علت مهم افزایش خطر بیماری پارکینسون

خط سلامت: محققان به تازگی کشف کرده‌اند ذرات ریز آلودگی هوا، ناشی از خروجی اگزوز خودروها و سوختن چوب، ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

علت مهم افزایش خطر بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی از پیشرونده ترین بیماری های عصبی در جهان است که ۲ درصد از جمعیت بالای ۷۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خط سلامت بر اساس تحقیقات جدید، تماس با ذرات ریز آلودگی ناشی از اگزوز خودروها و سوختن چوب می‌تواند منجر به التهاب در بدن شود که ممکن است این بیماری را به وجود آورد.

علائم بیماری پارکینسون

علایم این بیماری شامل:

لرزش در دست‌ها، بازوها، پاها و صورت

 سفتی اندام‌ها

کاهش حرکت و

اختلال در تعادل و هماهنگی است.

دانشمندان عامل محیطی دخیل در بروز پارکینسون را کشف کردند

بیماری پارکینسون که در حال حاضر حدود ۸.۵ میلیون نفر در سطح جهانی را تحت تأثیر قرار داده، به سرعت در حال گسترش است و انتظار می‌رود که تعداد مبتلایان در دو دهه آینده سه برابر شود.

دکتر آناه-تو وو، نورولوژیست، می‌گوید: پارکینسون معمولاً در افراد بالای ۶۰ سال مشاهده می‌شد، اما اکنون در افراد جوان‌تر نیز شایع‌تر شده است.

تحقیقات در ایالات متحده نشان داده ۳۴۶ بیمار مبتلا به پارکینسون در مینه‌سوتا از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵ شناسایی شده‌اند. این بیماران به دو گروه تقسیم شدند: آنهایی که کاهش شناختی سریعتری دارند و آنهایی که دچار لرزش می‌شوند.

آلودگی هوا یک عامل خطر مهم برای پارکینسون

محققان با محاسبه میزان سالانه ذرات PM2.5، که ذرات آلودگی کوچکی هستند، و همچنین سطح دی‌اکسید نیتروژن، به بررسی رابطه بین آلودگی هوا و پارکینسون پرداخته‌اند. این ذرات می‌توانند به داخل خون وارد شده و به راحتی به مغز نفوذ کنند و منجر به التهاب و استرس اکسیداتیو شوند که عامل اصلی توسعه بیماری پارکینسون است.

داده‌ها نشان می‌دهند سطوح بالای آلودگی با خطر بیشتر ابتلا به نوعی پارکینسون که باعث کاهش سریع‌تر شناخت و حرکات آهسته می‌شود، مرتبط است.

علاوه بر این، افزایش سطوح PM2.5 و NO2 با افزایش خطر ابتلا به دیسکینزی، عوارض جانبی پارکینسون که باعث حرکات غیرارادی یا کنترل‌نشده می‌شود، مرتبط است.

پزشکان هشدار می‌دهند که کاهش آلودگی هوا ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون کمک کند. در سال ۲۰۲۴، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، استاندارد سالانه PM2.5 را به میزان یک چهارم کاهش داد، و محققان پیشنهاد می‌کنند که این مقدار باید به ۸ میکروگرم بر متر مکعب کاهش یابد. در سال‌های اخیر، بیماری پارکینسون به طور فزاینده‌ای در افراد زیر ۵۰ سال شایع شده است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان