مغز افراد چاق نمی‌تواند غذای سالم را انتخاب کند / چاق‌هایی که نیاز به درمان دارند

خط سلامت: جدیدترین تحقیقات نشان داد که مغز برخی افراد در بخش هایی که خطر چاقی را افزایش می دهد، کاملا متفاوت عمل می کند.

مغز افراد چاق نمی‌تواند غذای سالم را انتخاب کند / چاق‌هایی که نیاز به درمان دارند

اختلال رابطه میان هیپوکامپ خلفی جانبی و هیپوتالاموس جانبی در مغز افراد چاق می تواند در توانایی آنها برای کنترل یا تنظیم واکنش های احساسی هنگام انتخاب وعده های غذایی یا خوراکی های مفید تاثیر بگذارد.

به گزارش خط سلامت، دکتر کیسی هالپرن، محقق دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است: تحقیقات ما نشان داد که مغز برخی افراد در بخش هایی که خطر چاقی را افزایش می دهد، کاملا متفاوت عمل می کند. شرایطی شبیه اختلال در خوردن یا چاقی به مراتب می تواند خودکنترلی و مصرف غذای سالم را برای افراد پیچیده و سخت کند. آنچه این دست افراد به آن نیاز دارند اراده بیشتر نیست بلکه درمانی است که بتواند این اتصالات را در مغز آنها اصلاح کند. هیپوکامپ خلفی جانبی در بخشی از مغز که حافظه را پردازش می کند، قرار دارد و هیپوتالاموس جانبی نیز در منطقه کنترل کننده واکنش ها برای ایجاد ثبات در بدن جای گرفته است. تحقیقات پیشین، ارتباط میان ناتوانی عملکردی هیپوکامپ با چاقی و اختلال در خوردن را ثابت کرده اند. اما به رغم پیشرفت های علمی مطالعه دقیق تر هیپوکامپ در مغز و تعیین جزییات بیشتر از این رابطه با دشواری های بسیاری همراه است.

دکتر کیسی هالپرن و همکارانش اما در پژوهش جدید دانشگاه پنسیلوانیا، عملکرد مغزی بیمارانی را که ام آر آی شده بودند، بررسی کردند. این عملکرد در شرایط ویژه و زمانی که بیمار در انتظار و سپس دریافت یک خوراکی شیرین مانند میلک شیک شکلاتی قرار داشت، مطالعه و مشخص شد هم هیپوکامپ خلفی جانبی و هم هیپوتالاموس جانبی در این دو موقعیت همزمان فعال می شوند و ارتباط میان آنها به شدت قوی است.

نکته جالب توجه اینکه نسبت این رابطه قوی با میزان توده بدنی بیماران چاق ارتباط مستقیم داشت. برای مطالعه دقیق تر این رابطه، تیم تحقیق با بهره گیری از تکنیکی به نام پاکسازی مغزی، بافت های مغز بیماران را آنالیز کرد. با این تکنیک مشخص شد هورمون های متراکم کننده ملانین، هورمونی که تنظیم کننده رفتارهای تغذیه ای است در هیپوتالاموس جانبی تولید می شود.

دانشمندان همچنین دریافتند این هورمون ها در هیپوکامپ خلفی جانبی و نه جای دیگری از مغز جای می گیرند و همین امر رابطه این دو منطقه مغزی را روشن تر کرد.

دکتر هالپرن تاکید کرد: «هرگز برای درمان چاقی یا اختلال خوردن که گاهی موجب چاقی می شود، هیپوکامپ مورد توجه قرار نمی گیرد. اما امیدواریم این مطالعات بتواند برای شناسایی روند درمان افراد در آینده و ایجاد روش های درمانی جدید کمک کننده باشد تا به نوعی بتوانیم بیماران را از چاقی خلاص کنیم.» برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان