ناخن هایتان را از این 5 آسیب دور نگه دارید!

خط سلامت: ناخن ها نشان دهنده سلامتی بدن هستند. ناخن ها می توانند یک مشکل اساسی سلامتی را نشان دهند و به فرد علائم هشدار دهند.

ناخن هایتان را از این 5 آسیب دور نگه دارید!

ناخن‌ها چیزهای زیادی را در مورد سلامت کلی فاش می‌کنند و حتی تغییرات جزئی در ظاهر آن‌ها می‌تواند بیش از آنچه تصور می شود مشکلات و بیماری ها را آشکار کند.

به گزارش خط سلامت مراقبت و نگهداری از سلامت ناخن ها امری مهم است.

ناخن ها

ناخن ها ساختاری صفحه مانند دارند که از سلول هایی تشکیل شده است که از یک شیار در پوست رشد می کنند. انگشتان پا و انگشتان دست توسط ناخن محافظت می شوند.

تغییرات ناخن و علائم هشدار دهنده

تغییر در ظاهر ناخن نشان دهنده یک وضعیت پزشکی می باشد. تغییر در رنگ، بافت یا شکل می‌تواند بی‌خطر باشد، اما  نشانه‌ای از یک بیماری جدی نیز می تواند باشد . برخی از تغییرات ناخن شامل موارد زیر است:

رگه های سفید افقی روی ناخن: خطوط سفید افقی که به عنوان خطوط موهرکه نیز شناخته می شوند و روی ناخن ها قرار دارند به دلیل کمبود مواد مغذی مانند کمبود پروتئین یا روی ایجاد می شوند. این خطوط نشان می دهد بخشی از ناخن هنگام رشد قطع شده و تمام مواد مغذی یا جریان خون مورد نیاز را دریافت نکرده است. خطوط موهرکه نشان دهنده اختلالات مهم تری مانند بیماری کلیوی یا اختلالات کبدی است.

نوار عمودی قهوه ای روی ناخن: هورمون ها و برخی داروها باعث ایجاد نوارهای رنگدانه روی ناخن می شوند. شکل و توزیع نوار نشان دهنده مشکلات مختلف است. اگر نوار قهوه‌ای یا تیره‌ای که از کوتیکول تا لبه آزاد ناخن امتداد یابد نشانه‌ای از سرطان به نام ملانوم است که خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است .

برجستگی روی ناخن: برجستگی ها یا خطوط عمودی یا فرورفتگی روی ناخن معمولاً با افزایش سن دیده می شود . برجستگی ها چین و چروک های ناخن هستند و صاف شدن برآمدگی ها باعث نازک شدن ناخن ها می شود.

برجستگی های افقی عمیق که به خطوط بیو معروف هستند نشان می دهد چیزی باعث شده ناخن برای مدت کوتاهی رشد خود را متوقف کند. تب بالا، شیمی درمانی، یک بیماری مهم، جراحی بزرگ، انتقال خون، تصادف وسیله نقلیه یا هر گونه استرس  که به سیستم بدن وارد می شود، همگی می توانند باعث آن شوند.

ناخن‌های حفره‌دار: پسوریازیس یکی از دلایل احتمالی ایجاد حفره‌ها و دهانه‌های کوچک در ناخن است. پسوریازیس یک اختلال پوستی مداوم است که باعث ایجاد بثورات خارش دار و پوسته پوسته می شود . درگیری ناخن با پسوریازیس با بروز بیشتر آرتریت ( آرتریت پسوریاتیک ) مرتبط است. تقریباً در نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس و تقریباً 80 درصد از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک، حفره ایجاد می شود . ناخن های فرورفته، حفره دار یا شکافته نشانه ای از آلوپسی آره آتا ، یک بیماری خود ایمنی که باعث ریزش مو می شود، می باشد .

ناخن‌های رنگ پریده: اگر کم‌خونی ( هموگلوبین کم یا تعداد گلبول‌های قرمز خون) دارید، ناخن‌ها و بستر ناخن‌ها رنگ پریده و شبح مانند به نظر می‌رسند . رنگ پریدگی ناخن ها نشان دهنده بیماری قلبی یا کبدی است.

نکات سلامتی ناخن ها

در زیر به برخی مراقبت های ساده برای حفظ سلامتی ناخن ها اشاره شده است:

رژیم غذایی متعادل: از یک رژیم غذایی متعادل غنی از اسیدهای چرب امگا 3 ، پروتئین های بدون چربی و آهن استفاده کنید تا سلامت مو، پوست و ناخن ها را بهبود بخشد.

مرطوب کننده: ناخن های خود را مرطوب کنید. ناخن ها از کراتین تشکیل شده اند، همان پروتئینی که در مو و پوست یافت می شود. مرطوب کردن منظم ناخن ها گامی حیاتی برای داشتن ناخن های سالم است.

کوتاه کردن ناخن: هنگام کوتاه کردن ناخن مراقب باشید. بهتر است ناخن ها را بعد از شستشو زمانی که ناخن ها مرطوب و انعطاف پذیر هستند کوتاه کنید.

لاک ناخن: هنگام استفاده از لاک، همیشه بهترین کار این است که لاک ناخن با کیفیت بالا انتخاب کنید. لاک پاک کن نباید به طور مکرر استفاده شود زیرا باعث خشکی و شکننده شدن بیش از حد ناخن ها می شود.

ناخن جویدن را کنار بگذارید: اگر عادت به ناخن جویدن دارید، سعی کنید این رفتار را ترک کنید زیرا منجر به ناهنجاری و عفونت ناخن می شود.

سیگار را ترک کنید: سیگار به سلامت کلی از جمله سلامت ناخن ها آسیب می رساند. ترک سیگار به حفظ جریان خون سالم و در نتیجه سلامت پوست، مو و ناخن کمک می کند.

ناخن ها فقط برای زیبایی نیستند. ناخن ها اطلاعاتی را در مورد سلامت عمومی بدن نشان می دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.  

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان