این 5 ماده غذایی نمی گذارد که آلزایمر بگیرید

خط سلامت: آلزایمر یا بیماری فراموشی یکی از انواع اختلالات عملکرد مغزی است. عوامل زیادی مانند رژیم غذایی در کنترل بیماری آلزایمر موثر است.

این 5 ماده غذایی نمی گذارد که آلزایمر بگیرید

آلزایمر به مرور توانایی ذهنی بیمار را کاهش می دهد. پیروی از الگوهای غذایی مرتبط با سلامت مغز به کاهش خطر بیماری آلزایمر کمک می کند.

به گزارش خط سلامت انواع مختلفی از خوراکی ها بر سلامت مغز و بیماری آلزایمر تاثیر به سزایی دارد.

آلزایمر و رژیم غذایی

آلزایمر تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر رژیم غذایی، سبک زندگی، سیگار کشیدن، و همچنین عوامل خطر ژنتیکی و محیطی قرار دارد. مصرف خوراکی های زیر بر سلامت مغز و بهبود آلزایمر موثر است:

گردو

متخصصان بیماری آلزایمر می گویند گردو برای سلامت مغز مفید است زیرا منبع لیگنان است. لیگنان ها به کاهش تخریب عصبی یا از دست دادن تدریجی ساختار یا عملکرد نورون ها از جمله مرگ آن ها کمک می کنند. گردو همچنین مسیرهای سیگنالینگ التهابی در مغز را مهار می کند.

توت ها

به لطف ترکیبات گیاهی به نام آنتوسیانین ها، محصولاتی که به‌طور طبیعی قرمز، بنفش یا آبی هستند، تأثیر مثبتی بر سلامت مغز می گذارند.

محققان می گویند  آنتوسیانین ها با کاهش رادیکال های آزاد در بدن به کاهش فرآیند تخریب بافت به نام استرس اکسیداتیو کمک می کنند. این ترکیبات همچنین تجمع پروتئین تاو را کاهش می دهند. پروتئین تاو  به انتقال مواد مغذی در سلول های عصبی کمک می کند.

در آلزایمر، پروتئین‌های تاو معیوب می‌شوند و فیبرهای درهم و پیچ خورده را در این سلول‌ها تشکیل می‌دهند. این درهم‌تنیدگی‌ها سیستم حمل‌ و نقل نورون‌ها را مختل می‌کنند که منجر به مرگ سلولی و زوال شناختی می‌شود که از نشانه‌های این بیماری ویرانگر است. طبق یک مطالعه مبتنی بر جمعیت، افرادی که توت‌فرنگی مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به آلزایمر را تا 34 درصد در مقایسه با عدم مصرف کاهش دادند .

فندق

فندق سرشار از مواد مغذی و طعمی غنی و شیرین است. اسید فنولیک (به ویژه اسید کافئیک) موجود در فندق با کمک به کاهش فسفوریلاسیون تاو از سلول های مغز محافظت می کند. فسفوریلاسیون تاو یک فرآیند حیاتی مرتبط با توسعه بیماری آلزایمر است. فندق همچنین حاوی فلاونوئیدهایی مانند کورستین است. این فلاونوئید به کاهش اکسیداسیون پروتئین و پراکسیداسیون چربی در مغز کمک می کند دو عاملی که در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نقش دارند.

سبزیجات

سه ترکیب مفید برای سلامت مغز فولات، لوتئین و فیلوکینون (ویتامین K) است و همگی در سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ یافت می‌شوند.فولات، به طور خاص، با کمک به مدیریت سطوح هموسیستئین، یک اسید آمینه در خون مرتبط با بیماری آلزایمر، بر سلامت مغز تأثیر می گذارد.

ماهی سالمون

اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D در ماهی های روغنی آب سرد مانند سالمون تاثیر زیادی بر سلامت قلب دارد. ویتامین D در درجه اول به عنوان یک هورمون عمل می کند و مکانیسم های زیادی برای محافظت در برابر پیری دارد به عنوان مثال ویتامین D تولید پلاک‌های آمیلوئیدی را که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر یافت می‌شود، کاهش می‌دهد.

تخم مرغ 

تخم مرغ یکی از بهترین منابع مواد مغذی حمایت کننده از سلامت مغز مانند کولین و لوتئین است. تخم مرغ یکی از غلیظ ترین منابع کولین در رژیم غذایی و یکی از معدود غذاهای غنی از کولین است. مدل‌های حیوانی نشان می‌دهند کولین با کمک به کاهش پروتئین مضر مغز به نام بتا آمیلوئید، که اغلب در سطوح بالایی در بیماران آلزایمر یافت می‌شود، به کاهش خطر آلزایمر کمک کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان