عامل خطر مهم ابتلا به سرطان خون

خط سلامت: رادون، قاتل خاموشی که در خانه‌ها کمین می‌کند، یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به سرطان خون است.

عامل خطر مهم ابتلا به سرطان خون

رادون، گازی بی‌رنگ و بی‌بو، یکی از عوامل اصلی بروز سرطان خون است و تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب می‌شود.

به گزارش خط سلامت، عنوان یک عامل خطر مهم برای ابتلا به سرطان خون (لوسمی) شناخته می‌شود. لوسمی، که بر خون و مغز استخوان تأثیر می‌گذارد، شایع‌ترین نوع سرطان در دوران کودکی است.

«متیو بولزیگار»، استادیار بهداشت در دانشگاه ایالتی اورگن، اظهار داشت: «این ارتباط منجر به یک مطالعه پیشگامانه جدید شد که در بیش از ۷۰۰ شهر در ۱۴ ایالت انجام شده و سرطان خون در کودکان را با سطوح گاز رادون مرتبط می‌سازد.»

بولزیگار افزود: «این یافته اهمیت زیادی دارد، زیرا عوامل خطر کمی برای سرطان‌های دوران کودکی شناسایی شده‌اند و همچنین عوامل محیطی به طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند.»

رادون چیست؟

رادون یک گاز طبیعی است که در برخی سنگ‌ها و خاک‌ها وجود دارد و محصول جانبی تجزیه اورانیوم است. این گاز می‌تواند به هوا وارد شده و ذرات رادیواکتیو را آزاد کند که ممکن است به بدن نفوذ کنند. رادون بی‌رنگ و بی‌بو است و به راحتی می‌تواند به سطوح خطرناک برسد.

بولزیگار و تیم تحقیقاتی‌اش از مدل‌سازی آماری برای بررسی ارتباط بین سطوح رادون و سرطان در ایالات متحده استفاده کردند. آن‌ها حتی در غلظت‌های پایین‌تر از سطوحی که مقامات فدرال برای کاهش قرارگیری در معرض رادون توصیه کرده‌اند، ارتباط بین سرطان خون کودکان و رادون را مشاهده کردند.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده اعلام کرده است که هیچ سطحی از رادون ایمن نیست و پیشنهاد می‌کند که اقدامات کاهشی زمانی انجام شود که غلظت آن به ۱۴۸ بکرل در هر متر مکعب هوا برسد.

بولزیگار تأکید کرد: «در مطالعه جدید، غلظت‌های کمتر از نیمی از این مقدار نیز بررسی شده‌اند.»

وی در بیانیه‌ای از دانشگاه گفت: «طراحی مطالعه ما فقط به شناسایی ارتباط‌های آماری و طرح فرضیه‌ها کمک می‌کند، بنابراین مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا قرارگیری در معرض رادون باعث سرطان خون در کودکان می‌شود یا خیر، ضروری است.»

بولزیگار اضافه کرد: «ما در حال انجام چندین مطالعه مختلف در مورد رادون هستیم و همچنان به بررسی اثرات مضر آن بر ریه‌ها در بزرگسالان ادامه می‌دهیم.»

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان