کدام روغن خوراکی و پخت و پز سالم‌تر است؟

خط سلامت: روغن های آشپزی یکی از مواد اصلی آشپزخانه هستند. کدام نوع روغن بیشترین فواید سلامتی را دارد؟ متخصصان تغذیه سالم ترین روغن ها را برای پخت و پز و روغن هایی که باید از آنها اجتناب کنید به اشتراک می گذارند.

کدام روغن خوراکی و پخت و پز سالم‌تر است؟

روغن پخت و پز یکی از پر کاربردترین مواد در آشپزخانه است. در این مطلب ما با ارایه نقل قول هایی از جانب متخصصان تغذیه به شما می گوییم هنگام انتخاب روغن پخت و پز به چه نکاتی توجه کنید، تا سالم ترین روغن موجود را انتخاب کنید.

به گزارش خط سلامت هنگام انتخاب روغن پخت و پز، مهم است برچسب تغذیه را بخوانید و چندین فاکتور را در نظر بگیرید تا بهترین روغن موجود را انتخاب کنید.

روغن سالم چه ویژگی هایی دارد؟

روغن سالم بخش مهمی از یک رژیم غذایی مناسب را تشکیل می دهد. در ادامه برخی نکاتی را معرفی می کنیم که به شما کمک می کند سالم ترین روغن موجود را خریداری کنید.

اجتناب از چربی های اشباع شده

برخی روغن‌های آشپزی در صورت استفاده بیش از حد اثرات منفی بر سلامتی دارند، از جمله روغن‌های حاوی چربی‌های اشباع‌شده. چربی‌های اشباع شده کلسترول بد یا LDL را افزایش می دهند که شریان‌ها را مسدود می کند و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

با این حال بسیاری از روغن های پخت و پز حاوی چربی های اشباع نشده نیز هستند. روغن های غنی از چربی های غیر اشباع، مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را برای بدن فراهم می کنند.

چربی های سالم HDL یا کلسترول خوب را افزایش می دهند، LDL ( کلسترول بد) را کاهش می دهند و سطح گلوکز خون را تثبیت می کنند . ریزو می گوید چربی های غیراشباع برای سلامت قلب و مغز نیز مفید هستند.

منبع گیاهی غیر گرمسیری

منشاء روغن بر محتوای تغذیه آن تأثیر می گذارد.

روغن‌هایی از میوه‌ها مانند روغن زیتون و روغن آووکادو وجود دارد. همچنین روغن‌هایی مانند روغن کانولا، روغن دانه آفتابگردان و روغن دانه انگور از دانه‌ها به دست می‌آیند. در نهایت، روغن‌های آجیل مانند روغن گردو یا بادام زمینی وجود دارد. 

کارشناسان توصیه می کنند روغن های پخت و پز را از میوه ها، سبزیجات، آجیل یا دانه های غیر گرمسیری انتخاب کنید، زیرا اینها انتخاب های سالم تری هستند.

روغن‌های گیاهان گرمسیری - عمدتاً روغن نارگیل، نخل و روغن هسته خرما - دارای چربی‌های اشباع‌شده بسیار بیشتری هستند و در دمای اتاق جامد می‌مانند. سایر انواع چربی های جامد مورد استفاده در پخت و پز عبارتند از چربی های حیوانی - مانند کره حیوانی که حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده است و نشان داده شده است که سطح کلسترول بد را افزایش می دهد.

چربی‌های ترانس از طریق فرآیندی تشکیل می‌شوند که در آن از هیدروژن برای تبدیل روغن گیاهی مایع به چربی جامد استفاده می‌شود . به دلیل خطرات سلامتی باید از این موارد اجتناب کرد.

تصفیه شده در مقابل تصفیه نشده

هنگام انتخاب روغن پخت و پز، مهم است که نحوه پردازش آن را در نظر بگیرید متخصصان اشاره می‌کنند بسیاری از روغن‌های گیاهی برای حذف ذرات و پایداری بیشتر در برابر گرما تصفیه می‌شوند.

روغن های تصفیه شده اغلب ارزان تر هستند و عمر طولانی تری دارند. آنها ممکن است طعم بسیار خنثی داشته باشند و در برابر دمای پخت بالاتر مقاومت کنند، که آنها را به گزینه ای کاربردی در آشپزخانه تبدیل می کند.

با این حال، کارشناسان خاطرنشان می کنند فرآیند پالایش تعدادی از مزایای روغن را نیز از بین می برد.  در صورت امکان به دنبال روغن‌های تصفیه‌نشده باشید، که همچنان دارای مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری هستند که اغلب در فرآیند تصفیه از بین می‌روند.

سالم ترین روغن آشپزی چیست؟

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل انواع فواید سلامتی که به خوبی تحقیق شده است، بهترین انتخاب در میان متخصصان تغذیه است. همچنین این روغن کاربردهای فراوانی دارد و می توان از آن برای طبخ یا خوش طعم کردن بسیاری از غذاهای سرد و گرم استفاده کرد.

روغن زیتون مملو از چربی های سالم از جمله اسیدهای چرب تک غیراشباع است که به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می کند.

روغن زیتون سرشار از ترکیبات گیاهی به نام پلی‌فنول‌ها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است که نشان داده شده است التهاب را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی با کاهش بیماری های قلبی، دیابت و سایر بیماری های مزمن مرتبط است .

کارشناسان توصیه می کنند روغن زیتون فوق بکر را انتخاب کنید، زیرا این روغن کمتر فرآوری شده و مواد مغذی و طعم بیشتری را حفظ می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان