چاقی موجب کاهش تستوسترون و تعداد اسپرم می شود

خط سلامت: مطالعه جدیدی نشان داده است چاقی نه تنها به بدن بلکه به مغز نیز آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به کاهش باروری در مردان شود.

چاقی موجب کاهش تستوسترون و تعداد اسپرم می شود

مطالعه جدیدی نشان داده است چاقی نه تنها به بدن بلکه به مغز نیز آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به کاهش باروری در مردان شود.

به گزارش خط سلامت محققان با بررسی موش‌هایی رژیم غذایی پرچرب داشتند، متوجه تغییرات قابل توجهی در بخش‌هایی از مغز شدند که مسئول تنظیم هورمون‌های جنسی و اشتها هستند.  این تغییرات باعث کاهش تولید هورمون تستوسترون و در نتیجه کاهش تعداد اسپرم‌ها شد.

چاقی چگونه منجر به ناباروری مردان می شود؟

چند مکانیسم که از طریق آن اضافه و وزن و چاقی باعث کاهش توانایی باروری مردان می شود، عبارت است از:

تغییرات در ارتباطات عصبی: چاقی باعث کاهش ارتباطات بین سلول‌های عصبی می‌شود که مسئول تنظیم تولید هورمون‌های جنسی هستند.

کاهش گیرنده‌های عصبی: تعداد گیرنده‌های خاصی که به هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها پاسخ می‌دهند، کاهش می‌یابد. این باعث می‌شود مغز سیگنال‌های سیری را به خوبی دریافت نکند و فرد به خوردن ادامه دهد.

تغییرات در انتقال‌دهنده‌های عصبی: مواد شیمیایی که برای انتقال پیام بین سلول‌های عصبی استفاده می‌شوند، در مغز افراد چاق تغییر می‌کنند.

چرا این یافته‌ها مهم هستند؟

درک بهتر ناباروری: این مطالعه به ما کمک می‌کند تا بهتر بفهمیم چرا چاقی می‌تواند یکی از عوامل ناباروری در مردان باشد.

با شناخت دقیق مکانیسم‌های این مشکل، می‌توان به دنبال راه‌های درمانی جدید برای بهبود باروری در مردان چاق بود. این مطالعه نشان می‌دهد سلامت مغز با سلامت بدن ارتباط تنگاتنگی دارد و چاقی می‌تواند به هر دوی آن‌ها آسیب برساند.

نتیجه‌گیری

چاقی یک مشکل جدی است که نه تنها بر سلامت جسمی بلکه بر سلامت روانی و باروری نیز تأثیر می‌گذارد. با شناخت بهتر مکانیسم‌های آسیب‌رسان چاقی به مغز، می‌توانیم راهکارهای موثرتر برای پیشگیری و درمان این مشکل پیدا کنیم.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان