فواید بادیان ستاره چیست؟ / مثبت و منفی مصرف انیسون برای ایرانی ها

خط سلامت : انیسون یا بادیان ستاره ای ( Illicium verum ) درختی همیشه سبز متعلق به خانواده ماگنولیا است که بومی جنوب غربی چین و ویتنام است. میوه های ستاره ای شکل و معطر تولید می کند که اهداف آشپزی و دارویی دارند.

فواید بادیان ستاره چیست؟ / مثبت و منفی مصرف انیسون برای ایرانی ها

انیسون یا بادیان ستاره ای از دیرباز در طب سنتی چینی (TCM) برای درمان بیماری هایی مانند بی خوابی ، آرتریت روماتوئید و بیماری های پوستی استفاده می شود.

به گزارش خط سلامت این گیاه حاوی ترکیبات گیاهی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد التهابی قوی است که می تواند از چند جهت برای سلامتی مفید باشد.

با این حال، تحقیقات محدودی در مورد مزایای سلامتی بادیان ستاره ای وجود دارد .

انیسون و خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی

بادیان ستاره ای طعم شیرین بیان خود را از اسانس بادیان ستاره ای (SAO) بدست می آورد که به داشتن اثرات ضد ویروسی قوی معروف است حاوی ترانس آنتول است که فعالیت ضد میکروبی قابل توجهی دارد.

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که انیسون در برابر انواع میکروب ها، از جمله باکتری های بیماریزای منتقله از غذا، مانند E. coli، موثر است.

علاوه بر خواص ضد میکروبی، انیسون به محافظت در برابر آسیب ناشی از E. coli نیز می کمک کند.

انیسون  دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و به محافظت در برابر آسیب سلولی و افزایش دفاع آنتی اکسیدانی طبیعی کمک می کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند بادیان ستاره ای فعالیت ضد ویروسی در برابر گونه های خاصی از آنفولانزا دارد. انیسون ستاره ای دارای ترکیب ضد ویروسی شیکمیک اسید است که یک عنصر کلیدی در داروی آنفولانزای تامیفلو (اسلتامیویر فسفات) است.

در حالی که واضح است که بادیان ستاره ای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد، در حال حاضر مطالعاتی در مورد بررسی این اثرات بالقوه سلامتی در انسان وجود ندارد.

انیسون و خواص ضد چاقی و کاهش چربی

در حالی که تحقیقات محدود است، برخی از یافته های مطالعات حیوانی نشان می دهد مصرف بادیان ستاره ای ممکن است به مبارزه با چاقی و سطوح بالای چربی خون کمک کند. انیسون ستاره ای منبع غلیظی از پلی فنول ها و ترکیبات ترپنوئیدی است که فعالیت های کاهش دهنده چربی خون و ضد چاقی دارند.

برخی از محققان پیشنهاد می کنند بادیان ستاره ای ممکن است برای محافظت در برابر افزایش وزن و مسائل مربوط به سلامتی مانند کلسترول بالا و سطح تری گلیسیرید موثر باشد. یک مطالعه نشان داد چای انیسون ستاره دار داده شده در دوزهای 250 و 500 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) از وزن بدن با داروی کاهش وزن Orlistat (Alli) در محافظت در برابر افزایش وزن ناشی از قند بالا و بالا قابل مقایسه است.

اگرچه به نظر می رسد درمان با بادیان ستاره ای برای کاهش چربی خون و کاهش افزایش وزن در جوندگان موثر است، اما شواهدی مبنی بر اینکه بادیان ستاره ای اثرات مشابهی در انسان داشته باشد وجود ندارد.

کاربردهای مهم آشپزی دارد

انیسون ستاره ای هزاران سال است که به عنوان یک ادویه آشپزی استفاده می شود و معمولاً در غذاهای آسیایی استفاده می شود. این یک ماده ضروری در چینی پنج ادویه است، یک ترکیب ادویه که معمولاً از بادیان ستاره ای، میخک، دارچین ، فلفل سیچوان و دانه های رازیانه درست می شود.

بادیان ستاره ای طعم گرم و شیرینی شبیه میخک دارد که در غذاهای خوش طعم مانند کاری و فو، یک غذای نودل ویتنامی، به خوبی کار می کند. غلاف های انیسون کامل را اغلب با سایر گیاهان و ادویه جات ترشی جات مانند دانه های رازیانه می جوشانند تا آبگوشت های خوش طعمی تهیه شود.

طعم شیرین بیان و رایحه معطر آن، آن را به یک عنصر محبوب در غذاهای شیرین، مانند آب نبات و شیرینی، و همچنین در نوشیدنی ها، مانند چای تبدیل کرده است.

برای بهترین طعم، توصیه می شود از غلاف های کامل استفاده کنید یا غلاف های بادیان ستاره ای را با استفاده از آسیاب ادویه یا هاون و هاون به پودر تازه تبدیل کنید.

بادیان ستاره ای طعم قوی ای دارد که می تواند به راحتی بر غذاها غلبه کند، بنابراین مهم است که بادیان ستاره ای را به تدریج اضافه کنید تا طعم آن مطابق میل شما باشد.

خطرات بادیان ستاره ای

بادیان ستاره ای زمانی که در مقادیر کم مصرف شود به طور کلی بی خطر است. با این حال، مصرف بیش از حد بادیان ستاره ای باعث ایجاد حساسیت های پوستی شدید در افراد خاص می شود.

علاوه بر این، معجون انیسون ستاره ای، مانند چای بادیان ستاره ای، باعث مسمومیت در نوزادان می شود. یک مطالعه موردی اخیر گزارش داد که یک نوزاد چهار هفته ای پس از تغذیه با مخلوط گیاهی حاوی بادیان ستاره چینی به عنوان یک درمان طبیعی برای قولنج، با تشنج ، تحریک پذیری و حرکات تکان دهنده غیرقابل کنترل به بیمارستان آورده شد.

مصرف بیش از حد چای حاوی بادیان ستاره ای نیز ممکن است برای افرادی که در دوران شیردهی هستند ناامن باشد . آنتول، یکی از اصلی ترین ترکیبات فعال موجود در بادیان ستاره ای، می تواند از طریق شیر مادر منتقل شود و در صورت مصرف زیاد برای نوزادان شیرده مضر باشد. از آنجایی که می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک و بالقوه تهدید کننده زندگی شود، انیسون ستاره ای را به نوزادان یا کودکان خردسال ندهید.

همچنین، توجه به این نکته مهم است اگرچه بادیان ستاره چینی برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود، بادیان ستاره ژاپنی (Illicium anisatum) حاوی نوروتوکسین sesquiterpene dilakton anisatin است که در صورت مصرف می تواند عوارض جانبی جدی مانند توهم، تشنج و حالت تهوع ایجاد کند . گزارش هایی مبنی بر مسمومیت ناشی از مصرف بادیان ستاره چینی آلوده به بادیان ستاره ژاپنی گزارش شده است.

نکاتی برای مصرف بادیان ستاره ای

بادیان ستاره ای به خاطر طعم و عطر قوی و شیرین بیان معروف است. می توان از آن در تعدادی از غذاهای شیرین و خوش طعم استفاده کرد و آن را به یک افزودنی هوشمند برای کابینت ادویه های شما تبدیل می کند .

در اینجا چند راه برای استفاده از بادیان ستاره ای وجود دارد:

غلاف کامل بادیان را به سوپ، خورش و آبگوشت اضافه کنید.

از بادیان ستاره ای هنگام مرینیت کردن گوشت، مرغ و ماهی استفاده کنید .

بادیان ستاره ای آسیاب شده را در محصولات پخته شده مانند کیک و کلوچه اضافه کنید.

با دم کردن آب داغ با غلاف های خرد شده، دارچین و برگ های چای، یک چای بادیان ستاره ای درست کنید.

با جوشاندن مایع با بادیان و دارچین و سپس صاف کردن آن قبل از سرو، به نوشیدنی های شکلات داغ و قهوه طعم بدهید .

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان