5 فایده شوید برای سلامتی + چه افرادی شوید برای شان ممنوع است

خط سلامت: شوید آنتی اکسیدان های ضد التهابی را فراهم می کند موادی که می توانند در پیشگیری یا تاخیر در آسیب سلولی نقش داشته باشند.

5 فایده شوید برای سلامتی + چه افرادی شوید برای شان ممنوع است

شوید ( Anethum graveolens L ) گیاهی است بومی جنوب غربی آسیا و منطقه مدیترانه. همچنین به طور گسترده در سراسر آسیا، آفریقا، اروپا، جنوب روسیه و ایالات متحده رشد می کند. برگ ها، دانه ها و اسانس آن کاربردهای آشپزی متعددی دارد.

به گزارش خط سلامت شوید یکی از اعضای خانواده کرفس است.

طعم مرکباتی و کمی چمنی با نت های انیسون (شیرین بیان) دارد و از زمان های قدیم در طب آیورودا (آیورودا) استفاده می شده است.

در صورت استفاده دارویی، شوید فوایدی مانند کنترل کلسترول و دیابت و همچنین کاهش درد پریود و زایمان دارد. بیشتر تحقیقات به جای شوید تازه روی مکمل های شوید متمرکز است، اما شوید تازه هنوز هم مزایای بالقوه ای دارد.

آنتی اکسیدان های ضد التهابی

مانند بسیاری از گیاهان و ادویه جات دیگر برخی از فواید شوید به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن است به عنوان مثال شوید، جعفری، گشنیز و آویشن منابع غنی فلاونوئیدها هستند.

فلاونوئیدها رنگدانه های گیاهی طبیعی هستند که در میوه ها، سبزیجات و نوشیدنی یافت می شوند.

نشان داده شده است آنتی اکسیدان های فلاونوئید خواص ضد سرطانی، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد ویروسی دارند. آنها اثرات محافظت از مغز و حمایت ایمنی را ارائه می دهند.

کاهش کلسترول

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

با افزایش میزان کلسترول خون، خطرات سلامتی افزایش می یابد. به عنوان مثال کلسترول خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

نشان داده شده است مکمل شوید باعث کاهش کلسترول تام و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) می شود.

کلسترول LDL ("بد") می تواند باعث ایجاد رسوبات چربی به نام پلاک در داخل شریان ها شود که می تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

 مدیریت دیابت

حدود 11.3 درصد از بزرگسالان ایالات متحده در سنین 18 سال یا بالاتر دیابت دارند و بیش از یک سوم از آنها به پیش دیابت مبتلا هستند .

دیابت مزمن (طولانی مدت) خطر ابتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل، بیماری قلبی، پوکی استخوان (از دست دادن استخوان)، آسیب کلیه، افسردگی و عملکرد ضعیف سیستم ایمنی را افزایش می دهد.

 شوید کاهش دهنده گلوکز خون و کاهش خطر عوارض دیابت را دارد. این به احتمال زیاد به دلیل خواص آنتی اکسیدانی شوید و همچنین توانایی آن در تغییر ژن های مرتبط با گلوکز خون (قند) و مسیرهای تنظیم چربی است.

در یک مطالعه کوچک، 42 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی روزانه 3 گرم پودر شوید یا دارونما (قرص قندی که هیچ تاثیری بر بدن ندارد) مصرف کردند. مکمل شوید به طور قابل توجهی سطح انسولین خون (هورمونی که قند خون را تنظیم می کند)، کلسترول و کلسترول LDL را کاهش داد. همچنین باعث افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا ("خوب") شد.

HDL کلسترول را از شریان‌ها دور می‌کند و به کبد باز می‌گرداند، جایی که LDL «بد» تجزیه شده و از بدن دفع می‌شود.

 درد پریود

حدود 16 تا 91 درصد از افرادی که قاعدگی دارند، دیسمنوره (درد پریود) را تجربه می کنند و 2 تا 29 درصد درد شدید دارند.

شوید درد را کاهش می دهد

به عنوان مثال یک مطالعه کوچک نشان داد پودر شوید مکمل به اندازه یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) به نام مفنامیک اسید در کاهش درد پریود موثر است.

درد و اضطراب زایمان

چند مطالعه منتشر شده به تأثیر اشکال مختلف شوید بر درد و پیشرفت زایمان و همچنین اضطراب هنگام زایمان پرداخته اند.

اکسی توسین هورمونی است که استرس را کاهش می دهد و باعث ایجاد پیوند می شود. همچنین باعث تحریک انقباضات هنگام زایمان می شود. اکسی توسین یک داروی مورد تایید FDA برای تقویت انقباضات رحمی برای حمایت از زایمان واژینال موفق است.

یک مطالعه کوچک روی 100 زن باردار، اثرات جوشانده شوید و اکسی توسین را مقایسه کرد. افراد کمتری در گروه دانه شوید سطوح شدید یا تقریبا شدید اضطراب را تجربه کردند. همچنین زایمان در گروه بذر شوید کوتاهتر بود.

این نشان می دهد دانه شوید می تواند به عنوان یک درمان موثر برای کاهش اضطراب در زایمان و کوتاه کردن طول زایمان استفاده شود. همچنین ممکن است میزان سزارین (سزارین) را در افرادی که نگران زایمان هستند کاهش دهد.

مطالعه دیگری نشان داد چای دانه شوید ممکن است درد زایمان را در مراحل اولیه زایمان بدون عوارض جانبی برای فرد باردار یا جنین کاهش دهد. عصاره دانه شوید باعث انقباض بافت رحم و کاهش طول مدت و شدت درد زایمان شد.

این مطالعات کنترل شده و تحت نظارت بود. زنان باردار نباید بدون اطلاع و نظارت پزشک از هیچ شکلی از شوید مکمل استفاده کنند.   

ارزش غذایی شوید

 شاخه شوید تازه موارد زیر را فراهم می کند:

کالری: کمتر از 1

چربی: 0 گرم

سدیم: 0.61 میلی گرم

کربوهیدرات: 0 گرم

فیبر: 0 گرم

پروتئین: 0 گرم

شوید در مقادیر بیشتر، درصد بیشتری از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می کند . یک فنجان شوید تازه 7.56 میلی گرم یا 8 درصد از ارزش روزانه را تامین می کند.

ویتامین C از عملکرد سیستم ایمنی و بهبودی و همچنین پوست، استخوان ها و بافت همبند سالم پشتیبانی می کند.

از نظر تغذیه ای، مزایای کلیدی شوید در محتوای آنتی اکسیدانی آن نهفته است.

خطرات شوید

اکثر مردم شوید را تحمل می کنند، اما واکنش های پوستی آلرژیک به ویژه پس از تماس با شوید تازه گزارش شده است.

عصاره شوید ممکن است از نظر تئوری اثرات افزایشی با چند نوع دارو داشته باشد. به عبارت دیگر، ممکن است اثربخشی آنها را افزایش داده و منجر به عوارض جانبی یا عوارض احتمالی شود. این داروها عبارتند از:

داروهای ضد دیابت: عصاره شوید ممکن است خطر هیپوگلیسمی (قند خون پایین) را افزایش دهد.

گیاهان و مکمل هایی که قند خون را کاهش می دهند: این شامل پنجه شیطان، شنبلیله، جینسینگ پاناکس، جینسینگ سیبری و غیره است.

لیتیوم: تصور می شود شوید دارای خواص ادرارآور است، به این معنی که باعث از دست دادن مایعات بدن شما می شود. بنابراین، از نظر تئوری نیز می تواند بر دوزهای مناسب لیتیوم تأثیر بگذارد، دارویی که به تثبیت خلق و خو در شرایط سلامت روان مانند اختلال دوقطبی کمک می کند .

مصرف شوید در مقادیر دارویی ممکن است سطح هورمون تیروئید را کاهش دهد و علائم کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) را بدتر کند. همچنین باید حداقل دو هفته قبل از جراحی الکتیو از مصرف آن خودداری کنید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان