای که بیش از یک هفته ادامه دارند، می‌توانند نگران‌کننده باشند. این تغییرات می‌توانند شامل اسهال، یبوست یا تغییر در قوام و شکل مدفوع باشند. مدفوع به شکل باریک و مدادی نیز می‌تواند نشانه‌ای از سرطان روده باشد.

کاهش وزن بدون دلیل

کاهش وزن ناخواسته یکی از نشانه‌های پیشرفت پولیپ‌ها به مراحل پیشرفته‌تر سرطان روده است. این رشدها می‌توانند جذب مواد مغذی را مختل کرده و باعث کاهش وزن شوند.

درد یا ناراحتی شکمی

درد مداوم یا گرفتگی در شکم، به‌ویژه همراه با سایر علائم موجود در این لیست، می‌تواند نشانه‌ای از پولیپ‌های روده باشد.

خستگی و ضعف

کم‌خونی ناشی از پولیپ‌ها معمولاً باعث خستگی، ضعف و احساس بی‌حالی می‌شود. اگر این علامت همراه با خونریزی مقعدی باشد، لازم است فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تنگی نفس

احساس تنگی نفس یا ناتوانی در گرفتن نفس هنگام انجام فعالیت‌های عادی، نشانه‌ای دیگر از کم‌خونی ناشی از از دست دادن خون است.

عدم احساس پولیپ‌ها

یک تصور رایج اشتباه این است که اگر پولیپ بزرگ شود، فرد می‌تواند آن را احساس کند، اما این درست نیست. پولیپ‌ها از بیرون بدن قابل لمس نیستند و تنها از طریق کولونوسکوپی تشخیص داده می‌شوند.

تشخیص زودهنگام و درمان پولیپ‌های روده بسیار مهم است، زیرا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد از ۴۵ سالگی به طور منظم غربالگری انجام دهند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان