کدام یک از عضلات بیشتر دچار گرفتگی می شوند ؟ + درمان

خط سلامت: گرفتگی عضلات پا می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند خستگی عضلانی، کم آبی بدن، گردش خون ضعیف و برخی شرایط پزشکی باشد.

کدام یک از عضلات بیشتر دچار گرفتگی می شوند ؟ + درمان

گرفتگی عضلات پا را می توان با حرکات کششی، ماساژ، گرما درمانی و مسکن‌های بدون نسخه تسکین داد.

به گزارش خط سلامت گرفتگی عضلات پا همانقدر که بسیار دردناک است، قابل پیشگیری است. حفظ سبک زندگی فعال، هیدراته ماندن و انتخاب رژیم غذایی مناسب به پیشگیری از گرفتگی عضلات پا کمک می کند.

گرفتگی عضلات پا و درمان آن

درمان های جایگزین مانند طب سوزنی و داروهای گیاهی به طور بالقوه تسکین بیشتری را برای برخی افراد فراهم می کنند.

گرفتگی عضلات پا اگر مکرر  یا همراه با علائم شدیدتر باشد که نشان دهنده مشکلات اساسی سلامتی است، باید به پزشک مر اجعه شود.

گرفتگی عضلات پا چیست؟

گرفتگی عضلات پا اغلب توسط اکثر افراد تجربه می شود و بسیار دردناک می باشد. آنها معمولاً نگران کننده نیستند اما می توانند روز فرد را خراب کنند. این اسپاسم‌های عضلانی سفت، معمولاً بر عضلات ساق پا و ران تأثیر می‌گذارند. ممکن است هنگام خواب شبانه نیز تجربه شوند.

ویژگی ها و علائم گرفتگی عضلات پا

در گرفتگی ساق پا، ماهیچه های پا به طور ناگهانی و خود به خود سفت می شوند. مهم است بدانیم هیچ کنترلی روی آن نداریم. این گرفتگی ها باعث درد و ناراحتی می شوند و عضلات در طول گرفتگی احساس سفت شدن می کنند.

 مدت و فرکانس گرفتگی عضلات پا

مدت زمان گرفتگی عضلات پا در افراد مختلف متفاوت است. گرفتگی عضلات از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز پس از گرفتگی درد یا ناراحتی احساس کنند. فراوانی گرفتگی عضلات پا متفاوت است. برخی از افراد هر چند وقت یکبار آنها را دریافت می کنند. در حالی که برخی دیگر چند بار در یک روز یا یک هفته آنها را تجربه می کنند.

عضلاتی که معمولاً تحت تأثیر قرار می گیرند

عضلات ساق پا

عضلات ساق پا بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. ساق پا دارای دو عضله اصلی گاستروکنمیوس و ماهیچه کف پا است. گرفتگی عضله گاستروکنمیوس را درگیر می کند که در امتداد پشت ساق پا کشیده می شود یا ممکن است عضله کفی را که در زیر عضله گاستروکنمیوس قرار دارد بگیرد.

عضلات ران

گاهی اوقات، گرفتگی عضلات ران را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. در اینجا، گرفتگی ممکن است عضله چهارسر ران (عضلات جلوی ران) یا همسترینگ (عضلات پشت) را بگیرد.

ماهیچه های پا

گرفتگی عضلات بر عضلات کوچک پا تأثیر می گذارد. این عضلات وظیفه حرکت و قرار دادن انگشتان پا را بر عهده دارند.

 گرفتگی عضلانی را با چندین روش می توان کاهش داد. ماساژ دادن عضلات آسیب دیده به صورت دستی یا با غلتک به جلوگیری از گرفتگی کمک می کند. راه دیگر این است که بایستید و پاهای خود را روی زمین فشار دهید، سپس راه بروید در حالی که به آرامی پای خود را تکان دهید.

آیا می دانستید؟

گرفتگی عضلات پا در بارداری را می توان با مصرف مکمل کلسیم و ویتامین C درمان کرد. 

گرفتگی عضلات پا در بارداری ناشی از فشار رحم در حال رشد روی رگ های خونی و اعصاب پاها می باشد. 

گرفتگی عضلات پا را می توان با کشش ملایم عضلات آسیب دیده برطرف کرد. 

اعمال گرما یا سرما روی ماهیچه های آسیب دیده ساق پا باعث تسکین موقت گرفتگی عضلات پا می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان