با این چند روش آجیل کهنه نخرید / طرز نگهداری درست آجیل

خط سلامت: آجیل یکی از مغذی ترین مواد غذایی است که در بین ایرانی ها محبوبیت زیادی دارد و در عید نوروز مصرف آن رواج بیشتری دارد اما چیزی که مهم است انتخاب آجیل تازه است.

با این چند روش آجیل کهنه نخرید / طرز نگهداری درست آجیل

آجیل از دانه های گیاهان مختلفی تشکیل شده است که هر کدام خواص بی نظیر خود را دارد. انتخاب آجیل تازه و مرغوب یکی از چالش هایی است که خریداران با آن رو به رو هستند.

به گزارش خط سلامت انتخاب آجیل مرغوب ملاک هایی دارد.

آجیل و ملاک های مرغوبیت

آجیل تازه به وسیله ملاک هایی قابل تشخیص است . آجیل زمانی که به مدت طولانی نگه داری شود به مرور خواص و کیفیت خود را از دست می دهد به همین دلیل در خرید آن به نکات زیر توجه کنید:

 طعم آجیل

اولین کار هنگام انتخاب آجیل این است که کمی از آجیل را بخورید یا طعم آن را بچشید. با خوردن چند آجیل متوجه طعم تازه یا کهنه آجیل‌ها خواهید شد.

آجیل‌های مانده طعم بیات دارند و ته مزه آنها به تلخی می‌زند. یکی از راه‌های پنهان کردن طعم ماندگی آجیل‌ها، بو دادن آن ها با ادویه‌ها و چاشنی‌های زیاد است.

توجه به ظاهر آجیل

آجیل‌ها باید ظاهر سالمی داشته باشند و نباید دچار کرم خوردگی، زدگی یا تغییر رنگ به تیره یا قهوه‌ای شده باشد. اگر می‌خواهید آجیل باکیفیت بخرید، حتی اگر آجیل را به صورت فله می‌خرید، باید به این موضوع دقت کنید که هر چه آجیل‌ها کمتر دچار شکستگی یا خرد شدگی شده باشند، کیفیت بالاتری دارند.

نخریدن آجیل رنگ شده

امروزه  رنگ کردن آجیل‌ها با رنگ‌های شیمیایی بسیار متداول است. برخی تولید کنندگان و فروشندگان آجیل و خشکبار، برای جذب بیشتر مشتری،‌ آجیل‌ها را با رنگ‌های شیمیایی، خوشرنگ‌تر می‌کنند تا ظاهر اشتهاآورتری داشته باشد. آجیل‌های رنگ شده، نه تنها برای سلامتی مضر هستند، بلکه رنگ آنها باعث می‌شود تا حدی متوجه کهنه بودن آجیل‌ها نشوید.

برای این که مطمئن شوید آجیل‌ها رنگ نشده‌اند، یک دستمال کاغذی تمیز را مرطوب کنید و روی آجیل بکشید. اگر آجیل رنگ پس داد و دستمال، رنگ گرفت، نشانه رنگ شدن آجیل است. رنگ کردن آجیل در مورد بادام‌های مغز شده، فندق و پسته، بیشتر اتفاق می‌افتد.

یکدستی اندازه آجیل

هنگام خرید آجیل به این موضوع دقت کنید که مثلا پسته‌های داخل آجیل ریز و درشت نباشند. اگر اندازه آجیل‌ها یکدست نباشد یعنی کیفیت آنها متفاوت است و به احتمال بسیار زیاد، چند نوع آجیل با هم مخلوط شده‌اند.

این موضوع نشان‌دهنده نامرغوب یا بی‌کیفیت‌ بودن آجیل خواهد بود. علاوه بر این، باید به رنگ آجیل‌ها هم نگاه کنید که آجیل‌های رنگ شده با آجیل‌های بدون رنگ میکس نشده باشند.

پرهیز از خرید آجیل باز 

آجیل‌های باز کیلویی به نسبت آجیل‌های بسته‌بندی شده قیمت پایین‌تری دارند، کیفیت آن ها هم به طور قابل توجهی فرق می‌کند. پس برای خرید آجیل مرغوب، حتما نوع بسته بندی شده و کارخانه‌ای را انتخاب کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل کیفیت بالاتر آنها، وجود تاریخ تولید و انقضا، شماره پروانه و نشان استاندارد کالا است. در این صورت حتی اگر آجیل هم باب میلتان نبود، می‌توانید با شرکت یا کارخانه تولید کننده تماس بگیرید. یا اینکه اگر پس از خرید آجیل بسته بندی، پشیمان شدید، در صورتی که پاکت آن را باز نکرده بودید، می‌توانید آن را مرجوع کنید. 

نخریدن پسته خندان

پسته‌های خندان به این دلیل خندان هستند که برای باز شدن دهانشان، ابتدا روی آنها ضربه نه چندان محکمی زده می‌شود. سپس آنها را در آب سرد قرار داده و بعد که خشک شدند، حرارت می‌دهند. این کار باعث خندان شدن پسته‌ها می‌شود.

همین پروسه خندان کردن پسته‌ها، بر کیفیت آن ها تاثیر می گذارد. مثلا اگر پسته‌ها بیش از حد در آب سرد بمانند یا زیادی حرارت داده شوند یا حتی به خوبی خشک نشوند، همه این موارد بر کیفیت آجیل تاثیر منفی خواهد گذاشت.

خرید آجیل‌های با پوست

اگر آجیل‌ تازه می خواهید، گزینه‌هایی را انتخاب کنید که بادام، فندق، بادام زمینی و پسته داخل پوست هستند و مغزشان به تنهایی در آجیل نیست. هر چه مغز آجیل‌ها بیشتر در مجاورت هوای آزاد باشد، زودتر خشک می‌شود یا طعم آن تغییر می‌کند.

بهترین روش های نگه داری آجیل به مدت طولانی

 اقدامات زیر برای حفظ طعم و تازگی آجیل بهترین راهکارها هستند که می توانید مدت بیشتری آجیل را نگهداری کنید.

قرار دادن آجیل در ظرف بسته

برای اینکه آجیل‌ها تازه و مرغوب بمانند، حتما آنها را در پلاستیک‌های زیپ کیپ که هوا به آنها نفوذ نمی‌کند یا ظروف در دار پلاستیکی قرار دهید و بعد در یخچال بگذارید.

حجم زیادی آجیل نخرید

در هنگام خرید، به حجمی که می‌خرید دقت کنید. آجیل‌ها را طوری بخرید که ظرف یک یا دو هفته تمام شوند و دوباره آجیل تازه تهیه کنید.

نگهداری آجیل در یخچال

قرار دادن آجیل در هوای گرم یا جاهایی مثل کابینت که تهویه مناسبی ندارد، هم باعث تغییر رنگ و مزه آنها خواهد شد و هم احتمال پشه و حشره زدن آجیل‌ها بالا می‌رود. علاوه بر این، اگر آجیل‌ها در خارج از یخچال بمانند، رطوبتشان به مرور از بین می‌روند و سفت و خشک می‌شوند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان