پیامدهای روانی باخت تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا برای طرفداران + نسخه روانشناسی

خط سلامت: جام ملت های آسیا مانند سایر تورنومنت های بزرگ ورزشی با تب و تاب برای برخی طرفداران فوتبال همراه است.

پیامدهای روانی باخت تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا برای طرفداران + نسخه روانشناسی

جام ملت های آسیا نیز مانند دیگر مسابقات بزرگ جهانی فوتبال تب و تاب های بسیاری را با خود به همراه دارد.

به گزارش خط سلامت، جام ملت های آسیا با هر نتیجه ای که همراه شد باید به یک مساله مهم توجه کرد؛ اینکه میزان آمادگی ذهنی بازیکنان و سلامت روان آن ها تا چه حد موفقیت را پیش بینی می کرد؟

جام ملت های آسیا و پاسخ سوالی مهم 

جام ملت های آسیا یکی از قدیمی ترین تورنومنت های ورزشی است که هر چهار سال یکبار برگزار می شود.

پژوهش ها نشان داده است آمادگی ذهنی بازیکنان، توانایی آن ها برای پذیرش شکست و میزان انگیزه آن ها برای موفقیت، نقش مهمی در پیروزی تیم فوتبال ایفا می کند.

تاثیر فوتبال بر طرفداران

لذت دنبال کردن بازی های تیم فوتبال مورد علاقه در مسابقات بزرگ، تجربه استرس و گاهی اوقات غم و ناامیدی از جمله اثرات روانی است که طرفداران فوتبال معمولا تجربه می کنند.

تاثیرات روحی ناشی از برد و باخت تیم مورد علاقه، در تورنومنت های بزرگ عمیق است. عوامل زیادی بر نحوه واکنش عاطفی طرفداران به پیروزی یا باخت تیم مورد علاقه تأثیر می گذارند. بگذارد.

احساسات مختلف طرفداران فوتبال 

تورنومنت های بزرگی نظیر جام ملت های آسیا برای طرفداران فوتبال منجر به تجربه هیجانات مختلف مانند: شادی، ناامیدی، هیجان - و مهم است که به یاد داشته باشید که این احساسات به اندازه هر احساس دیگری که تجربه می کنید واقعی هستند.

به عنوان مثال وقتی تیم فوتبال مورد علاقه شما گل می زند و شما با هیجان از روی صندلی خود می پرید، این فقط چیزی نیست که در ذهن شما اتفاق می افتد. این یک واکنش فیزیکی واقعی به لحظه هیجان انگیز در ورزش است! فوتبال از نظر احساسی طرفداران را تحت تأثیر قرار می دهد. 

تورنومنت های بزرگ مانند جام ملت های آسیا تنها یک نمایش جهانی برای هواداران فوتبال نیست، بلکه موضوع مطالعه روانشناسان نیز می باشد. احساسات و فشار شدید ناشی از تماشای مسابقات اثرات روانی قابل توجهی بر افراد و جوامع دارد. در اینجا چند مطالعه روانشناختی جالب در مورد جام ملت های آسیا و مسابقات جهانی وجود دارد:

جام ملت های آسیا و استرس

تورنومنت های بزرگ مانند جام ملت های آسیا برای طرفدران فوتبال منجر به استرس، اضطراب، تپش قلب و حتی فشار خون بالا می شود.

جام ملت های آسیا و همدلی

 محققان دریافته‌اند زنان در طول مسابقات جهانی و تورنمت ها بیشتر از مردان نسبت به بازیکنان باخت تیم‌های رقیب احساس همدلی می‌کنند. آنها همچنین دریافتند مردان بیشتر از زنان با بازیکنانی از کشور خود که در برابر رقیبی از کشور دیگر بازی می کنند، همذات پنداری می کنند.

پیامدهای روانی باخت در جام ملت های آسیا

باخت در تورنومنت های بزرگ مانند جام ملت های آسیا برای بازیکنان و هواداران تجربه ای سخت است. محققان پیامدهای روانی این تجارب را ناامیدی، غمگینی و افسردگی  معرفی کرده اند.

تأثیر روانی بر بازیکنان

چرا تورنومنت های بزرگ مانند جام ملت های آسیا با ایجاد تأثیرات روانی در بازیکنان همراه است. برخی دلایل عبارت است از:

رسانه های اجتماعی

 تحقیقات نشان داده است رسانه های اجتماعی تأثیرات روانی مسابقات را، چه مثبت و چه منفی، تقویت می کنند.

هویت جمعی

تورنومنت های بزرگ مانند جام ملت های آسیا افراد را دور هم جمع می کند و هویت مشترکی بیم آن ها ایجاد می کند.

پویایی گروه

محققان نقش پویایی تیم را در تعیین موفقیت یک تیم  فوتبال مطالعه کرده اند. عواملی مانند  انسجام تیمی و کیفیت مربی گری در عملکرد یک تیم نقش دارد.

افزایش عملکرد

روانشناسان استفاده از راهبردهای روانشناختی مانند تجسم و تعیین هدف را برای افزایش عملکرد در تورنومنت های بزرگ مانند جام ملت های آسیا مورد مطالعه قرار داده اند. این تکنیک ها به بازیکنان کمک می کند تا از نظر ذهنی برای چالش های مسابقات آماده شوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان