پرده از راز خطرناک رنگ موها برداشته شد + چگونه از عوارض رنگ مو در امان بمانیم؟

خط سلامت: مطالعات مختلف، نشان می‌دهد موادی که در محصولات آرایشی و فرآیندهای زیبایی استفاده می‌شوند، می‌توانند به دلیل وجود مواد شیمیایی مضر، خطر ابتلا به سرطان، به‌ویژه سرطان سینه و پوست، را افزایش دهند.

پرده از راز خطرناک رنگ موها برداشته شد + چگونه از عوارض رنگ مو در امان بمانیم؟

بسیاری از انواع رنگ مو و محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به پوست نفوذ کرده و وارد جریان خون شوند.

به گزارش خط سلامت برخی از این مواد شیمیایی با اختلال در عملکرد هورمون‌ها، آسیب به DNA و افزایش رشد سلول‌های سرطانی مرتبط هستند.

رنگ موها و محصولات آرایشی چگونه احتمال سرطان را افزایش می دهند؟

وجود مواد شیمیایی مضر و پارابن‌ها

یکی از این مواد شیمیایی مضر، پارابن‌ها هستند که به عنوان نگهدارنده در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می‌شوند. پارابن‌ها می‌توانند از سد پوستی عبور کرده و با تقلید از هورمون استروژن، رشد سلول‌های سرطانی را تحریک کنند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند زنانی که به‌طور مرتب از رنگ موهای دائمی استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از این محصولات استفاده نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. همچنین، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش لامپ‌های خشک‌کن ناخن، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

مهم‌ترین سرطان‌های مرتبط با استفاده بیش از حد از رنگ مو 

سرطان سینه

برخی مطالعات نشان می‌دهند که استفاده مکرر از رنگ مو و محصولات آرایشی حاوی مواد شیمیایی خاص، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

سرطان پوست

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش لامپ‌های خشک‌کن ناخن و برخی مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی، می‌تواند به سرطان پوست منجر شود.

نکاتی برای کاهش خطر

انتخاب محصولات طبیعی: تا حد امکان از محصولات آرایشی طبیعی و ارگانیک استفاده کنید که حاوی مواد شیمیایی مضر کمتری هستند.

خواندن برچسب‌ها: قبل از خرید هر محصولی، برچسب آن را با دقت مطالعه کنید و از محصولات حاوی پارابن و سایر مواد شیمیایی مضر اجتناب کنید.

کاهش استفاده از رنگ مو: اگر ممکن است، از رنگ کردن مو خودداری کنید یا از روش‌های طبیعی مانند حنا استفاده کنید.

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش: در هنگام استفاده از لامپ‌های خشک‌کن ناخن، از دستکش‌های محافظ استفاده کنید و زمان قرار گرفتن در معرض این اشعه را به حداقل برسانید.

مشورت با پزشک: اگر نگرانی در مورد استفاده از محصولات آرایشی و خطر ابتلا به سرطان دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

نکته مهم

اگرچه مطالعات نشان می‌دهند استفاده از برخی محصولات آرایشی و رنگ مو می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، اما این به معنای آن نیست که همه افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند، به سرطان مبتلا خواهند شد. عوامل دیگری مانند ژنتیک، سبک زندگی و رژیم غذایی نیز در ابتلا به سرطان نقش دارند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان