مولتیپل میلوما چیست؟ +توصیه های سبک زندگی و رژیم غذایی برای افراد مبتلا به مولتیپل میلوما

خط سلامت: مولتیپل میلوما نوعی سرطان سلول های پلاسما (نوعی گلبول های سفید خون) مغز استخوان است.

مولتیپل میلوما چیست؟ +توصیه های سبک زندگی و رژیم غذایی برای افراد مبتلا به مولتیپل میلوما

سلول های پلاسما سلول های پروتئین ساز هستند که به طور معمول انواع مختلف آنتی بادی های سیستم ایمنی مبارزه کننده با بیماری را تولید می کنند. در مولتیپل میلوما، سلول های پلاسما تحت یک بدخیم قرار می گیرندتبدیل شده و سرطانی می شود.

به گزارش خط سلامت، این سلول های میلوما (سرطانسلول ها) در پاسخ به نیازهای سیستم ایمنی، ساخت اشکال مختلف پروتئین را متوقف می کنند و در عوض شروع به تولید یک نوع غیر طبیعی از پروتئین می کنند که گاهی اوقات پروتئین مونوکلونال یا M نامیده می شود.

چندین جمعیت پلاسمایی میلوما در مغز استخوان انباشته می‌شوند و این مجموعه‌ای از سلول‌ها به نام پلاسماسیتوما می‌توانند پوسته خارجی سخت یا قشر استخوان را که معمولاً مغز استخوان را احاطه کرده است، فرسایش دهند. این استخوان‌های ضعیف، نازک شدن استخوان را نشان می‌دهند، همانطور که در پوکی استخوان غیر بدخیم یا مواردی که به نظر می‌آیند پانچ شده یا ضایعات استخوانی لیتیک دیده می‌شود. این ضایعات ممکن است باعث درد و حتی شکستگی یا شکستگی استخوان های ضعیف شوند. آنها ممکن است باعث مشکلات سیستمیک دیگری شوند که در زیر ذکر شده است. مردم اغلب به مولتیپل میلوما صرفاً به عنوان میلوما (که از نظر پزشکی که برای اولین بار این سرطان را توصیف کرد، بیماری کالر نامیده می شود) می گویند.). این بیماری معمولاً در افراد بالای میانسالی رخ می دهد. با این حال، به ندرت ممکن است در یک کودک رخ دهد.

موسسه ملی سرطان همچنین خاطرنشان می کند که یک نوع نئوپلاسم سلولی پلاسما مرتبط با میلوما، گاموپاتی مونوکلونال با اهمیت نامشخص (MGUS) نامیده می شود. در MGUS، متخصصان پزشکی فقط سطوح پایین پروتئین M را پیدا می کنند و افراد هیچ علامتی ندارند. MGUS به ندرت به مولتیپل میلوما تبدیل می شود. نئوپلاسم سلول پلاسما نام دیگر مولتیپل میلوما است.

علل و عوامل خطر مولتیپل میلوما چیست؟

آنچه باعث بدخیمی سلول های پلاسما در مولتیپل میلوما می شود ناشناخته است. سلول‌های پلاسمایی میلوما سرطانی تکثیر می‌شوند و سلول‌های پلاسما طبیعی را از بین می‌برند و می‌توانند قسمت‌هایی از استخوان‌ها را از بین ببرند. پروتئین‌های تولید شده در مقادیر زیاد می‌توانند با غلیظ شدن خون (لزج‌تر) و رسوب پروتئین‌ها در اندام‌هایی که می‌توانند در عملکرد کلیه‌ها، اعصاب و سیستم ایمنی اختلال ایجاد کنند، بسیاری از علائم بیماری را ایجاد کنند. با این حال، محرک‌ها یا علل مرتبط با مولتیپل میلوما ممکن است شامل مواد شیمیایی سمی، تشعشعات ، برخی ویروس‌ها باشد.، اختلالات ایمنی و سابقه خانوادگی بیماری یا سایر مشکلات مرتبط مانند MGUS.

عوامل خطر مولتیپل میلوما چیست؟

متخصصان پزشکی علت قطعی مولتیپل میلوما را مشخص نکرده اند، اما تحقیقات نشان داده است چندین عامل ممکن است عوامل خطر باشند یا در ایجاد مولتیپل میلوما در فرد نقش داشته باشند. 

عوامل خطر مولتیپل میلوما عبارتند از:

سن: این بیماری در افراد بالای 60 سال شایع تر است

نژاد: مولتیپل میلوما در سیاه پوستان دو برابر سفیدپوستان است. همچنین در مردم خاورمیانه، شمال آفریقا و مدیترانه نسبت به سایر نقاط جهان شیوع بیشتری دارد.

مولتیپل میلوما در مردان کمی شایع تر است.

سابقه خانوادگی یک عامل خطر شناخته شده برای مولتیپل میلوما است، اگرچه جهش های ژنتیکی مرتبط با این بیماری اکتسابی هستند و ارثی نیستند .

قرار گرفتن در معرض تشعشعات یا مواد شیمیایی: قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به مولتیپل میلوما را افزایش می دهد که شامل تشعشعات، آزبست ، بنزن، آفت کش ها، سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید لاستیک، محصولات چوبی و علف کش ها می شود.

با این حال، تکثیر خوش‌خیم یک سلول پلاسما می‌تواند منجر به وضعیتی شود که در آن یک آنتی‌بادی مونوکلونال در مقادیر بالایی تولید شود (اما نه به اندازه‌ای که در مولتیپل میلوما دیده می‌شود). این نتیجه گاموپاتی مونوکلونال با اهمیت ناشناخته یا نامشخص (مخفف MGUS) نامیده می شود. حدود 19 درصد از بیماران MGUS در حدود 2 تا 19 سال پس از تشخیص MGUS دچار مولتیپل میلوم می شوند. علاوه بر این، میلوم مولتیپل دود کننده (که غیر فعال نیز نامیده می شود) پیش ساز اولیه مولتیپل میلوما است. پروتئین های غیر طبیعی در خون یا ادرار با آزمایش های ویژه قبل از بروز علائم مولتیپل میلوما قابل تشخیص هستند.

علائم مولتیپل میلوما چیست؟

بیماران مبتلا به میلوما ممکن است بدون علامت با افزایش غیر قابل توضیح پروتئین در خون باشند. با بیماری پیشرفته تر، برخی از بیماران میلوما ممکن است به دلیل کم خونی ناشی از تولید ناکافی گلبول های قرمز خون ، با درد استخوان، ضعف داشته باشند.به دلیل آسیب استخوانی که در بالا ذکر شد، و از آنجایی که پروتئین M غیر طبیعی می تواند در کلیه ها تجمع یافته و به آنها آسیب برساند، در نتیجه بیمار دچار آسیب کلیوی غیرقابل توضیح و کاهش عملکرد کلیه می شود. سلول های سرطانی مولتیپل میلوما ممکن است داخل یا خارج از مغز استخوان باشند.

در زیر لیستی از علائم و نشانه های مولتیپل میلوما آمده است:

کم خونی

خونریزی

آسیب عصبی

ضایعات پوستی ( بثورات پوستی )

بزرگ شدن زبان (ماکروگلوسیا)

حساسیت یا درد استخوان، از جمله کمردرد

ضعف، خستگی یا خستگی

عفونت ها

شکستگی های پاتولوژیک استخوان

کمر درد

فشرده سازی طناب نخاعی

نارسایی کلیه و/یا سایر آسیب های اندام انتهایی

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

یبوست

هیپرکلسمی

تورم پا

مولتیپل میلوما چگونه تشخیص داده می شود؟

برای بسیاری از بیماران، زمانی که آزمایش خون معمولی مقدار غیرطبیعی پروتئین در جریان خون یا چسبندگی غیرعادی گلبول‌های قرمز را نشان می‌دهد که باعث می‌شود آنها تقریباً مانند سکه‌ها در الگویی به نام رولو روی هم چیده شوند، ابتدا به مولتیپل میلوم مشکوک می‌شوند. سلول های خونی متخصص مراقبت های بهداشتی یک شرح حال و معاینه فیزیکی انجام می دهد و به دنبال علائم و نشانه های مولتیپل میلوما (به بالا مراجعه کنید).

اگر مشکوک به مولتیپل میلوم باشد، چندین مطالعه به تایید تشخیص کمک می کند. آنها شامل آسپیراسیون مغز استخوان و بیوپسی معمولاً از استخوان های بزرگ لگن هستند. سلول‌های به‌دست‌آمده از مغز مغز توسط آسیب‌شناس مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا مشخص شود که آیا یک (پلاسسیتوما) یا چند نوع (مولتیپل میلوما) یا تعداد سلول‌های غیرطبیعی وجود دارد یا خیر. متخصصان پزشکی همچنین نمونه‌ای از آسپیراسیون مغز استخوان را برای ویژگی‌های دقیق‌تر مانند وجود یا عدم وجود تعداد غیرطبیعی یا انواع کروموزوم‌ها (DNA) با آزمایش سیتوژنتیک مطالعه می‌کنند.

آنها ممکن است آزمایشات مولکولی دیگری را نیز روی نمونه مغز انجام دهند. بیوپسی مغز استخوان می تواند غلظت سلول ها در مغز استخوان و وجود رشد تهاجمی غیر طبیعی عناصر سلولی را ارزیابی کند. آزمایش خون و آزمایش ادرار (مثلاً کراتینین سرم ) با چندین روش می تواند سطوح و انواع پروتئین مونوکلونال تولید شده و وجود آسیب کلیوی را تعیین کند. پروتئین M ممکن است شکل کاملی از نوعی آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین (مثلاً IgG یا IgA) یا فقط بخشی از پروتئین به نام زنجیره سبک لامبدا یا کاپا باشد. آنتی بادی های معمولی از هر دو جزء زنجیره سنگین و سبک تشکیل شده اند. 

هیبریداسیون درجا فلورسانس (FISH) برای یافتن تغییرات در کروموزوم های فرد استفاده می شود. FISH به پیش بینی اینکه آیا میلوما پرخطر و تهاجمی است کمک می کند تست FISH برای اکثر افراد مبتلا به میلوما استفاده می شود. سایر آزمایشات مولکولی می تواند شامل تعیین توالی اسیدهای نوکلئیک (DNA و/یا RNA) از تومور فرد باشد.

تست های تصویربرداری که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند شامل اشعه ایکس ، سی تی اسکن ، ام آر آی یا اسکن PET-CT است. علاوه بر این، متخصصان پزشکی چندین آزمایش معمول را نیز انجام می‌دهند ( CBC ، سرعت رسوب ، BUN، پروتئین واکنش‌گر C ، و موارد دیگر مانند میکروگلوبولین بتا 2). پروتئین های بنس جونز، پلی پپتیدهای مونوکلونال که زنجیره های سبک آنتی بادی را تشکیل می دهند، ممکن است با ایمونوفیکساسیون (تشخیص ترکیبات با آنتی بادی روی ژل الکتروفورتیک) در ادرار یافت شوند. چنین آزمایشاتی به تمایز بین میلوم و لنفوم ، مانند لنفوم غیر هوچکین کمک می کند.

مراحل مولتیپل میلوما چیست؟

مرحله بندی برای مولتیپل میلوما، بیماران را به یکی از 3 مرحله بر اساس اندازه گیری آلبومین سرم، لاکتاز دهیدروژناز (LDH) و میکروگلوبولین بتا-2 سرم (β2-M) اختصاص می دهد و اینکه آیا کروموزوم های پرخطر با استفاده از هیبریداسیون فلورسانس در محل یافت می شوند یا خیر. تست (FISH).

سیستم مرحله‌بندی بین‌المللی اصلاح‌شده (R-ISS) برای مولتیپل میلوما به شرح زیر است:

مرحله I:   همه موارد زیر اعمال می شود:

β2-M کمتر از 3.5 میلی گرم در لیتر

آلبومین سرم 3.5 گرم در دسی لیتر یا بیشتر

LDH نرمال

هیچ تغییر کروموزومی پرخطری در سلول های میلوما با آزمایش FISH یافت نشد

مرحله دوم:   نه مرحله اول یا مرحله سوم.

مرحله III:   β2-M بیش از 5.5 میلی گرم در لیتر به اضافه یکی از موارد زیر است:

سلول های میلوما دارای تغییرات کروموزومی پرخطری هستند که با آزمایش FISH یافت می شوند

LDH بالا

با این حال، هر فردی منحصر به فرد است و ممکن است بهتر یا بدتر از پیش بینی بر اساس مراحل مختلف عمل کند.

درمان مولتیپل میلوما چیست؟

هیچ درمان پزشکی شناخته شده ای وجود ندارد که مولتیپل میلوما را درمان کند. اما روش هایی برای کاهش بروز و شدت علائم و افزایش طول عمر وجود دارد. درمان بر اساس وضعیت بیمار و تیم مدیریت سرطان که با نظرات بیمار ساخته شده است، تصمیم گیری می شود. این تیم احتمالاً هم یک متخصص پزشکی را در درمان میلوما به نام انکولوژیست پزشکی و هم یک انکولوژیست پرتودرمانی و سایر مشاوران را در صورت لزوم درگیر خواهند کرد. انکولوژیپرستاران آموزش دیده و سایر پرسنل احتمالاً اعضای مهم تیم درمان خواهند بود.

انتخاب‌ها برای درمان (ها) اغلب شامل ترکیبی از داروها است که برخی از آنها را متخصصان پزشکی به صورت قرص و برخی دیگر را با تزریق داخل وریدی می‌دهند. اینها شامل داروهایی هستند که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارند یا تعدیل می کنند، استروئیدها، و برخی داروهای شیمی درمانی خوراکی یا تزریقی و همچنین درمان های هدفمندی که تغییرات خاص تومور فرد را برطرف می کنند. اینها معمولاً به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

برای برخی از بیماران ممکن است شیمی درمانی با دوز بالا و به دنبال آن تجویز سلول های بنیادی مغز استخوان به نام پیوند سلول های بنیادی یا پیوند خودکار نقش داشته باشد. عوامل متعددی در تعیین اینکه آیا چنین پیوندی انجام شود یا خیر، نقش دارند. افراد ممکن است اطلاعات بیشتری را از دستورالعمل‌های ملی شبکه جامع سرطان (NCCN.org) که حداقل سالیانه به‌روزرسانی می‌شود، دریافت کنند.

سایر درمان‌های پزشکی ممکن است شامل استروئیدها، درمان بیس فسفونات، تزریق خون یا پلاکت، پیوند خودکار و/یا پلاسمافرزیس، و سایر درمان‌های ترکیبی بسته به مرحله بیماری هر بیمار باشد. 

پرتودرمانی ممکن است نواحی دردناک آسیب استخوان را درمان کند. جراحان در بسیاری از موارد می توانند استخوان های شکسته را با جراحی ترمیم کنند.

ایمونوتراپی، از جمله درمان با گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR-T) سلول T، ممکن است برای برخی از بیماران مناسب باشد. این درمان برای استفاده از سیستم ایمنی بدن برای کمک به تخریب سلول های سرطانی طراحی شده است.

متخصصان مراقبت های بهداشتی که در درمان سرطان تخصص دارند از جدیدترین درمان های مولتیپل میلوما آگاه هستند. علاوه بر این، پزشک می تواند عوارض جانبی (به عنوان مثال، تهوع و استفراغ با شیمی درمانی) را که ممکن است با درمان رخ دهد، برطرف کند. یکی از اهداف درمان، بقای بدون پیشرفت است. این مدت زمانی است که بیمار در طول درمان و پس از آن بدون بدتر شدن علائم زندگی می کند. 

توصیه های سبک زندگی و رژیم غذایی برای افراد مبتلا به مولتیپل میلوما چیست؟

برای سالم ماندن، تغییرات سبک زندگی می تواند به افراد مبتلا به مولتیپل میلوما کمک کند. پزشکان ترک تنباکو، کاهش مصرف الکل ، بهتر غذا خوردن و ورزش بیشتر را توصیه می کنند . بهتر غذا خوردن ممکن است به دلیل تغییر در رژیم غذایی و ذائقه شما دشوار باشد. پس از درمان‌های مولتیپل میلوما، خوردن وعده‌های غذایی کوچک با فاصله دو تا سه ساعت تا زمانی که احساس کنید می‌توانید غذای بزرگ‌تری بخورید، می‌تواند مفید باشد. در طول درمان، تناسب اندامیا استقامت و قدرت عضلانی می تواند کاهش یابد. برای ورزش، به آرامی با پیاده روی کوتاه یا درگیر شدن با یک برنامه ورزشی که به تدریج بدون فشار دادن زیاد بدن افزایش می یابد، شروع کنید.

پیش آگهی مولتیپل میلوما چیست؟

پیش آگهی مولتیپل میلوما بسته به مرحله تقریبی و پاسخ به درمان متغیر است. اگرچه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، درمان‌های امروزی نسبت به بسیاری از درمان‌های گذشته مؤثرتر و کمتر سمی هستند (عوارض جانبی کمتری دارند). مولتیپل میلوما کانون تحقیقات فعال در حال انجام است. 

در حال حاضر، نرخ بقای پنج ساله برای مولتیپل میلوم موضعی (یک پلاسماسیتوما) حدود 79.5 درصد است و زمانی که تومورهای متعدد در داخل یا خارج استخوان ها یافت شوند، (مولتیپل میلوما کلاسیک) میزان بقای پنج ساله حدود 59 درصد است.

عوارض مولتیپل میلوما چیست؟

عوارض مولتیپل میلوما ممکن است شامل نارسایی کلیه، اختلالات خونریزی باشدمشکلات استخوانی مانند شکستگی های پاتولوژیک، هیپرکلسمی و مشکلات عصبی (به عنوان مثال، فشردگی نخاع، پلاسماسیتوم داخل جمجمه و غیره).

آیا می توان از مولتیپل میلوما جلوگیری کرد؟

از آنجا که متخصصان مراقبت های بهداشتی به طور کامل عوامل خطر مولتیپل میلوما را درک نمی کنند، این یک بیماری قابل پیشگیری نیست. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. افراد باید قبل از استفاده در مورد استفاده از داروهای خانگی با پزشک خود صحبت کنند.

چه سیستم های پشتیبانی برای مولتیپل میلوما موجود است؟

بنیاد بین المللی میلوما (IMF) می تواند در مورد بسیاری از جنبه های این بیماری اطلاعاتی را به مراقبان و بیماران ارائه دهد. همچنین می‌توانید از طریق این گروه و سایر گروه‌های حمایت از بیمار اطلاعاتی درباره تحقیقات و آزمایش‌های بالینی در حال انجام پیدا کنید. شماره تلفن صندوق بین المللی پول 1-800-452-2873 است. گروه‌های حمایتی محلی، ایالتی و ملی برای مولتیپل میلوما و مراقبت‌های تسکینی وجود دارد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان