باید ها و نبایدهای غذایی پس از جراحی لیزیک

خط سلامت : لیزیک یکی از روش هایی است که در تمام دنیا برای بر طرف کردن مشکلات بینایی مورد استفاده قرار می گیرد.

باید ها و نبایدهای غذایی پس از جراحی لیزیک

لیزیک چیست؟ لیزیک مخفف لیزر in-situ keratomileusis، یک جراحی محبوب است که هدف آن اصلاح نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم است.

به گزارش خط سلامت لیزیک یکی از بسیاری از جراحی‌هایی است که با تغییر شکل قرنیه، قسمت شفاف جلویی چشم، بینایی را اصلاح می‌کند، بنابراین نور به درستی روی شبکیه می‌تابد. مردم لیزیک را برای کنار گذاشتن عینک انتخاب می کنند.

ممکن است نتوانید قبل یا بعد از برخی از انواع جراحی غذا بخورید.

غذاهای سالم برای حفظ سلامت بسیار مهم است. مصرف غذاهای مناسب می تواند به سلامت چشم کمک کند.

بنابراین، سؤال این است: بعد از عمل لیزیک چه غذایی بخوریم و از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

غذاهایی که باید بخورید:

غلات کامل

برای اینکه بینایی خود را به بهترین حالت خود برسانید، خوردن غلات کامل می تواند بسیار مفید باشد. این غذاها حاوی شاخص گلیسمی پایینی هستند و در مقابل کربوهیدرات های تصفیه شده و نوشیدنی های شیرین، پس از جراحی توصیه می شود.

لیزیک+مواد غذایی

علاوه بر ویتامین E، روی و نیاسین، غلات کامل حاوی مواد مغذی ضروری هستند که برای چشم مفید هستند. چند مثال عبارتند از:

برنج قهوه ای

کویینو

گندم کامل

جو دوسر

2 عدد تخم مرغ

اگر عاشق تخم مرغ هستید، می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و چربی های سالم است.

 مرکبات

رژیم غذایی سرشار از ویتامین C به بهبودی کمک می کند. ویتامین C عمدتا در مرکبات یافت می شود. بهتر است به جای مصرف مولتی ویتامین، طبیعی باشید.

برخی از مرکبات که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید:

پرتقال ها

لیموترش سبز

گریپ فروت

لیمو

توت ها

 سبزی های برگ دار

این سبزی های برگ دار حاوی آنتی اکسیدان ها و برخی رنگدانه ها هستند که پیری چشم را به تاخیر می اندازند. سبزیجاتی مانند این می توانند خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی مانند آب مروارید را کاهش دهند. سبزیجات سبز برگ مانند بروکلی، نخود فرنگی و آووکادو می توانند به بهبود سریع چشم پس از عمل لیزیک کمک کنند.

 هویج

همه ما از تاثیر هویج بر سلامت چشمان خود آگاه هستیم. هویج به ویژه پس از انجام لیزیک مفید است. هویج منبع عالی ویتامین های A، C و کاروتنوئیدها است که همگی برای محافظت از چشم کار می کنند.

آجیل

از جمله غذاهایی که بهبودی را تسریع می کنند، آجیل را نباید از دست داد. آجیل سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 است. خوردن روزانه یک مشت آجیل می تواند برای سلامت چشمان بسیار مفید باشد.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید:

گوشت های چرب

گوشت قرمز و سوسیس، گوشت های فرآوری شده سرشار از چربی اشباع شده، اغلب در افزایش سطح کلسترول نقش دارند. باعث تجمع پلاک در رگ های ماکولا چشم می شود که جریان خون را کاهش می دهد. خوردن گوشت های چرب می تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را افزایش دهد، وضعیتی که شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث کاهش بینایی می شود.

 غذای ناسالم

تنقلاتی مانند چیپس، کلوچه و آب نبات می تواند بر بینایی  تأثیر منفی بگذارد. طبق مطالعات انجام شده، چربی های موجود در این غذاهای ناسالم برای چشم می تواند منجر به بیماری های چشمی شود. علاوه بر چربی های ناسالم موجود در این غذاها، وجود نمک و قند مانع از جریان خون به چشم می شود و بر سلامت اندام ها و سیستم گردش خون بدن تأثیر می گذارد.

 شکر

رژیم غذایی مملو از قند علاوه بر اینکه برای چشم مضر است، برای بدن نیز مضر است. مصرف مداوم مقادیر زیاد قند سطح قند خون شما را بالا می برد که به نوبه خود باعث عوارض چشمی می شود.

غذاهای سرخ شده

هنگامی که روغن ها گرم می شوند و برای تهیه غذا دوباره گرم می شوند، ساختار مولکولی تغییر می کند که برای کل بدن مضر است و چشمان ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. غذاهای سرخ شده همچنین بر قلب تأثیر می گذارد و گردش خون را مختل می کند که هر دو بر خون رسانی به چشم ها تأثیر می گذارد و در نتیجه باعث تاری دید می شود.

برای بهبودی پس از عمل لیزیک چشم باید مقدار زیادی پروتئین و سایر مواد مغذی حیاتی برای چشمان خود فراهم کنید. تخم مرغ منبع فوق العاده ای از پروتئین تغذیه ای است و همچنین حاوی مواد مغذی سالمی است.

چند نکته برای بهبود سریع پس از لیزیک:

برای بیماران مهم است که باید و نبایدهای خاصی را پس از عمل لیزیک در چند روز و هفته اول پس از عمل به خاطر بسپارند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

برای محافظت از چشمان خود در برابر نور خورشید در بیرون از منزل از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.

برای جلوگیری از حملات خشکی چشم، اشک مایع را همیشه همراه خود داشته باشید.

به جای دوش گرفتن به ناحیه اطراف چشم توجه زیادی داشته باشید.

سیگار نکشید

 آرایش نکنید.

چشمان خود را از محیط های دودی، گرد و غبار یا بسیار خشک که می تواند آنها را تحریک کند یا باعث خشکی چشم شود، دور نگه دارید.

از مالیدن چشم ها خودداری کنید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان