خواص شگفت انگیز جوانه یونجه + برای چه افرادی ممنوع است؟

خط سلامت: یونجه که با نام علمی Medicago sativa شناخته می شود ، گیاهی غنی از مواد مغذی است که معمولاً برای تغذیه دام استفاده می شود. همچنین از آن به عنوان یک داروی گیاهی برای کنترل کلسترول، دیابت و غیره استفاده می شود.

خواص شگفت انگیز جوانه یونجه  + برای چه افرادی ممنوع است؟

 می توانید این گیاه را به صورت تازه به عنوان جوانه یونجه مصرف کنید یا می توانید آن را به عنوان یک مکمل غذایی پیدا کنید.

به گزارش خط سلامت در حالی که برای مدت طولانی از آن به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود، تحقیقات در مورد فواید آن محدود است.

فواید یونجه

اعتقاد بر این است یونجه به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند و از جمله به مدیریت کلسترول بالا کمک می کند. با این حال، تحقیقات محدود است و بیشتر تحقیقات در مورد یونجه روی حیوانات انجام شده است.

سرشار از ریزمغذی ها است

یونجه حاوی ریزمغذی های مهمی مانند مس، منیزیم، سلنیوم، کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین های A، C، E و K است.

همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مانند فلاونوئیدها، فیتواستروژن ها، اسیدهای فنولیک و ساپونین هایی است که تصور می شود فعالیت ضد سرطانی، ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند.

یونجه همچنین دارای فیبر بالایی است که برای سیری، هضم و سلامت متابولیک مهم است.

مدیریت دیابت 

یونجه سرشار از فیبر است، یک کربوهیدرات غیر قابل هضم که در غذاهای گیاهی یافت می شود.

فیبر فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله کند شدن جذب قندها برای جلوگیری از افزایش قند خون. این باعث می شود فیبر یک ماده مغذی کلیدی برای مدیریت دیابت باشد .

محققان همچنین بر این باورند یونجه با ترمیم و حفظ سلول‌های جزایری در لوزالمعده که مسئول تولید انسولین هستند، پتانسیل کاهش قند خون را دارد. مطالعه ای نشان داد ترشح انسولین و عملکرد آن پس از تزریق یونجه بهبود می یابد.

انسولین هورمونی است که وظیفه انتقال گلوکز از خون به سلول‌ها را بر عهده دارد. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، سلول ها به انسولین به درستی پاسخ نمی دهند، بنابراین سطح قند خون بالاست.

با بهبود عملکرد انسولین، یونجه ممکن است به مدیریت قند خون در افراد مبتلا به دیابت یا پیش دیابت کمک کند.

 به دلیل پتانسیل یونجه برای کاهش سطح قند خون، اگر از داروهای ضد دیابت هم استفاده می کنید، مراقب مصرف آن باشید.

 کلسترول بالا را بهبود می بخشد

یونجه حاوی ساپونین است مواد شیمیایی گیاهی که محققان معتقدند جذب روده ای کلسترول را کاهش می دهد و دفع آن را در مدفوع افزایش می دهد. مطالعات حیوانی نشان داده است ساپونین ها به افزایش نسبت HDL-C (کلسترول خوب) در مقایسه با LDL-C (کلسترول بد) کمک می کنند.

بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد

درست مانند دیابت، فواید یونجه بر کلسترول عمدتاً از طریق مطالعات حیوانی نشان داده شده است، بنابراین نمی توانیم مطمئن باشیم که این فواید برای انسان نیز صدق می کند.

نحوه استفاده از یونجه

جوانه یونجه تازه را می توان به عنوان چاشنی سالاد یا در ساندویچ استفاده کرد. 

اشکال مکمل یونجه معمولاً به صورت کپسول، پودر یا قرص در دسترس هستند. می‌توانید مکمل‌هایی را خریداری کنید که فقط حاوی یونجه هستند، یا می‌توانید پودر یونجه را در برخی مکمل‌ها با انبوهی از مواد گیاهی دیگر پیدا کنید.

مطالعات انسانی کافی در مورد یونجه برای تعیین دستورالعمل هایی در مورد بهترین زمان مصرف آن وجود ندارد.

مکمل های یونجه معمولا در دوزهای بین 500 میلی گرم (میلی گرم) تا 10 گرم (گرم) عرضه می شوند. با این حال، تحقیقات کافی برای دانستن دوز مناسب وجود ندارد.

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد یافتن دوز مناسب برای شما صحبت کنید.

آیا یونجه بی خطر است؟

جوانه یونجه عموماً برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، افراد در معرض خطر بالای مسمومیت غذایی، از جمله کودکان زیر 5 سال، بزرگسالان بالای 65 سال، افراد باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، نباید جوانه یونجه خام مصرف کنند. این تا حدی به این دلیل است که شیوع سالمونلا مستقیماً با جوانه‌های یونجه مرتبط است.

افرادی که به بیماری خودایمنی مبتلا هستند نیز نباید از مکمل‌های یونجه استفاده کنند زیرا با فعال‌تر کردن سیستم ایمنی می‌توانند علائم را افزایش دهند.

افرادی که باردار یا شیرده هستند یا دارای شرایط حساس به هورمون مانند سرطان سینه یا رحم هستند، نباید یونجه مصرف کنند زیرا می تواند استروژن را تقلید کند ، هورمونی که قبلاً تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته است. توجه داشته باشید که یونجه گاهی در مکمل‌های گیاهی که ادعا می‌کنند عرضه شیر مادر را بهبود می‌بخشد یافت می‌شود، اما هیچ آزمایش بالینی این مزیت را تایید نمی‌کند.

به طور کلی، مصرف مکمل‌های یونجه در دوزهای بالا یا برای مدت طولانی احتمالاً ناامن است و می‌تواند منجر به واکنش‌های خودایمنی مانند لوپوس شود .

تداخلات دارویی بالقوه

یونجه ممکن است با چند دارو یا مکمل های مختلف تداخل داشته باشد، بنابراین اگر حداقل یکی از موارد زیر را مصرف می کنید، قبل از مصرف یونجه، به ویژه در مورد صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود کوشا باشید

وارفارین

یونجه حاوی مقدار زیادی ویتامین K است که به افزایش لخته شدن خون کمک می کند. در نتیجه می تواند اثرات این دارو را کاهش دهد.

استروژن یا قرص های ضد بارداری

مصرف یونجه با هر داروی حاوی استروژن، از جمله قرص های ضد بارداری، می تواند اثرات دارو را تغییر دهد زیرا یونجه دارای فیتواستروژن هایی است که می تواند استروژن را در بدن تقلید کند.

داروهای ضد دیابت یا مکمل ها

یونجه می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، که اگر همراه با داروهای ضد دیابت یا سایر مکمل هایی که می توانند قند خون را کاهش دهند می تواند باعث کاهش بیش از حد قند خون شود .

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

یونجه می تواند فعالیت سیستم ایمنی را افزایش دهد که می تواند با این داروها مقابله کند.

داروها یا مکمل های حساس کننده به نور

داروها یا مکمل هایی که حساسیت به نور را افزایش می دهند نباید با یونجه مصرف شوند زیرا یونجه می تواند حساسیت به نور را نیز افزایش دهد. مصرف اینها با هم می تواند خطر آفتاب سوختگی، تاول یا بثورات پوستی را افزایش دهد. به عنوان مثال می توان به علف هرز اسقف، کلروفیل ، خلا و خار مریم اشاره کرد.

آهن

یونجه ممکن است جذب آهن را کاهش دهد.

ویتامین E

یونجه ممکن است جذب ویتامین E را کاهش دهدبرای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان