فواید چغندر برای درمان 9 بیماری

خط سلامت: چغندر علاوه بر تاثیر بر قند خون و انسولین، فواید زیادی برای سلامت دارد. چغندر به کاهش بیماری های مزمن که اغلب افراد مبتلا به دیابت با آن مواجه هستند کمک می کند.

فواید چغندر برای درمان 9  بیماری

چغندر خواص آنتی اکسیدانی دارد که باعث می شود برای بسیاری از بیماری ها مثل پادزهر عمل کند. 

به گزارش خط سلامت تاثیرات چغندر بر بیماری های مزمن در این مطلب آورده شده است. 

چغندر و بیماری ها

چغندر برای بیماری های زیر خواص زیادی دارد:

کاهش فشار خون

فشار خون بالا همراه با دیابت خطر آسیب کلیه، بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. برخی مطالعات نشان می دهد چغندر یا آب چغندر فشار خون را کاهش می دهد. نیترات موجود در چغندر در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود که به آرامش و گشاد شدن عروق خونی و کاهش فشار خون کمک می کند.

کاهش التهاب

التهاب یک پاسخ ایمنی به آسیب یا بیماری است. با این حال، التهاب مزمن با شرایط سلامتی بزرگ، از جمله دیابت، ارتباط دارد. بتالین موجود در چغندر به مبارزه با التهاب کمک می کند. خوردن چغندر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن که با التهاب همراهند کمک می کند.

 افزایش سلامت قلب و عروق

چغندر از بسیاری جهات سلامت کلی قلب را بهبود می بخشد. نیترات های غذایی و ترکیبات آنتی اکسیدانی آن نقش بزرگی دارند. همانطور که گفته شد، نیترات های غذایی در گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون موثر است.

همچنین، آنتی اکسیدان های موجود در چغندر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو و التهاب را متوقف می کنند. 

مدیریت عوارض دیابت با چغندر

اگر دیابت به خوبی مدیریت نشود، در طول زمان منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی می شود. چغندر علاوه بر اثراتی که بر قند خون و انسولین دارد، به افراد مبتلا به مشکلات مرتبط با دیابت مانند آسیب عصبی و عملکرد ضعیف کلیه کمک می کند.

کاهش آسیب عصبی

نوروپاتی یا آسیب عصبی یک مشکل احتمالی مرتبط با دیابت است و باعث درد، بی حسی و ضعف می شود. یک بررسی در سال 2012 نشان می دهد آنتی اکسیدان موجود در چغندر به نام آلفا لیپوئیک اسید آسیب عصبی را در بیماران دیابتی کاهش می دهد. 

 سلامت کلیه

آسیب کلیه نتیجه دیابت است. اثرات کاهش فشار خون در اثر استفاده از چغندر، به معنای سلامت کلیه ها می باشد.

چغندر در مقابله با مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین نقش مهمی در شروع و پیشرفت دیابت نوع 2 دارد. یافتن راه هایی برای استفاده بهتر از انسولین در افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. چغندر به بهبود مقاومت به انسولین کمک می کند.

نقش آلفا لیپوئیک اسید

اسید آلفا لیپوئیک یک آنتی اکسیدان است که در چغندر یافت می شود که تاثیر مثبتی بر انسولین دارد. این ترکیب استفاده بدن از انسولین را بهبود می بخشد. بنابراین سطح قند خون و خطر مشکلات مرتبط با دیابت را کاهش می دهد. 

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها در محدود کردن استرس اکسیداتیو موثر هستند که با خطر بالاتر مقاومت به انسولین و مشکلات مرتبط با دیابت مرتبط است. آنتی اکسیدان های موجود در چغندر به مقابله با مقاومت به انسولین کمک می کنند. آنها با رادیکال های آزاد که می توانند به سلول ها و بافت ها آسیب برسانند، مبارزه می کنند که می تواند منجر به استفاده بهتر انسولین و کنترل بهتر سطح قند خون شود.

خطرات مصرف چغندر برای دیابت

در حالی که چغندر مزایای زیادی برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت دارد، چند چیز وجود دارد که باید قبل از افزودن آن به رژیم غذایی روزانه در مورد آن ها فکر کنید‌:

 قند بالا

چغندر قند بیشتری نسبت به سایر سبزیجات دارد. این مسئله افراد دیابتی را نگران می کند. با این حال، فیبر موجود در چغندر هضم و جذب قند را کند می کند که به کنترل افزایش سطح قند خون کمک می کند.

تداخلات دارویی

مقادیر بالای نیترات در چغندر با داروهای خاصی که برای آنژین صدری و اختلال نعوظ استفاده می شوند، تضاد دارد. اگر برای این مشکلات دارو مصرف می کنید چغندر را در رژیم غذایی خود قرار ندهید.

چگونه چغندر را در رژیم دیابت بگنجانیم

افزودن چغندر به وعده های غذایی روزانه به افراد کمک می کند از مزایای آن لذت ببرند و سلامت عمومی را تقویت کنند. در اینجا چند راه برای قرار دادن چغندر در بشقاب غذایی آورده شده است:

مصرف چغندر خام

چغندر خام را در سالاد یا ساندویچ رنده کنید تا مواد مغذی سریعی به دست بیاید و رنگ آن ظاهر شود.

 ترشی چغندر

ترشی چغندر را امتحان کنید تا طعمی تند به طیف وسیعی از وعده های غذایی افزایش دهید. به یاد داشته باشید که میزان نمک مصرفی خود را کنترل کنید.

آب چغندر

آب چغندر یک راه عالی برای دریافت مزایای غنی از مواد مغذی چغندر است. آب چغندر حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است و فشار خون را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد، مصرف آن در مقادیر کم به دلیل قند بالا توصیه می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.  

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان