اثرات پیری بر دستگاه تناسلی

خط سلامت: با افزایش سن، مردان با تغییرات فیزیولوژیکی متعددی در دستگاه تناسلی خود مواجه می‌شوند. این تغییرات می‌توانند بر عملکرد جنسی، باروری و سلامت کلی مردان تأثیر بگذارند. درک این تغییرات و آگاهی از راه‌های مدیریت آنها اهمیت زیادی دارد تا مردان بتوانند از سلامت و کیفیت زندگی خود در دوران پیری مطمئن باشند.

اثرات پیری بر دستگاه تناسلی

 با گذر زمان و افزایش سن و پیری مردان، مردان با دگرگونی‌های متعددی در دستگاه تناسلی خود روبرو می‌شوند. این تحولات فیزیولوژیکی می‌توانند بر عملکرد جنسی، باروری و سلامت کلی آنها تأثیر بگذارند و نگرانی‌های قابل توجهی را ایجاد کنند.

  • درمان جایگزین تستوسترون

به گزارش خط سلامت مشخص نیست که آیا خود پیری یا اختلالات مرتبط با افزایش سن باعث تغییرات تدریجی در عملکرد جنسی مردان می شود. با افزایش سن مردان، دفعات، مدت و سفتی نعوظ به تدریج کاهش می یابد (به اختلال نعوظ مراجعه کنید ). سطح هورمون جنسی مردانه ( تستوسترون ) تمایل به کاهش دارد و میل جنسی (لبیدو) را کاهش می دهد. جریان خون به آلت تناسلی کاهش می یابد. تغییرات دیگر عبارتند از:
  • کاهش حساسیت آلت تناسلی

  • کاهش حجم مایع آزاد شده در هنگام انزال

  • کاهش هشدار قبلی انزال

  • ارگاسم بدون انزال

  • پس از ارگاسم، آلت تناسلی با سرعت بیشتری شل می شود

  • پس از ارگاسم، دوره طولانی تری قبل از ایجاد نعوظ (دوره مقاوم)

با شروع حدود 20 سالگی، تولید تستوسترون (هورمون اصلی جنسی مردانه) در مردان معمولاً به طور متوسط ​​1 تا 2 درصد در سال کاهش می یابد. دوره بعد در زندگی که تولید تستوسترون به اندازه کافی کاهش یافته و علائم قابل توجهی ایجاد می کند، گاهی اوقات به عنوان یائسگی مردانه یا آندروپوز توصیف می شود. با این حال، کاهش تدریجی هورمون در مردان با آنچه زنان در دوران یائسگی تجربه می‌کنند تفاوت زیادی دارد ، که طی آن هورمون‌های زنانه تقریباً همیشه به سرعت در طی چند سال کاهش می‌یابند. میزان کاهش تستوسترون در بین مردان بسیار متفاوت است. برخی از مردان در دهه 70 زندگی خود دارای سطح تستوسترون هستند که با مردان معمولی 30 ساله مطابقت دارد.

چه پیر و چه جوان، مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند ممکن است ویژگی‌های مرتبط با افزایش سن را داشته باشند، از جمله کاهش میل جنسی ، کاهش توده عضلانی، افزایش چربی شکمی، استخوان‌های نازکی که به راحتی می‌شکنند ( پوکی استخوان )، کاهش سطح انرژی، کند شدن تفکر، و خون کم. شمارش ( کم خونی ). سطوح پایین تستوسترون نیز خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد .

تستوسترون - درمان جایگزین

بسیاری از مردان با سطح تستوسترون طبیعی علاقه مند به مصرف تستوسترون برای کاهش یا معکوس کردن رشد ویژگی های تستوسترون پایین هستند . با این حال، در حال حاضر، درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) فقط برای مردانی توصیه می‌شود که هم علائم تستوسترون پایین و هم سطح پاییغیرطبیعی تستوسترون خون دارند، وضعیتی که هیپوگنادیسم نامیده می‌شود . مطالعات اخیر شواهد متناقضی را نشان می دهد که احتمال افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در مردانی که TRT مصرف می کنند، نشان می دهد.

عوارض جانبی درمان جایگزین تستوسترون

درمان با تستوسترون به ندرت ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد، مانند خروپف، افزایش علائم انسداد مجاری ادراری (معمولاً ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات )، تغییرات خلقی، آکنه، لخته شدن خون، و بزرگ شدن سینه . تستوسترون گاهی اوقات باعث می شود بدن تعداد زیادی گلبول قرمز بسازد و احتمالاً خطر ابتلا به اختلالات مختلف مانند لخته شدن خون و سکته را افزایش می دهد.

در حال حاضر تصور می شود که درمان با تستوسترون هیچ تاثیری بر پیشرفت یا پیشرفت سرطان پروستات ندارد . با این حال، این موضوع کاملاً درک نشده است و مردان باید با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان پروستات صحبت کنند.

پیگیری درمان جایگزین تستوسترون

مردانی که تستوسترون مصرف می کنند باید هر چند ماه یکبار از نظر تغییرات در شمارش خون و سرطان پروستات بررسی شوند. چنین آزمایشاتی ممکن است سرطان ها را زود تشخیص دهد، زمانی که احتمال درمان آن ها بیشتر است. برخی از مردان مبتلا به سرطان پروستات ممکن است از درمان تستوسترون استفاده کنند ، اما باید بیشتر توسط پزشک معاینه شوند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان