فواید اسید سیتریک روی سنگ کلیه و پوست و کبد

خط سلامت: اسید سیتریک ترکیبی است که به طور طبیعی در مرکباتی مانند لیمو، لیموترش و پرتقال یافت می شود. این چیزی است که به این میوه ها طعم اسیدی متمایز آنها را می دهد.

فواید اسید سیتریک روی سنگ کلیه و پوست و کبد

این شکل طبیعی اسید سیتریک یک آنتی اکسیدان‌ شناخته شده است که به مقابله با التهاب و آسیب اکسیداتیو به سلول ها کمک می کند.

به گزارش خط سلامت نسخه‌های مصنوعی یا ساخته‌شده اسید سیتریک معمولاً به غذاها و نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده اضافه می‌شوند زیرا به افزایش ماندگاری آن‌ها و دادن طعم اسیدی به آن‌ها کمک می‌کند. اسید سیتریک همچنین به مکمل ها، لوازم آرایشی و محصولات پاک کننده به عنوان نگهدارنده، متعادل کننده pH و نرم کننده آب اضافه می شود.

منابع طبیعی اسید سیتریک

شما می توانید اسید سیتریک را به طور طبیعی در مرکبات و چند نوع میوه دیگر پیدا کنید. آب این میوه ها نیز منبع خوبی از اسید سیتریک هستند. منابع طبیعی اسید سیتریک عبارتند از:

لیمو

لیموترش سبز

تمشک ها

گریپ فروت

پرتقال ها

تمشک

توت فرنگی

شما می توانید اشکال مصنوعی اسید سیتریک را در غذاهای آماده، نوشیدنی ها، داروها، مکمل ها، لوازم آرایشی و محصولات پاک کننده بیابید.

غذا و نوشیدنی

چند دلیل وجود دارد که چرا تولید کنندگان اسید سیتریک را به غذا و نوشیدنی اضافه می کنند. می تواند طعم اسیدی یا رنگ روشن تری به غذاها یا نوشیدنی ها اضافه کند، به عنوان یک نگهدارنده عمل کند و به کنترل PH (اسیدیته) محصول کمک کند.

افزایش اسیدیته غذاها یا نوشیدنی ها از این طریق به جلوگیری از رشد کپک، قارچ، کپک و باکتری هایی که در صورت مصرف می توانند باعث بیماری شوند، کمک می کند.

مکمل ها و داروها

اسید سیتریک مصنوعی در برخی مکمل ها برای افزایش جذب و حفظ ویتامین ها و مواد معدنی استفاده می شود . همچنین طعم مکمل ها یا داروها را افزایش می دهد تا اسیدی تر و به طور بالقوه خوش طعم تر شوند.

اسید سیتریک همچنین اغلب در ترکیب با بی کربنات سدیم (جوش شیرین) برای ایجاد قرص یا پودرهای جوشان (گازدار) استفاده می شود که می‌تواند باعث طعم بهتر برخی از ترکیبات شود، به‌ویژه زمانی که با اسید سیتریک ساخته می‌شوند، که طعم مرکبات را می‌دهد و این قرص‌های گازدار تمایل دارند به سرعت در بدن حل شده و عمل کنند.

لوازم آرایشی

اسید سیتریک در بسیاری از محصولات زیبایی مانند شامپو، صابون بدن، شستشوی صورت ، لوسیون، نرم کننده و غیره استفاده می شود. این به تعادل pH محصول و تثبیت آن برای ماندگاری طولانی‌تر کمک می‌کند. اسید سیتریک همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و سایر خواصی است که از سلامت پوست حمایت می کند و آن را به یک افزودنی رایج برای بسیاری از محصولات پوست تبدیل می کند.

محصولات پاک کننده

اسید سیتریک را می‌توانید در چند محصول تمیزکننده مانند شوینده‌ها ، ضدعفونی‌کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها پیدا کنید. همچنین برای تمیز کردن تجهیزات مواد غذایی برای از بین بردن طعم های ماندگار استفاده می شود.

این اسید به از بین بردن باکتری‌ها، کپک‌ها، قارچ‌ها و برخی ویروس‌ها و همچنین از بین بردن کثیفی، زنگ‌زدگی، لجن و رسوبات کلسیم کمک می‌کند.

فواید اسید سیتریک برای سلامتی

اسید سیتریک فواید متعددی برای سلامتی دارد، چه در شکل طبیعی و چه به صورت تولیدی.

سلامت پوست را ارتقا می دهد

می توانید اسید سیتریک را در محصولات مراقبت از پوست مانند شستشوی صورت و صابون بدن پیدا کنیدو نه فقط به این دلیل که یک ماده نگهدارنده است. اسید سیتریک نوعی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) است که می تواند به مقابله با التهاب و علائم پیری کمک کند. این کار را با لایه برداری از سلول های مرده پوست انجام می دهد ، که نسل جدیدی از سلول های پوست را تقویت می کند و به نوبه خود، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد.

با این حال، دوزهای بالا یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اسید سیتریک می تواند مضر باشد و باعث تحریک پوست و خطر بیشتر آسیب پوست در اثر اشعه UV شود .

جذب مواد مغذی را افزایش می دهد

اسید سیتریک به بسیاری از مکمل های معدنی اضافه می شود تا آنها را حفظ کند، PH را متعادل کند و همچنین جذب آنها را افزایش دهد. چند نمونه عبارتند از سیترات منیزیم، سیترات کلسیم و سیترات پتاسیم .

سیترات کلسیم یکی از زیستی ترین شکل های کلسیم است، به این معنی که بدن ما می تواند آن را به راحتی جذب کند.

این برای افزایش سطح کلسیم مفید است - ماده مغذی که بسیاری از آمریکایی ها به اندازه کافی نمی خورند .

مثال دیگر سیترات منیزیم است که مطالعات نشان داده اند نسبت به اکسید منیزیم در افزایش سطح منیزیم ما موثرتر است .

این شکل از منیزیم معمولاً به عنوان ملین برای افرادی که با یبوست دست و پنجه نرم می کنند یا برای کولونوسکوپی آماده می شوند استفاده می شود.

 از سنگ کلیه جلوگیری می کند

اسید سیتریک ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند . در افرادی که سطح سیترات ادرار پایینی دارند، افزایش سطح سیترات ادرار می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کند. این را می توان با خوردن میوه های غنی از اسید سیتریک و اگزالات کم مانند لیمو و لیموترش و با مصرف نمک های قلیایی سیترات مانند سیترات پتاسیم به دست آورد.

سیترات با کلسیم در ادرار شما متصل می شود تا از اشباع بیش از حد ادرار جلوگیری کند. همچنین می تواند کریستال های اگزالات کلسیم را به هم متصل کند تا از رشد آنها و تبدیل شدن به سنگ های دردناک کلیه جلوگیری کند.

به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند

شکل طبیعی اسید سیتریک یک آنتی اکسیدان شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها مهم هستند زیرا به کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول ها کمک می کنند که با سرطان، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عصبی و غیره مرتبط است.

آنها همچنین به روشی با التهاب مقابله می کنند که می تواند به سلامت ایمنی کمک کند و به مغز و کبد کمک کند.

آیا اسید سیتریک می تواند مضر باشد؟

اسید سیتریک به طور کلی توسط FDA به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می شود، بنابراین مصرف آن به عنوان یک افزودنی در غذاها و نوشیدنی ها معمولاً نگران کننده نیست. مقادیر مورد استفاده در غذا و نوشیدنی در محدوده ایمن است.

با این حال، اسید سیتریک مصنوعی ممکن است برای برخی افراد یک خطر آلرژن ایجاد کند. 

همچنین ممکن است به مرکبات و سایر میوه های حاوی اسید سیتریک حساسیت داشته باشید. اگر آلرژی شناخته شده ای به مرکبات یا میوه دارید، ممکن است بخواهید از مصرف منابع غذایی طبیعی اسید سیتریک اجتناب کنید یا اقدامات احتیاطی انجام دهید.

محققان از سری گزارش موارد فوق همچنین خاطرنشان می کنند که شکل تولید شده اسید سیتریک می تواند به التهاب مزمن کمک کند و منجر به بیماری های مزمن مرتبط با التهاب مانند آسم، اختلال طیف اوتیسم، سندرم روده تحریک پذیر و فیبرومیالژیا شود . با این حال، این مطالعه فقط ارتباط ها را مشاهده کرد، به این معنی که نمی تواند تایید کند که آیا اسید سیتریک تاثیر مستقیمی بر هر یک از این شرایط دارد یا خیر.

در نهایت، اگر از اسید سیتریک برای پوست استفاده می کنید، بسته به میزان مصرف و حساسیت پوست می تواند باعث تحریک شود. حتماً قبل از استفاده کامل از محصولات مراقبت از پوست جدید، پچ را آزمایش کنید و در صورت ایجاد درد یا سوزش، استفاده از محصول را متوقف کنید.

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکبات و برخی میوه های دیگر مانند انواع توت ها وجود دارد. همچنین می توانید اشکال تولید شده اسید سیتریک را در چندین محصول غذایی، دارویی، مراقبت شخصی و پاک کننده بیابید. اسید سیتریک یک افزودنی محبوب است زیرا به عنوان یک نگهدارنده و آنتی اکسیدان عمل می کند، اسیدیته را اضافه می کند، pH را تغییر می دهد و جذب مواد معدنی را افزایش می دهد.

اکثر مردم می توانند بدون نگرانی مقادیر منظم اسید سیتریک را مصرف کرده و استفاده کنند، اما افراد مبتلا به آلرژی به کپک ممکن است به ترکیبات موجود در نسخه های مصنوعی اسید سیتریک حساسیت داشته باشند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان