عوامل موثر بر چاقی شکم

خط سلامت: چاقی شکم یکی از بزرگترین نگرانی ها در بین افراد است. شکم بزرگ نه تنها جذاب نیست، بلکه احتمال بروز بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

عوامل موثر بر چاقی شکم

چاقی شکم منجر به تضعیف شاخص های سلامتی می شود. پژوهش ها نشان داده است افزایش چربی در ناحیه شکم بر رگ های خونی و کیفیت خواب تأثیرمنفی می گذار.

به گزارش خط سلامت خوردن برخی مواد غذایی، تجمع چربی در ناحیه شکم را افزایش می دهد و همین امر منجر به چاقی شکم می شود.

چاقی شکم و مواد غذایی

چاقی شکم در نتیجه مصرف برخی موادغذایی و نوشیدنی ها اتفاق می افتد، علاوه بر این عوامل مرتبط با سبک زندگی، مانند کیفیت خواب احتمال چاقی شکم را افزایش می دهد. عوامل موثر بر چاقی شکم، عبارت است از:

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین

مصرف غذای فراوری شده

عدم تحرک بدنی

کمبود خواب

استرس و ترشح کورتیزول

سیگار کشیدن

مصرف الکل

پرخوری

نفخ

ژنتیک

رژیم کم پروتئین

یائسگی

چند عامل دیگر که منجر به چاقی شکم می شود عبارت است از: رژیم غذایی کم فیبر، باکتری های مضر روده و افزایش سن که چربی شکمی را افزایش می دهند. مواد غذایی دخیل در چاقی شکم، عبارت است از:

غذاها و نوشیدنی های شیرین

آب نبات ها، کیک ها، بستنی، نوشابه، نوشیدنی های حاوی قهوه شیرین شده و چای شیرین به طور کلی دارای قند بالایی هستند. مطالعات نشان داده اند میزان بالای فروکتوز ( نوعی قند) باعث کاهش سرعت متابولیسم، ​​چربی سوزی و چاقی شکم می شود.

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فراوری شده فاقد فیبر، ویتامین و مواد مغذی هستند. غذاهای فرآوری شده مانند برنج، نان سفید و محصولات غذایی ساخته شده از آرد تصفیه شده به راحتی قابل هضم هستند و منجر به افزایش سریع قند خون و سطح انسولین بعد از غذا می شوند. این غذاها همچنین دارای مقادیر زیادی نمک و مواد نگهدارنده هستند.

عدم تحرک بدنی

سبک زندگی کم تحرک عامل اصلی افزایش چاقی شکمی است. زنانی که بیش از سه ساعت به طور مداوم می نشینند در معرض افزایش خطر چاقی شکمی هستند.

کمبود خواب

خوابیدن کمتر از پنج ساعت منجر به افزایش وزن می شود. به طور مشابه، خواب بیش از هشت ساعت نیز منجر به افزایش تجمع چربی در ناحیه شکم می شود. افراد مبتلا به اختلالات خواب به احتمال زیاد افزایش وزن را تجربه می کنند. از این رو، شش تا هشت ساعت خواب کافی و ضروری به نظر می رسد.

استرس یا کورتیزول

استرس زیاد باعث ترشح هورمون استرس کورتیزول می شود که چاقی شکم را افزایش می دهد. استرس همچنین منجر به کاهش کیفیت خواب، پرخوری و نوشیدن زیاد الکل می شود که به نوبه خود باعث چاقی شکمی نیز می شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن احتمال چاقی شکن را افزایش می دهد. سیگار همچنین باعث دیابت، سرطان و بیماری های قلبی می شود.

الکل

مطالعات نشان داده است مصرف الکل فرایند چربی سوزی را مهار می کند و احتمال چاقی شکم را افزایش می دهد.

پرخوری

پرخوری منجر به مصرف کالری اضافی و در نهایت افزایش وزن می شود. بنابراین، غذا خوردن آگاهانه کلید جلوگیری از چاقی شکم است.

نفخ

نفخ عامل دائمی برای چاقی شکم نیست. آهسته غذا خوردن، خوردن لقمه های کوچک غذا و مصرف رازیانه بعد از غذا نفخ را کاهش می دهد.

ژنتیک

 ژنتیک عامل مهمی در چاقی شکم است. ژن‌های خاصی که کالری دریافتی و وزن را تنظیم می‌کنند، نقش مهمی در افزایش چربی شکم ایفا می کنند.

رژیم های غذایی کم پروتئین

پروتئین به ساخت توده عضلانی کمک می کند. پروتئین منجر به افزایش سرعت متابولیسم و ​​کاهش دریافت کالری می شود. رژیم غذایی سرشار از پروتئین از افزایش وزن و چاقی شکم جلوگیری می کند.

یائسگی

یائسگی منجر به کاهش سطح استروژن می شود که منجر به رسوب چربی در شکم می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان