گزارش کامل و یافته های جدید در مورد سرطان تخمدان

خط سلامت: سرطان تخمدان، بعد از سرطان دهانه رحم و رحم، سومین سرطان شایع زنان است که در زنان در سراسر جهان مشاهده می شود.

گزارش کامل و یافته های جدید در مورد سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به دلیل ماهیت بدون علامت و رشد آهسته تومور به عنوان یک قاتل خاموش شناخته شده است.

به گزارش خط سلامت مشخص نیست که چه چیزی باعث سرطان تخمدان می شود، اما زمانی شروع می شود که سلول های داخل یا نزدیک تخمدان دچار جهش می شوند و شروع به تکثیر غیرطبیعی می کنند و به دلیل رشد سریع سلول ها به قیمت سلول های سالم، توده ای (توموری) از سلول های سرطانی ایجاد می کنند.

چه سرطان تخمدان داشته باشید و چه کسی را می شناسید که از آن بهبود می یابد، دانستن اینکه چه انتظاری دارید می تواند به شما در مقابله کمک کند. 

سرطان تخمدان

بسته به نوع سلولی که سرطان در آن قرار دارد، پزشک درمان بعدی را تعیین می کند. انواع سرطان تخمدان عبارتند از:

سرطان اپیتلیال تخمدان

شایع ترین نوع است که در زنان یافت می شود، از جمله چند زیرگروه. تومورهای اپیتلیال تخمدان از سطح خارجی تخمدان شروع می شوند. این تومورها می توانند خوش خیم (نه سرطانی)، مرزی (پتانسیل بدخیم کم) یا بدخیم (سرطان) باشند.

تومورهای مرزی به کندی رشد می کنند، زنان جوان تر را تحت تاثیر قرار می دهند و نسبت به اکثر سرطان های تخمدان کمتر تهدید کننده زندگی هستند. در حالی که 85 تا 90 درصد از سرطان های بدخیم تخمدان، کارسینوم های اپیتلیال تخمدان هستند.

تومورهای استرومایی

نادر هستند، حدود 1٪ از تمام سرطان های تخمدان و در مراحل اولیه نسبت به انواع دیگر تشخیص داده می شوند. شایع ترین علامت این تومورها خونریزی غیر طبیعی واژینال است. 

تومور سلول زایا

سلول‌های زاینده معمولاً تخم‌ها را در زنان و اسپرم‌ها را در مردان تشکیل می‌دهند. کمتر از 2 درصد سرطان های تخمدان را تومورهای سلول زایای تشکیل می دهند. تومورهای سلول زایای نادر هستند و معمولا زنان در سنین نوجوانی و بیست سالگی را تحت تاثیر قرار می دهند. 

چه کسانی بیشتر در معرض سرطان تخمدان هستند؟

عامل خطر هر چیزی است که احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد. اما داشتن یک عامل خطر یا حتی بسیاری از آنها به این معنی نیست که مطمئناً آن را دریافت خواهید کرد. با این حال، خطر ابتلا به سرطان تخمدان اپیتلیال برای زنان با عوامل خطر زیر افزایش می یابد:

پیر شدن

نیمی از سرطان های تخمدان در زنان 63 ساله یا مسن تر دیده می شود و بیشتر سرطان های تخمدان پس از یائسگی ایجاد می شوند. در زنان زیر 40 سال نادر است. 

سرطان تخمدان

چاقی

زنان چاق (آنهایی که شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر دارند) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا و زنده ماندن سرطان تخمدان هستند. 

بچه دار شدن بعد از 35 سالگی یا حاملگی نداشتن. 

استفاده از استروژن به تنهایی یا همراه با پروژسترون (هورمون درمانی) بعد از یائسگی. 

داشتن سابقه خانوادگی سرطان تخمدان، سرطان سینه یا سرطان روده بزرگ.

تغییرات ژنی ارثی بیش از 25 درصد از سرطان های تخمدان بخشی از سندرم های سرطان خانواده هستند که در نتیجه تغییرات ارثی (جهش) در ژن های خاص ایجاد می شوند. 

زنان از سندرم ارثی سرطان سینه و تخمدان (HBOC) رنج می برند که ناشی از جهش های ارثی در ژن های BRCA1 و BRCA2 است. 

آندومتریوز:

وضعیتی که در آن بافتی شبیه به بافتی که داخل رحم را می پوشاند در خارج از رحم رشد می کند. این ممکن است منجر به خونریزی شدید، نامنظم و درد شدید در طول قاعدگی شود.

زنانی که قاعدگی زودرس و یائسگی زودرس را تجربه می کنند. 

استفاده از درمان باروری با لقاح آزمایشگاهی (IVF) ممکن است خطر ابتلا به نوع تومورهای تخمدانی را افزایش دهد که به عنوان "مرز" یا "پتانسیل بدخیم کم" شناخته می شود.

علائم سرطان تخمدان

اگرچه این علائم را می توان به راحتی با سایر مشکلات اشتباه گرفت و همیشه در مراحل اولیه قابل توجه نیست، زنان مبتلا به سرطان تخمدان اغلب علائم زیر را گزارش می کنند:

خونریزی پس از یائسگی یا ترشحات غیر طبیعی 

درد یا فشار در ناحیه لگن

درد شکم

کمر درد

نفخ

احساس سیری خیلی سریع یا مشکل در خوردن

تکرر ادرار

یبوست

کاهش وزن

چگونه از سرطان تخمدان پیشگیری کنیم؟

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان تخمدان وجود ندارد. اما ممکن است راه هایی برای کاهش خطر وجود داشته باشد، اقداماتی مانند:

زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی (همچنین به عنوان قرص های ضد بارداری یا قرص ها شناخته می شوند) استفاده کرده اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند. اما این داروها خطرات دیگری نیز به همراه دارند.

بارداری و شیردهی

زنانی که قبل از 30 سالگی حاملگی کامل داشته اند و به کودک خود شیر داده اند، در مقایسه با زنانی که این کار را نکرده اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند. 

مشاوره ژنتیک

اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه و تخمدان دارید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است به یک مشاور ژنتیک ارجاع داده شوید که می تواند به شما بگوید اگر تغییر ژنی دارید که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد، برای جلوگیری از سرطان، جراحی را برای برداشتن تخمدان در نظر بگیرید.

آزمایش منظم بعد از یائسگی

اگر سابقه خانوادگی ندارید و هر یک از علائم ذکر شده را تجربه می کنید، آزمایش خون و سی تی اسکن معمولا اولین آزمایشاتی هستند که انجام می شود. گاهی اوقات، تخمدان‌ها آنقدر کوچک هستند که در اسکن قابل مشاهده نیستند، مخصوصاً بعد از یائسگی و ممکن است لازم باشد آزمایش‌های دیگری مانند نشانگرهای سرطان یا بیوپسی انجام دهید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان