طرز تهیه شیرینی حلزونی در تابه آسان و خوشمزه

خط سلامت: شیرینی حلزونی با شکل ظاهری منحصر به فردش، درست مثل یک حلزون کوچک، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. بافت نرم و لطیف این شیرینی و طعم دلنشینش، یادآور رول دارچینی است. این شیرینی سنتی بندر ترکمن، با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

طرز تهیه شیرینی حلزونی  در تابه آسان و خوشمزه

شیرینی حلزونی ، این میهمان خوش‌آمد از بندر ترکمن، با شکل ظاهری جذاب و طعمی شبیه رول دارچینی، به یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی تبدیل شده است. تنوع در دستور تهیه این شیرینی، نشان از محبوبیت و جایگاه ویژه آن در فرهنگ غذایی ما دارد.

به گزارش خط سلامت، شیرینی حلزونی با ظاهری شبیه حلزون، توجه بسیاری از افراد از جمله کودکان را به خود جلب می‌کند. بافت نرم و ظاهر این شیرینی، آدم را یاد رول دارچینی می‌اندازد که طعم آن دست کمی از شیرینی حلزونی ندارد. این شیرینی سنتی که ریشه آن به بندر ترکمن برمی‌گردد با دستور و روش‌های متعددی درست می‌شود که می‌توان به آسانی در منزل آن را تهیه کرد.

شما در این مطلب می‌توانید طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای را بخوانید تا دیگر برای درست کردن آن دغدغه‌ای نداشته باشید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی حلزونی تابه ای

  • آرد دو پیمانه
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • ماست پنج قاشق عذاخوری
  • روغن‌مایع چهار قاشق غذاخوری
  • شکر سه قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر یک‌و‌نیم قاشق چای‌خوری

مواد میانی شیرینی حلزونی تابه ای

  • عسل سه قاشق غذاخوری
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای

۱. تخم مرغ و شکر را هم بزنید

مخلوط شکر و تخم‌مرغ در طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای

شیرینی حلزونی از آن خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که می‌توان آن را در وعده‌های صبحانه و عصرانه سرو کرد پس برای پخت، ابتدا مواد لازم آن را آماده و در دمای محیط بگذارید.

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای نیاز است که در یک کاسه مناسب تخم‌مر‌غ را بشکنید. با کمک هم‌زن یا چنگال آن‌قدر تخم‌مرغ را بزنید که از حالت لختگی خارج شود. سپس شکر را داخل کاسه بریزید. حال با هم زن و با سرعت متوسط رو به بالا برای پنج دقیقه تخم‌مرغ و شکر را با یکدیگر هم بزنید. شما در نهایت باید مخلوطی کرم‌رنگ و کشدار داشته باشید. از درست کردن شیرینی حلزونی مغزدار حرفه‌ای برای میهمانی‌‌ها و دورهمی‌هایتان غافل نشوید.

۲. روغن مایع و ماست را اضافه کنید

اضافه کردن روغن و ماست به مخلوط تخم‌مرغ و شکر

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای باید روغن‌مایع را به کاسه مخلوط اضافه کنید و مجدد برای پنج تا شش دقیقه دیگر با سرعت متوسط هم بزنید تا یک‌دست شود. سپس ماست را اضافه و مجدد هم بزنید. به یاد داشته باشید که همه مواد قبل از اضافه شدن باید به دمای محیط رسیده باشند. شیرینی حلزونی کرمدار بهترین گزینه پذیرایی در تولد فرزندان‌تان است.

۳. آرد را به مخلوط اضافه کنید

آماده کردن خمیر شیرینی حلزونی تابه ای

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای باید آرد و بیکینگ‌پودر را باید یکدیگر مخلوط کنید. سپس مخلوط آرد را دو تا سه بار الک کنید. حال آرد الک‌شده را آرام‌آرام به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید. در این مرحله مخلوط را باید به آرامی با قاشق یا هم‌زن دستی هم بزنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که خمیر در میان کاسه جمع شود. حال خمیر را با دستان خود به آرامی ورز دهید تا بافتی نرم، صاف، یک‌دست و لطیف پیدا کند. در نهایت خمیر شیرینی را روی یک سطح صاف چرب قرار دهید.

۴. مواد میانی خمیر را بگذارید

مالیدن عسل و پاشیدن شکر و دارچین و رول کردن خمیر شیرینی حلزونی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه‌ای باید خمیر را روی یک سطح صاف و چرب به آرامی به شکل مستطیل پهن کنید. خمیر پهن‌شده نباید خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد بلکه باید به شکلی باشد که بتوانید آن را راحت رول کنید. بعد با توجه به ذائقه‌تان به مقدار دلخواه روی خمیر عسل بمالید.

خمیر کامل باید به عسل آغشته شده باشد. در ادامه پیش بردن تهیه شیرینی حلزونی در کاسه‌ای جداگانه کمی شکر و پودر دارچین بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط دارچین را کامل روی عسل بپاشید. در نهایت خمیر را از یک سمت رول کنید.

۵. خمیر شیرینی حلزونی را برش بزنید

برش خمیر شیرینی حلزونی در طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای باید خمیر شیرینی را با یک کاتر در عرض دو سانتی‌متر برش بزنید. به اندازه‌های خمیر دقت داشته باشید که یکسان باشد. با این کار شیرینی‌های زیباتر و جذاب‌تری خواهید داشت. پیشنهاد ما به شما خواندن دستور تهیه شیرینی حلزونی دارچینی برای دورهمی‌های عصرانه‌تان است.

۶. رول‌های شیرینی را سرخ کنید

سرخ کردن شیرینی حلزونی در تابه

در ششمین مرحله از طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه ای باید یک تابه نسبتا بزرگ انتخاب کنید. به اندازه کافی داخل آن روغن بریزید.

با داغ شدن روغن، رول‌ها را داخل آن بیاندازید. با طلایی شدن یک طرف، طرف دیگر آن را هم سرخ کنید. شیرینی‌های سرخ‌شده را روی یک دستمال‌کاغذی بگذارید تا روغن‌ اضافه آن‌ها گرفته شود. شیرینی‌ها را با پودر‌ پسته یا خرده گردو تزئین و در ظرف موردنظر سرو کنید. دستور رول دارچین با شیر بادام تقریبا مشابه همین دستور است پس از خواندن و درست کردن آن غافل نشوید.

دستور تهیه شیرینی حلزونی تابه ای

نکات تکمیلی تهیه شیرینی حلزونی تابه ای

شیرینی حلزونی معمولا یک میان‌وعده عالی برای عصرانه‌های پاییزی به حساب می‌آید. پس نکات تکمیلی زیر را بخوانید تا متوجه آسانی آن بشوید و برای درست کردن آن دست به کار شوید.

دستور تهیه شیرینی حلزونی در فر

طرز تهیه شیرینی حلزونی در فر

شیرینی حلزونی را با روش‌های متفاوتی می‌توان پخت. استفاده از فر یکی از همان روش‌ها است. برای پخت شیرینی حلزونی در فر باید فر را از قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید سپس مراحل گفته‌شده را طبق موارد گفته‌شده در بالا پیش ببرید. داخل سینی فرتان کاغذ روغنی پهن کنید.

رول‌ها را با فاصله از هم داخل سینی بچینید. سینی را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای پخت داخل فر بگذارید. در نهایت می‌توانید روی آن‌‌ها را با خرده پسته یا شیر عسلی تزئین و سرو کنید. برای وعده‌های صبحانه و عصرانه‌تان می‌توانید کیک فنجانی در مایکروفر هم کنار این شیرینی داشته باشید.

پخت شیرینی حلزونی در قابلمه

ابتدا قابلمه را، که زیرش شعله پخش‌کن گذاشته‌اید، به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا خوب گرم شود. کف قابلمه نسوزتان را با کمی روغن چرب کنید. خمیرها را به آرامی و با فاصله از هم داخل تابه بچینید. روی ‌آن‌ها را رومال کرده و کمی کنجد بپاشید. در قابلمه را با دم‌کنی مناسب ببندید.

در نهایت تابه را به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله پخش‌کن با حرارت کم بگذارید تا شیرینی‌ها خوب بپزند. پیشنهاد ما خواندن طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر برای روزهای تعطیل‌تان است.

جایگزین ماست در تهیه شیرینی حلزونی

جایگزین ماست در طرز تهیه شیرینی حلزونی

در طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه‌ای همانند دیگر دستورهای شیرینی، جایگزین‌های بسیاری برای مواد لازم وجود دارد. شما در این دستور به راحتی می‌توانید شیر را با همان مقدار جایگزین ماست کنید. تنها این نکته را در نظر داشته باشید که شیر قبل از اضافه شدن به مواد حتما به دمای محیط رسیده باشد.

دلیل خشکی شیرینی حلزونی

شیرینی حلزونی را به نرمی و پف آن می‌شناسند پس باید به میزان آردی که در آن استفاده می‌کنید، دقت داشته باشید. آرد زیاد در مایه شیرینی حلزونی منجر به خشکی و سفتی آن می‌شود در نتیجه از پف کردن آن جلوگیری می کند.

مواد میانی شیرینی حلزونی

مواد میانی شیرینی حلزونی تابه ای

در طرز تهیه شیرینی حلزونی تابه‌ای علاوه بر عسل و مربا می‌توانید از فیلینگ کرم، مارمالاد توت‌فرنگی، کشمش، مخلوط شکر و دارچین یا سس شکلاتی هم استفاده کنید.

رول شیرینی حلزونی

شیرینی حلزونی را به فرم و ظاهر آن می‌شناسند پس هنگام رول کردن باید نهایت دقت را به کار بگیرید. ناگفته نماند که رول کردن خمیر شیرینی حلزونی را به روش‌های گوناگونی می‌توان انجام داد اما به صورت کلی شما بعد از استراحت خمیر باید آن را به قطر نیم تا یک سانتی‌‌متر باز کنید. اندازه رول‌ها کاملا سلیقه‌ای است.

خمیر را باید به شکل مستطیل در بیاورید. روی آن فیلینگ دلخواه‌تان را بمالید. در نهایت با دقت رول کرده و برش بزنید. در کنار شیرینی‌تان می‌توانید شیر دارچین درست کرده و سرو کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان