فیلم/ روانشناسان بررسی کردند مثبت و منفی های زندگی در خانه های کوچک

خط سلامت: خانه های کوچک و سبک زندگی مینیمالیسم بر سلامت روان افراد می تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

فیلم/ روانشناسان بررسی کردند مثبت و منفی های زندگی در خانه های کوچک

 زندگی در کوچکترین خانه ها فواید و معایبی برای سلامت روان دارد. افرادی که به محیط کوچک و مرتب علاقه مندند زندگی در این خانه ها را ترجیح می دهند در مقابل افرادی که نیازمند فضای بیشتر هستند، خانه های کوچک بر سلامت روان شان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گزارش خط سلامت خانه ای 8 متری در توکیو، پایتخت کشور ژاپن ساخته شده است که افراد در آن زندگی می کنند. در این خانه اگر شخص دست هایش را باز کند به دو دیوار اطراف برخورد می کند. این خانه با خلاقیت بسیار طراحی شده است و مهندسان از فضا بهترین استفاده را کرده اند.

چرا مردم در یک خانه کوچک زندگی می کنند؟

محیط بر سلامت روان افراد تأثیر می گذارد. خانه های کوچک برای مجردها و زوج ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. مردم به دلایل توانایی سفر بیشتر و آزادی مالی، خانه های کوچک را انتخاب می کنند.

در این میان برخی افراد چاره ای جز ماندن در فضاهای کوچک خود ندارند. مثلاً بعضی ها از سر ناچاری هم اتاقی دارند و برخی از خانواده ها به دلایل اقتصادی مجبور به زندگی در کنار هم و در اتاقی کوچک هستند.

اثرات منفی سکونت در یک خانه کوچک بر سلامت روان

زندگی در فضاهای تنگ می تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند. اگر تصور فرد از خانه های کوچک این است که یک فضای شلوغ، منفی، تاریک و تنگ است، ممکن است زندگی در این خانه ها احساس اضطراب و استرس را در او افزایش دهد. تنها زندگی کردن در یک فضای کوچک می تواند باعث ایجاد احساس حبس شدن شود.

با این حال، زندگی در یک اتاق تنگ و تاریک، اثرات نامطلوبی نیز دارد. ممکن است شخص نسبت به صداهای اطرافش حساس شود.  آلودگی صوتی می تواند شامل صدای تلویزیون، صحبت کردن افراد با صدای بلند یا صدای مخلوط کن باشد. ممکن است فرد دچار حواس پرتی شود و تمرکزش از بین برود و به راحتی حال روانی شخص به هم می ریزد.

شلوغ بودن و بهم ریخته بودن خانه موجب مشکلات روانی می شود. به هم ریختگی برای فرد هم از لحاظ مالی و هم روانی هزینه دارد، لوازم زیاد فضای خانه را اشغال می کند، اما بر مغز شما نیز تأثیر می گذارد. شلوغ بودن محیط توانایی تمرکز را از افراد می گیرد.

برای بهبود این شرایط، مرتب کردن و داشتن محیطی منظم نه تنها استرس را کاهش می دهد، بلکه حس کنترل را به شخص بر می گرداند.

چه اتفاقی برای برخی از بچه ها که در خانه کوچک زندگی می کنند می افتد؟

خانه های شلوغ و کوچک می تواند به رفتار کودکان، پیشرفت تحصیلی و همچنین سلامت جسمانی آن ها آسیب برساند.

بر اساس مطالعه ای که اثرات شلوغی خانه های مسکونی را بر روی کودکان تجزیه و تحلیل کرد، جنبه های متعدد رفاه کودکان به دلیل شرایط زندگی آنها آسیب دیده است.

یافته‌های علمی نشان می‌دهد کودکانی که در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند، فشار خون بالا ، تنهایی، افسردگی بالا و عملکرد تحصیلی پایین‌تری داشتند.

اثرات مثبت سکونت در خانه های کوچک بر سلامت روان

اگر محیط خانه کثیف نباشد، بیش از دارای لوازم خانه نباشد و همچنین مرتب باشد، زندگی در آن آرامش بخش خواهد بود.

ساکنان خانه های کوچک نیاز به صرف زمان زیادی برای تمیز کردن خانه ندارند و می توانند از آن زمان در زمینه های دیگر استفاده کنند. برای اثبات این موضوع دو دانشمند روی مینیمالیسم و تاثیر آن بر رفاه عاطفی افراد تحقیق کردند.

محققان مدلی را توسعه دادند و آزمایش کردند که اثرات مینیمالیسم را بر احساسات مثبت (شکوفایی) و احساسات منفی (افسردگی) نشان می داد. نتیجه تحقیق نشان داد که مینیمالیسم شکوفایی را افزایش می دهد و همچنین افسردگی را کاهش می دهد .

خانه های کوچک به علت مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی برای برخی افراد گزینه مناسبی هستند. این خانه ها در شهر های پرجمعیت بیشتر دیده می شوند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان