چکار کنید ویتامین دی بهتر جذب بدن تان شود؟

خط سلامت: ویتامین D، کلیدی برای استخوان‌های قوی و سیستم ایمنی قدرتمند است. اما این ویتامین ارزشمند تنها زمانی می‌تواند به بدن ما کمک کند که به طور کامل جذب شود. پس بیایید با هم روش‌های افزایش جذب ویتامین D را کشف کنیم.

چکار کنید ویتامین دی بهتر جذب بدن تان شود؟

ویتامین D ، لقب ویتامین آفتاب را به دوش می‌کشد. این ویتامین محلول در چربی نه تنها برای استخوان‌های قوی و سالم ضروری است، بلکه نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، بهبود خلق و خو و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی ایفا می‌کند.

به گزارش خط سلامت اما مسئله اصلی اینجاست که بسیاری از افراد علی‌رغم اهمیت این ویتامین، با کمبود آن مواجه هستند.

چرا جذب ویتامین D اهمیت دارد؟

استخوان‌های قوی: ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را از غذا جذب کرده و آن را به استخوان‌ها منتقل کند. کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به نرمی استخوان در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان شود.

سیستم ایمنی قوی: ویتامین D نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن دارد و به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مبارزه کند.

سلامت قلب: مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

سلامت روان: کمبود ویتامین D با افسردگی و سایر اختلالات خلقی مرتبط است.

چرا جذب ویتامین D در برخی افراد با مشکل مواجه می‌شود؟

کمبود نور خورشید: اصلی‌ترین منبع تولید ویتامین D در بدن، پوست است که در اثر تابش نور خورشید این ویتامین را تولید می‌کند. افرادی که در مناطق با نور خورشید کم زندگی می‌کنند یا کسانی که به دلیل سبک زندگی یا شغلشان در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند.

مشکلات گوارشی: برخی بیماری‌های گوارشی مانند بیماری سلیاک و بیماری کرون می‌توانند بر جذب ویتامین D تأثیر بگذارند.

مصرف برخی داروها: برخی داروها مانند داروهای کورتیکواستروئید و داروهای ضد تشنج می‌توانند جذب ویتامین D را کاهش دهند.

چاقی

۳ راهکار افزایش جذب قرص ویتامین D در بدن

متاسفانه، بسیاری از افراد به اندازه کافی ویتامین D از طریق رژیم غذایی یا نور خورشید دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل ممکن است به قرص‌های ویتامین D نیاز داشته باشند.

با این حال، جذب ویتامین D از مکمل‌ها همیشه به طور کامل انجام نمی‌شود. خبر خوب این است که با انجام برخی اقدامات ساده می‌توان جذب این ویتامین را افزایش داد. در ادامه، سه راهکار برای افزایش جذب قرص ویتامین D در بدن را ارائه می‌کنیم.

ویتامین D را به همراه غذاهای چرب مصرف کنید

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که برای جذب بهتر به چربی نیاز دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین D همراه با غذاهای چرب، جذب آن را تا چند برابر افزایش می‌دهد. بنابراین، بهترین زمان برای مصرف ویتامین D زمانی است که غذاهای چرب میل کرده‌اید.

از مصرف ویتامین D به همراه روغن‌های معدنی خودداری کنید

مصرف همزمان روغن‌های معدنی و قرص ویتامین D می‌تواند در جذب این ویتامین ضروری اختلال ایجاد کند. روغن‌های معدنی که اغلب به عنوان ملین استفاده می‌شوند، می‌توانند مانع از جذب ویتامین D توسط بدن شوند. به همین دلیل، توصیه می‌شود از مصرف همزمان این دو ماده خودداری کنید.

قرص ویتامین دی را به همراه کلسیم میل کنید

ویتامین D و کلسیم دو ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها هستند. جالب است بدانید که این دو ماده مغذی می‌توانند به جذب بهتر یکدیگر در بدن کمک کنند. به همین دلیل، مصرف مکمل ویتامین D به همراه کلسیم و لبنیات حاوی کلسیم مانند شیر می‌تواند راهکاری موثر برای جذب بهتر ویتامین D در بدن باشد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان