10 نکته برای لذت بردن از کار و کاهش استرس

خط سلامت: سرکار رفتن استرس زا است با این حال راه هایی برای یافتن شادی در کار وجود دارد تا سلامت روانی و انگیزه خود را حفظ کنید و از کار کردن لذت ببرید.

10 نکته برای لذت بردن از کار  و کاهش استرس

سرکار رفتن هر روز و انجام تقریباً همان کار، اشتیاق، فداکاری و سخت کوشی لازم دارد.  این روال گاهی اوقات خسته کننده و فرسایشی است.

به گزارش خط سلامت سرکار رفتن اگر با لذت و شور و اشتیاق باشد نه تنها بهره وری، خلاقیت و محیط کاری مثبت را تقویت می کند، بلکه برای سلامت روان نیز مفید است.

سرکار رفتن و احساس شادی

سرکار رفتن برای برخی از افراد با شادی معنا پیدا نمی کند بلکه صرفا به عنوان وظیفه و رفع تکلیف است که هر روز کارهای تکراری انجام می دهند بدون آنکه احساس شادی داشته باشند و از کار لذت ببرند زیرا شادی زمانی ایجاد می شود که افراد عمیقا احساس رضایت داشته باشند به همین علت است که افراد ناراضی شادی عمیق را تجربه نمی کنند.

اهمیت شاد بودن در کار

شاد بودن در محل کار برای سلامت روان و رفاه کلی بسیار مهم است. افراد شاد اغلب سطوح استرس کمتر ، انعطاف پذیری ذهنی بهبود یافته و روابط بین فردی قوی تر را تجربه می کنند.

طبق تحقیقی که در سال 2021 در مجله آمریکایی طب سبک زندگی منتشر شده است ، احساسات مثبت مانند شادی، افراد و جوامع پر رونق را پرورش می دهند. کسانی که احساسات مثبت را تجربه می کنند، مجهز به منابعی هستند که رشد مستمر به سمت موفقیت را افزایش می دهد. بر اساس این تحقیق، احساسات مثبت نیز با نرخ کمتر فرسودگی مرتبط است.

ایجاد احساس شادی و رضایت از کار

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در یافتن شادی در کار وجود دارد:

پرورش روابط مثبت

ایجاد ارتباطات مثبت با همکاران باعث ایجاد یک محیط کاری حمایتی می شود. موفقیت ها را به اشتراک بگذارید، دستاوردها را جشن بگیرید، و در صورت نیاز به یکدیگر کمک کنید.

 ابراز قدردانی

کمک های دیگران را به رسمیت بشناسید و قدردانی کنید. قدردانی باعث تقویت ذهنیت مثبت و ایجاد فرهنگ تشویق می شود.

ایجاد هدف در کار

با معنی و تأثیر گسترده‌تر با وظایف خود ارتباط برقرار کنید. درک هدف پشت کار شما می تواند حس رضایت را القا کند.

استراحت منظم

استراحت های منظم از فرسودگی شغلی جلوگیری می کند و بهره وری کلی شما را افزایش می دهد. از میز خود فاصله بگیرید، تمرکز حواس را تمرین کنید یا در فعالیت هایی شرکت کنید که ذهن شما را جوان  و سرزنده می کند.

استفاده از فرصت های یادگیری

یادگیری مداوم کار را جذاب و محرک نگه می دارد. به دنبال چالش های جدید باشید، مهارت های جدید به دست آورید و کنجکاو بمانید تا حس موفقیت را حفظ کنید.

تعیین اهداف واقع بینانه

برای حفظ حس موفقیت، اهداف عمدتا قابل دستیابی را تعیین کنید. می توانید کارهای بزرگتر را به مراحلی تقسیم کنید که قابل مدیریت و انجام هستند.

ایجاد فضای کاری دلپذیر

اطمینان حاصل کنید که فضای کاری شما دارای مواردی است که شما را خوشحال می کند. این کار می تواند یک گیاه یا عکس افرادی باشد که دوستشان دارید یا هر چیزی که دوست دارید یک محیط مثبت و سازمان یافته به طور قابل توجهی بر روحیه و رضایت شغلی شما تأثیر می گذارد.

مثبت اندیشی

در موقعیت های چالش برانگیز دیدگاه مثبتی را انتخاب کنید. به جای مشکلات، روی راه حل ها تمرکز کنید و اطراف خود را با همکارانی احاطه کنید که دارای طرز فکر سازنده هستند.

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

برای جلوگیری از فرسودگی ، تعادل کار و زندگی سالم را حفظ کنید . مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید، زمانی را برای سرگرمی ها اختصاص دهید و روابط خارج از محل کار را تقویت کنید.

جشن موفقیت ها

دستاوردهای شخصی و تیمی را به رسمیت بشناسید و جشن بگیرید. شناخت دستاوردها فضای مثبتی ایجاد می کند و تلاش مستمر را تشویق می کند.

وقتی صحبت از همکاران سمی به میان می آید ، برای محافظت از رفاه خود، از آن ها فاصله حرفه ای را حفظ کنید. همچنین باید فعالیت های خودمراقبتی را برای مقابله با تأثیر منفی همکاران سمی در اولویت قرار دهید. این کار شامل تمرکز حواس، ورزش یا کمک گرفتن از دوستان و خانواده می باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان