استرس بر دیابت چه تأثیری دارد؟ + راههای کاهش

خط سلامت: هنگامی که فرد تحت استرس است، بدن هورمون هایی ترشح می کند که می تواند باعث افزایش سطح گلوکز خون شود. این ممکن است باعث علائم نامطلوب در افراد مبتلا به دیابت شود، اما مدیریت آن ممکن است.

استرس بر دیابت چه تأثیری دارد؟ +  راههای کاهش

به گزارش خط سلامت 

اگر استرس دارید یا احساس خطر می کنید، بدن شما واکنش نشان می دهد. این واکنش جنگ یا گریز نامیده می شود.

در طی این پاسخ، بدن آدرنالین و کورتیزول را در جریان خون آزاد می کند و تعداد تنفس افزایش می یابد. اگر بدن نتواند به اندازه کافی آن را پردازش کند، این می تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد.

استرس مداوم ناشی از مشکلات طولانی مدت گلوکز خون نیز می تواند شما را از نظر روحی و جسمی ضعیف کند. این ممکن است مدیریت دیابت شما را دشوار کند.

چگونه انواع مختلف استرس می تواند بر دیابت شما تأثیر بگذارد؟

استرس می تواند افراد را متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. نوع استرسی که تجربه می کنید نیز می تواند بر پاسخ فیزیکی بدن شما تأثیر بگذارد.

زمانی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تحت فشار روانی هستند، به طور کلی تجربه می کنند افزایش در سطح گلوکز خون آنها افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است پاسخ متفاوت تری داشته باشند. این بدان معنی است که آنها می توانند افزایش یا کاهش سطح گلوکز خون خود را تجربه کنند .

هنگامی که تحت استرس فیزیکی هستید، قند خون شما نیز می تواند افزایش یابد. این ممکن است به دلیل بیماری یا آسیب رخ دهد . این می تواند افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه می توانید تعیین کنید آیا استرس روانی بر گلوکز تأثیر می گذارد؟

ردیابی اطلاعات اضافی، مانند تاریخ و کاری که هنگام استرس انجام می‌دادید، ممکن است به شما در تعیین محرک‌های خاص کمک کند.

به عنوان مثال آیا همیشه صبح های دوشنبه استرس را تجربه می کنید؟ اگر چنین است، می‌دانید که چگونه در صبح‌های دوشنبه اقدامات ویژه‌ای انجام دهید تا استرس خود را کاهش دهید و گلوکز خود را کنترل کنید.

می توانید با ثبت استرس و سطح گلوکز خود تعیین کنید که آیا این اتفاق برای شما می افتد یا خیر.

در اینجا با شناخت علل استرس بیشتر آشنا شوید .

پس از ارزیابی استرس خود، باید سطح گلوکز خود را بررسی کنید . این کار را تا دو هفته آینده ادامه دهید. خیلی زود، ممکن است الگویی را مشاهده کنید.

اگر متوجه شدید گلوکز شما مرتباً بالا است، استرس روانی شما احتمالاً بر قند خون تأثیر منفی می گذارد.

علائم استرس چیست؟

گاهی اوقات، علائم استرس ظریف هستند و ممکن است متوجه آنها نشوید. استرس می تواند بر سلامت روانی و عاطفی تأثیر بگذارد و بر سلامت جسمی تأثیر بگذارد. شناخت علائم می تواند به شما کمک کند استرس را شناسایی کرده و اقداماتی را برای مدیریت آن انجام دهید.

علائم فیزیکی استرس عبارتند از:

سردرد

درد یا تنش عضلانی

زیاد یا کم خوابیدن

احساس عمومی بیماری

خستگی

استرس همچنین ممکن است باعث شود احساس کنید:

بی انگیزه

تحریک پذیر

افسرده

بی قرار

مشتاق

همچنین برای افراد تحت استرس معمول است که رفتارهایی انجام دهند که ممکن است خارج از شخصیت باشد، از جمله:

کناره گیری از دوستان و خانواده

خوردن زیاد یا کم

عمل کردن در خشم

نوشیدن بیش از حد الکل

استفاده از تنباکو

چگونه سطح استرس خود را کاهش دهیم

این امکان وجود دارد که عوامل استرس زا را در زندگی خود کاهش یا محدود کنید. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای مدیریت اثرات اشکال مختلف استرس انجام دهید.

به طور منظم تمرین کنید

فعالیت های آرامش بخش مانند یوگا یا تای چی را انجام دهید

تکنیک های ذهن آگاهی مانند مدیتیشن را تمرین کنید

از عوامل استرس زا شناخته شده مانند موقعیت های اجتماعی پر استرس اجتناب کنید

مصرف کافئین را کاهش دهید

وقت خود را با عزیزان بگذرانید

چگونه با استرس ناشی از دیابت کنار بیاییم

اگر در مورد وضعیت خود استرس دارید، بدانید تنها نیستید. برای همبستگی و حمایت می توانید با افراد آنلاین یا در جامعه خود ارتباط برقرار کنید.

گروه‌های پشتیبانی آنلاین می‌توانند راهنمایی‌های مفید و یک جامعه قوی برای کمک به شما ارائه دهند.

درمان

ممکن است با صحبت کردن با یک متخصص در مورد استرس خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید. یک درمانگر می‌تواند مکانیسم‌های مقابله‌ای را متناسب با شرایط شما فراهم کند و محیط امنی برای صحبت در اختیار شما قرار دهد. آنها همچنین ممکن است توصیه های پزشکی ارائه دهند که گروه های پشتیبانی آنلاین یا حضوری نمی توانند ارائه دهند.

کاری که اکنون می توانید انجام دهید

اگرچه دیابت می‌تواند مجموعه‌ای از چالش‌ها را به همراه داشته باشد، اما می‌توان آن را به طور موثر مدیریت کرد و یک سبک زندگی شاد و سالم را دنبال کرد. می توانید جلسات کوتاه و مراقبه یا تمرینات کوچک را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید به گروه‌های پشتیبانی نگاه کنید و یکی را بیابید که به بهترین وجه با نیازهای شخصیتی و سبک زندگی شما مطابقت دارد. فعال بودن می تواند به کاهش تنش در زندگی شما کمک کند.

استرس جسمی و روحی می تواند باعث ترشح آدرنالین و کورتیزول در خون شود. این هورمون ها می توانند باعث افزایش سطح گلوکز خون شوند.

اوج های غیرمنتظره در سطح گلوکز خون ممکن است بر مدیریت دیابت فرد تأثیر منفی بگذارد و منجر به علائم نامطلوب شود. اما دانستن محرک‌های استرس و تمرین تکنیک‌های کاهش استرس ممکن است به افراد در مدیریت این رویدادها کمک کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان