زهر مار را بد نبینید دانشمندان می گویند نجات بخش است!

خط سلامت: زهر مار از قدیم با وجود سمی بودن در درمان برخی بیماری ها کاربرد داشته است.

زهر مار را بد نبینید دانشمندان می گویند نجات بخش است!

زهر مار و سم برخی از عنکبوت ها حتی بزرگترین موجودات را در عرض چند ساعت می کشد. اما به نظر می رسد که سم گونه خاصی از مار برای انسان مفید می باشد.

به گزارش خط سلامت بر اساس مقاله جدید در مجله  Biochimie دانشمندان دریافته اند سم یک گونه مار در آمریکای جنوبی به نام افعی سر نیزه ای کوتیارا ( Bothrops cotiara ) حاوی مواد شیمیایی است که به کاهش فشار خون کمک می کندو.

زهر مار و فشار خون

زهر مار دارای پروتئین به خصوصی است. محققان از دانشکده پزشکی دانشگاه فدرال سائوپائولو (EPM-UNIFESP) دریافتند یک قطعه پروتئین یا پپتید در زهر مار به نام Bc-7a فشار خون را کاهش می دهد زیرا از نظر عملکردی شبیه پروتئین هایی است که مار را تشکیل می دهند. داروی کاهنده فشار خون کاپتوپریل و سایر موارد مشابه آن با مهار فعالیت آنزیمی به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، که در کنترل فشار خون در بدن مهم است، کار می‌کنند.

این کشف راه را برای شکل‌های جدیدی از داروهای مهارکننده ACE هموار می کند که فشار خون را کاهش می‌دهند، زیرا بسیاری از داروهای فعلی موجود عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله سرگیجه، سرفه و سطوح بالای پتاسیم خون را ایجاد می‌کنند.

زهر مار و پروتئین ها

این مطالعه همچنین نشان می دهد197 پروتئین در سم این مار شناسایی شده است که 189 مورد از آن ها برای اولین بار در سم کشف شده است. تا سال 2012، تنها 73 مورد از این پروتئین ها شناسایی شده بود. نویسندگان در مقاله خاطرنشان می‌کنند این افزایش در شناسایی به دلیل پیشرفت در تجهیزات سریع‌تر و حساس‌تر است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان