رابطه باکتری دهان در 50 درصد تومورهای سرطان روده بزرگ

خط سلامت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک زیر گروه خاص از یک باکتری که معمولاً در دهان یافت می‌شود در 50 درصد تومورهای سرطان روده بزرگ که توسط محققان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند نیز وجود دارد.

رابطه باکتری دهان در 50 درصد تومورهای سرطان روده بزرگ

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد این زیرگروه خاص باکتری، زمانی که در تومور وجود دارد، با پیش آگهی بدتری برای بیماران سرطان روده بزرگ مرتبط است.

به گزارش خط سلامت این یافته ها می تواند به دانشمندان کمک کند تا روش های جدیدی را برای غربالگری، پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ توسعه دهند.

محققان در حدود نیمی از تومورهای کولورکتال که مورد آزمایش قرار گرفتند، سویه‌ای از یک باکتری را کشف کردند که معمولاً در دهان یافت می‌شود. زیرشاخه ای که آنها شناسایی کردند قابل توجه است زیرا به نظر می رسد از سلول های تومور در برابر داروهای ضد سرطان محافظت می کند.

کارشناسان می گویند یافته های محققان که در مجله Nature منتشر شده است ، می تواند به دانشمندان کمک کند تا راه های جدیدی برای مبارزه با سرطان کولورکتال ایجاد کنند .

دکتر کریستوفر دی. جانستون، نویسنده ارشد مطالعه و استادیار مرکز سرطان فرد هاچینسون، گفت: مهم‌ترین چیز این است که نشان می‌دهد هدف قرار دادن این باکتری‌های خاص در سرطان می‌تواند به عنوان سلاح دیگری در برابر سرطان در طول درمان استفاده شود.

این مطالعه در زمانی انجام می شود موارد سرطان روده بزرگ در میان افراد کمتر از 55 سال با نرخ هشدار دهنده ای در حال افزایش است . بین سال های 1995 تا 2019، تشخیص افراد در این گروه سنی از 11٪ به 20٪ افزایش یافت.

انجمن سرطان آمریکا پیش بینی می کند که سرطان کولورکتال در سال 2024 بیش از 53000 نفر را از بین خواهد برد و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است.

چگونه باکتری دهان بر سرطان کولورکتال تأثیر می گذارد؟

بیش از یک دهه است دانشمندان در مورد ارتباط بالقوه بین سرطان کولورکتال و باکتری دهان  Fusobacterium nucleatum که باعث بیماری لثه می شود، می دانند.

تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که دارای مقادیر بیشتری از باکتری در تومورهای روده بزرگ هستند، پیش آگهی ضعیف تری دارند و درمان باکتری با آنتی بیوتیک رشد تومور را در موش ها کاهش می دهد، که نشان می دهد از بین بردن باکتری ها ممکن است سرطان را نیز بهبود بخشد.

مطالعات همچنین جنبه‌های خاصی از عملکرد باکتری‌ها را نشان داده‌اند: به نظر می‌رسد با گسترش سرطان روده بزرگ به آن‌ها می‌چسبند و می‌توانند به سلول‌های سرطانی حمله کرده و به گونه‌ای تغییر دهند که ممکن است از رشد سرطان حمایت کند.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی می‌خواست زیرگروه‌های خاص Fusobacterium nucleatum مرتبط با سرطان کولورکتال را بررسی کند.

به گفته جانستون درک سویه های Fusobacterium nucleatum مرتبط با سرطان کولورکتال بسیار مهم است زیرا هر یک می تواند تأثیر منحصر به فردی بر سرطان داشته باشد. او گفت: تصمیم گرفتیم بفهمیم چه چیزی این باکتری‌های تومورساز را از نظر ژنتیکی متمایز یا خاص می‌کند.

برای انجام این کار، جانسون و همکارانش به دنبال وجود Fusobacterium nucleatum در تومورهای کولورکتال بیش از 200 بیمار بودند.

آنها دریافتند Fusbobacterium nucleatum بر میکروبیوم تومورهای برخی از بیماران غالب است. آنها همچنین مقادیر بیشتری از زیرگروه Fna C2 را در حدود نیمی از نمونه‌های بافت مورد بررسی کشف کردند. علاوه بر این، حدود 30 درصد از نمونه‌های مدفوع جمع‌آوری‌شده از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال وجود Fna C2 را نشان داد .

یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی همچنین نشان داد چگونه این زیرگروه ممکن است بتواند تا این اندازه دور از دهان زنده بماند. دانشمندان دریافتند این ماده دارای ویژگی های خاصی است که ممکن است به آن اجازه دهد تا به قسمت پایین روده برود و بدون مرگ در برابر اسید معده مقاومت کند.

این زیرگروه از باکتری ها، در حالی که در حفره دهان طبیعی است، به طور منظم در کولون یک جمعیت سالم شناسایی نمی شود. این منجر به این فرضیه شده است که این باکتری‌ها ممکن است در ایجاد سرطان‌های کولورکتال نقش داشته باشند، زیرا این گونه‌های باکتریایی فقط به طور منظم در کولون در شرایط بدخیمی یافت می‌شوند.

امید جدید برای درمان و پیشگیری

وایت گفت دانشمندان تازه شروع به کشف این موضوع کرده اند که چگونه این اطلاعات می تواند برای بیماران مفید باشد.

او گفت که او و همکارانش در حال برنامه ریزی آزمایشی هستند که شامل استفاده از شیمی درمانی برای پاکسازی Fusbacterium nucleatum در سرطان های رکتوم می شود.

همچنین این پتانسیل برای خود باکتری برای مبارزه با سلول های سرطانی وجود دارد.

محققان نشان داده‌اند این زیرگروه می‌تواند به راحتی وارد سلول‌های سرطانی شود، بنابراین ممکن است بتوان با اصلاح ژنتیکی باکتری‌ها را مستقیماً به داخل تومورها داروهای ضد سرطان حمل کرد. این روش شامل نسخه‌ای از باکتری است که نمی‌تواند باعث بیماری شود، اما همچنان می‌تواند به تومور کولورکتال حمله کند.

به گفته جانستون، یافته‌های جدید ممکن است جرقه رژیم‌های غربالگری جدید را نیز ایجاد کند.

جانستون گفت: اکنون که نوع باکتری خاصی را که در این تومورها وجود دارد مشخص کردیم، راه‌هایی برای غربالگری جمعیت‌های پرخطر برای این باکتری‌ها باز می‌شود تا کیت‌های غربالگری کم تهاجمی برای تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال طراحی شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان