مصرف روزانه کیمچی، ریسک چاقی را کاهش می دهد؟

خط سلامت: مصرف روزانه یک تا 3 کیمچی، ریسک چاقی در مردان را کاهش می دهد. در عین حال مصرف بیش از این تعداد کمیچی کلم، تراکم چربی در ناحیه شکم را در مردان کم کرده و کیمچی تربچه، در این مورد هم در مردان و هم زنان موثر نشان داده است.

مصرف روزانه کیمچی، ریسک چاقی را کاهش می دهد؟

محققان دانشگاه چانگ آنگ و چند مرکز علمی دیگر در بررسی های مشترک داده های پژوهش سلامت  کره هشدار داده اند مصرف بیش از حد هر نوع این غذای کره ای، می تواند معکوس عمل کرده و به چاقی بیش از حد نیز منجر شود.

به گزارش خط سلامت اساس کیمچی که به طور سنتی کنار غذای اصلی در کره سرو می شود، سبزیجات تخمیر شده و شور است که با انواع مواد مانند پیاز، سیر، پودر فلفل، میگوی شور و سس ماهی چاشنی دار و طعم داده می شود.

کیمجی و تناسب اندام

این غذای کم کالری عموما با کلم و تربچه درست می شود و سرشار از فیبرهای مغذی، باکتری های اسید لاکتیک، ویتامین ها و پلی فنول ها است. کیمچی تخمیر شده همچنین از انواع گونه های باکتری های اسید لاکتیک مانند لاکتوباسیلوس ها برخوردار است و تحقیقات نشان می دهد همین گونه های خاص سویه های پروبیوتیکی لاکتوباسیلوس ها در کیمچی، خاصیت ضدچاقی آن را تقویت می کند.

هیین جانگ و دیگر محققان همکارش در دانشگاه چانگ آنگ، برای بررسی اثبات این اثر جالب توجه کیمچی بر چاقی بویژه تراکم چربی در ناحیه شکم، بررسی های خود را روی 115 هزار و 723 نفر(36 هزار و 753 مرد و 78 هزار و 970 زن/ با میانگین سنی 51 سال) در کره آغاز کردند و شرکت کنندگان در بازه زمانی طولانی مدت با انواع مختلف کیمچی مورد آزمایش قرار گرفته و با توجه به قد و وزنشان، تغییرات دور کمرشان به طور منظم بررسی شد. در آغاز تحقیقات 36 درصد مردان و 25 درصد زنان شرکت کننده، چاقی شکمی داشتند.

تحقیقات به طور وسیع با گنجاندن یک تا 5 کیمچی در وعده های غذایی ادامه یافت و درنهایت مشخص شد که کسانی که حداکثر سه کیمچی در روز مصرف می کنند 11 درصد کمتر از افرادی که کمتر از یک کیمچی می خورند در خطر چاقی قرار داشتند.

به طور دقیق تر مردانی که روزانه 3 عدد یا بیشتر کیمچی تربچه خورده بودند 10 درصد ریسک چاقی و 10 درصد تراکم چربی های شکمی شان پایین آمده بود. در زنان نیز مصرف روزانه 2 تا 3 عدد کمیچی تربچه، 8 درصد و خوردن یک تا 2 کیمچی 6 درصد در کاهش چاقی شان موثر شده بود.

همچنین مصرف روزانه 25 گرم از این غذا برای مردان و 11 گرم برای زنان در تغییر تراکم چربی شکمی نیز به ترتیب 5 و 11 درصد اثربخش نشان داده بود. با این حال گفته می شود با توجه به نوسانات نموداری این تحقیقات همچنان مصرف بیش از حد کیمچی به عنوان فاکتوری برای افزایش چاقی شناخته می شود.

اما با توجه به اینکه این غذا یکی از منابع اصلی جذب سدیم است، میزان کنترل شده مصرف آن برای تقویت سلامتی توصیه می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان