انواع علت های پا درد چیست؟

خط سلامت: پا درد به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در حقیقت پا درد نشان دهنده است که مشکلی در تعامل ساختارهای داخلی پا وجود دارد.

انواع علت های پا درد چیست؟

پا درد به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در حقیقت پا درد نشان دهنده است که مشکلی در تعامل ساختارهای داخلی پا وجود دارد.

به گزارش خط سلامت آگاهی از علت پشت پرده پا درد به تسکین علایم و پیشگیری از گسترش آسیب کمک می کند.

پا درد چرا اتفاق می افتد؟

پا درد به عوامل متعددی بستگی دارد. در این مطلب مهم ترین علل پا درد را معرفی می کنیم:

بیماری عفونی

بیماری های عفونی، ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها باعث پا درد می شوند. میخچه کف پا در قسمت پایین پا توسط یک ویروس ایجاد می شود و می تواند باعث تحریک و درد شود. پای ورزشکاران که در اثر یک قارچ ایجاد می شود، منجر به سوزش و درد می شود.

ناخن فرورفته

یکی از دلایل شایع پا درد فرورفتن ناخن پا است. ناخن‌های فرورفته زمانی اتفاق می‌افتند که لبه‌های ناخن از داخل پوست رشد می‌کنند، که منجر به درد و عفونت می‌شود. بیماران مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند زیرا سیستم ایمنی آن ها ضعیف است.

بیماری های زمینه ای

بسیاری از بیماری های سیستمیک مانند دیابت، لوپوس ، نقرس و آرتریت روماتوئید می توانند باعث درد پا شوند. روماتیسم مفصلی باعث التهاب دردناک در مفاصل پا شده که با تغییراتی در شکل پا همراه است.

نوروپاتی محیطی و اختلال در عملکرد اعصاب، به ویژه در پاها باعث درد پا می شود. این امر می تواند در نتیجه دیابت کنترل نشده، مشکلات عروقی یا آسیب های تروماتیک اتفاق بیفتد.

ناهنجاری های بیومکانیکی

ناهنجاری های بیومکانیکی ناشی از سفتی یا شلی ماهیچه ها و تاندون ها، صافی کف پا، یا قوس بالای پا اغلب منجر به عدم تعادل عضلانی، بدشکلی ها و درد پا می شود.

آسیب مکرر پا

یک آسیب حاد یا آسیب های مکرر از دلایل بسیار شایع پا درد هستند. نمونه ای از چنین آسیبی، پارگی تاندون آشیل است. تاندون  آشیل در اثر یک آسیب حاد و ناگهانی پاره می شود یا در اثر آسیب های جزئی مکرر ملتهب می شود (تاندونیت) و در نهایت چاره می شود.

پوشیدن کفش نامناسب

پوشیدن کفش های خیلی تنگ یا پاشنه بلند باعث درد در جلوی پا می شود. کفش هایی که خیلی محکم بسته می شوند باعث درد و کبودی بالای پا می شوند. کفش نامناسب و غیر اختصاصی ورزشی برای دویدن یا دوچرخه سواری منجر به پا درد می شود.

کفش‌های نامناسب در کوتاه‌مدت باعث تاول و کبودی می شوند . عوارض بلندمدت کفش‌های نامناسب شامل میخچه ، پینه ، تحریک اعصاب و مفاصل و ناهماهنگی انگشتان پا است. 

رگ به رگ شدن پا 

رگ به رگ شدن پا یا مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌هایی که استخوان‌ها را نگه می‌دارند بیش از حد کشیده می‌شوند و رشته‌های آن‌ها پاره می‌شوند یا بیش از حد کشیده می‌شوند. شلی رباط ها در مفاصل پا منجر به درد مزمن پا، بی ثباتی مفصل و بدشکلی می شود. 

آسیب به استخوان ها و مفاصل پا

آسیب به استخوان ها و مفاصل پا می تواند در اثر یک ضربه یا پیچش به پا یا ضربه های مکرر ایجاد شود که می تواند منجر به شکستگی ناشی از فشار شود. آسیب شدید پا  نه تنها منجر به کبودی ( کوفتگی ) می شود، بلکه به عضلات و رباط های پا نیز آسیب می رساند. ضربه های مستقیم به پا می تواند باعث کبودی، شکستن پوست یا حتی شکستگی استخوان شود. به تاخیر انداختن درمان پا درد منجر به عوارض جدی، درد مزمن، ناتوانی و آرتریت پای آسیب دیده می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان