افراد دیابتی چه نوع ماستی را باید بخورند؟

خط سلامت: خوردن ماست خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد؟

افراد دیابتی چه نوع ماستی را باید بخورند؟

ماست تنها یکی از بسیاری از غذاهایی است که می تواند به حفظ قند خون سالم کمک کند

 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد تولیدکنندگان مواد غذایی اکنون می توانند ادعا کنند که ماست خطر ابتلا به این بیماری مزمن را کاهش می دهد.

از 1 مارس 2024،  سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد با استفاده از برخی ادعاهای بهداشتی واجد شرایط در مورد مصرف ماست و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مخالفت نمی کند ، تا زمانی که آنها به گونه ای بیان شوند که مصرف کنندگان را گمراه نکند. دو ادعایی که اکنون مجاز هستند عبارتند از: 

مصرف منظم ماست، حداقل 2 فنجان (3 وعده) در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.  

کارولین توماسون- متخصص تغذیه و مربی دیابت در واشنگتن - گفت: ممکن است برای مصرف کنندگان گمراه کننده باشد که فکر کنند ماست می تواند یک «راه حل سریع» برای قند خون آنها باشد قطعاً اینطور نیست، زیرا همه ماست ها برای حفظ قند خون ثابت ایده آل نیستند . با این حال، برخی تحقیقات در مورد ماست و دیابت نوع 2 امیدوار کننده است. 

آیا خوردن ماست از دیابت نوع 2 جلوگیری می کند؟

ماست از دیرباز به دلیل محتوای بالای پروبیوتیک و پروتئین به عنوان یک غذای سالم شناخته شده است. این امکان وجود دارد که این مواد مغذی به کاهش خطر دیابت نوع 2 منجر شوند.

ماست به عنوان منبعی از پروتئین به تنظیم قند خون کمک می کند و ممکن است به تنظیم علائم گرسنگی در اواخر روز کمک کند، به خصوص اگر در صبحانه مصرف شود .

از سوی دیگر، پروبیوتیک ها می توانند یک درمان برای دیابت نوع 2 به دلیل توانایی آنها در کاهش التهاب باشند.

در میان غذاهایی که از این بیماری محافظت می‌کردند، ماست بیشترین ثبات را داشت. یک مطالعه در سال 2017 در مجله تغذیه به این نتیجه رسید در چارچوب یک رژیم غذایی سالم تر، ماست می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد سالم و مسن با خطر قلبی عروقی بالا کاهش دهد.

از سوی دیگر همه تحقیقات کاملاً چشمگیر نیستند. یک متاآنالیز در سال 2019 در Nutrients نشان داد ماست پروبیوتیک هیچ تأثیری بر گلوکز خون ناشتا، انسولین ناشتا یا مقاومت به انسولین ندارد.

برخی از ماست ها حتی می توانند برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (یا در معرض خطر ابتلا به دیابت) مضر باشند. بسیاری از ماست های موجود در بازار با مقادیر زیادی شکر اضافه شده شیرین می شوند که می تواند تأثیر منفی بر قند خون داشته باشد.

انتخاب ماست سالم

برای انتخاب هوشمندانه قند خون ، بهتر است هر ماستی را نگیرید.

در مورد سودمندی قند خون و دیابت، ماست شیرین نشده با کشت‌های فعال زنده (پروبیوتیک‌ها) ممکن است بیشترین فواید را داشته باشد. او تشویق کرد که به دنبال ماست با پروتئین بالا (مانند ماست یونانی ساده) برای متعادل کردن قند خون و تنظیم اشتها باشید.

چگونه با سایر رژیم های غذایی از دیابت نوع 2 جلوگیری کنیم؟ 

ماست ممکن است فوایدی برای قند خون داشته باشد، اما تنها غذایی نیست که به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می کند. غذاهایی مانند انواع توت ها، لوبیا ، عدس ، بادام و آووکادو سطح گلوکز ثابتی دارند.

به طور کلی، یک رژیم غذایی ضد التهاب مانند رژیم مدیترانه ای یا رژیم غذایی DASH قند خون را کنترل می کند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، غذا خوردن به سبک مدیترانه ای مزایایی مانند بهبود سطح هموگلوبین A1C و کلسترول دارد.

 اگر از ماست لذت می برید، به شرطی که قند کم و پروتئین بالایی داشته باشد، آن را به عنوان یک میان وعده مناسب دیابت بخورید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان