9 نشانه فشار خون پایین که نباید نادیده بگیرید

خط سلامت: فشار خون پایین یا افت فشار خون زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون به زیر سطح نرمال می‌رسد و علائم مختلفی را ایجاد می‌کند که بر سلامت کلی افراد تأثیر می گذارد.

9 نشانه فشار خون پایین که نباید نادیده بگیرید

فشار خون پایین علائمی دارد که برخی افراد تجربه می کنند و شناخت علائم به درمان سریع کمک زیادی خواهد کرد.

به گزارش خط سلامت افت ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد، زیرا می تواند به این معنی باشد که قلب، مغز یا سایر اندام های حیاتی جریان خون کافی ندارند.

فشار خون پایین و علائم

فشار خون پایین معمولا علائم زیر را به همراه دارد:

 سرگیجه و سبکی سر

فشار خون پایین اغلب منجر به سرگیجه و سبکی سر می شود، به خصوص زمانی که به طور ناگهانی بایستید. این به دلیل کاهش جریان خون به مغز رخ می دهد و باعث ایجاد یک احساس موقتی عدم تعادل می شود.

غش (سنکوپ)

در موارد شدید، فشار خون پایین باعث غش یا سنکوپ می شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون کاهش می‌یابد، که منجر به از دست دادن موقت هوشیاری می‌شود، زیرا مغز از اکسیژن محروم می‌شود.

 تاری دید

افراد مبتلا به فشار خون پایین تاری دید را تجربه می کنند، به ویژه در هنگام تغییرات ناگهانی در وضعیت بدن. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که کاهش جریان خون به چشم‌ها به طور موقت بینایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود اشیا مبهم یا خارج از فوکوس به نظر برسند.

خستگی

فشار خون پایین باعث کاهش تحویل اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و اندام های بدن می شود که منجر به احساس خستگی مداوم می شود.

حالت تهوع و سرگیجه

برخی از افراد مبتلا به فشار خون پایین حالت تهوع را تجربه می کنند، به خصوص در هنگام ایستادن طولانی مدت یا در دمای بالا

پوست سرد

افت فشار خون باعث تغییراتی در دما و بافت پوست می شود و منجر به سردی و لطافت پوست نیز می شود. کاهش جریان خون به پوست منجر به کاهش توزیع گرما می شود و افراد با فشار خون پایین را مستعد احساس سرما حتی در محیط های گرم می کند.

تنفس سریع

فشار خون پایین بر عملکرد تنفسی تأثیر می گذارد و منجر به تنفس سریع و کم عمق یا تنگی نفس شود. از آنجایی که بدن کاهش جریان خون را با افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس جبران می کند، ممکن است هنگام فعالیت بدنی یا زمان استرس دچار مشکل در تنفس شوید.

مشکل در تمرکز

علائم شناختی مانند مشکل در تمرکز یا اختلال در وضوح ذهنی در افراد مبتلا به فشار خون پایین رخ می دهد. کاهش جریان خون به مغز بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارد و منجر به مشکلات تمرکز، حافظه و تصمیم گیری می شود. 

 نبض ضعیف یا تند

تغییرات در ضربان و ریتم قلب با فشار خون پایین رایج است و برخی افراد نبض ضعیف یا تند را تجربه می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان